Developing curricula for people with special needs in light of the experiences of some Arab countries )Egypt - Saudi Arabia – Jordan(
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol47.Iss1.2994Keywords:
مناهج ذوى الاحتياجات الخاصة ، تطوير المناهج ، واقع المناهجAbstract
Education is considered as one of the most basic thing of the human rights ,which gives the right of each single person to have free education suitable for his or her needs ,this must be done a good environmental that suits the individual needs of each person regardless of his or her disability ,due to the ability of the person to learn effected by various educational disabilities, so good understanding of the disability is one of the most responsibilities of teachers and parents equally.
Disability of education is one of the most important hidden obstacles that hinder school construction at the students. Then delayed will take place therefore as the increasing of the numbers of the specials needs the oriented curriculum for these groups have special case through looking at the literature articles and studies urgent nesses ray needs were found to find out the reality of curricula used for teaching special needs in Libya to know the short comings and their centers of power and examining the experiments of some Arab countries in teaching sector for special needs and the nidification of areas to benefit from these experience and put forward some suggestions that lead to develop the curricula used in Libya in the field of people of special needs in line of development of science in this field
Hence we can say research problem represented at the main question ,what is the reality of the teaching curricula for people with special needs and how to develop them in society the researchers have relied on the descriptive and analytical approaches to presenting proposal that lead to the development of curricula used for people with special needs in proportion to their abilities and readiness
Researchers collected information from(archives .statistic .references. . electronic webs. interviews with centers managers in Sirte city.
Downloads
References
دفاتر التربية والتقويم ، ملائمة المناهج والبرامج من اجل مدرسة الجودة ، مايو 2012م ، العدد6-7 ص 120-121 م .
جابر عبد الحميد جابر،1999م ، استراتيجيات التعليم التعلم، دار الفكر العربي، القاهرة ، ص 215
عمير ابراهيم بسيوني،1987م، المنهج وعناصره، دار المعارف، القاهرة ط2 ص 100
www.awseime.net (4
Www. Cfiydidaa.over.net (5
صابر، ابتسام سالم محمد،2002م، تطوير مقرر الثقافة بكليات المعلمات، في ضوء توجيه العلم والثقافة، رسالة دكتوراه غيرة منشورة، جامعة المنصور ة
زيتون محسن حسين، زيتون كامل عبد الحميد2003م، التعليم والتدريس من منظور النظرية البنائية، عالم الكتاب، القاهرة، ط 1 سنة ص 130
حسين فاروق ، 2013م ، تعليم طرق تدريس مناهج ذوى الاحتياجات الخاصة ، السعودية ، الرياض ، ط 1 ص ص (115-117)
عبد الغفار عبد الحكيم النمياطي ، مناهج للطلاب الغير العاديين ، السعودية ، الرياض ، 1415 هـ ص 167
حسين فاروق ، تعليم طرق تدريس مناهج ذوى الاحتياجات الخاصة ، السعودية ، الرياض ، ط 1 2013 ص ص (115-117)
عبد الغفار عبد الحكيم الدمياطي ،1415 هـ ، مناهج للطلاب الغير العاديين ، السعودية ، الرياض ، ص 167
نجاة ساسي هادف، 2013-2014 م دور التكوين المهني في تأهيل ذوي الاحتياجات الخاضعة من وجه نظر الاداريين الاساتذة، اطروحة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه في علم الاجتماع، جامعة الجزائر
السيد ، فاطمة محمد ،1990م الرعاية التربوية للمعاقين في مدارس التربية الفكرية ، المؤتمر السنوي الثالث للطفل المصرى ، مركز دراسات الطفولة ، القاهرة
الوائلي، عبد الله محمد،1996م ، مدى احتواء كتب التربية الاجتماعية المقررة على طلا ب معاهد التربية الفكرية بالسعودية على المهارات الاجتماعية، مجلة رسالة الخليج العربي ، العدد59 ، الرياض مكتب التربية العربي لدول الخليج
الحاج فايز محمد ،2002م ، البرامج الفردية في التعليم العلاجي للأطفال ذوى الاحتياجات الخاصة وفقا للقانون 94-124 عن الجمعية العامة للأمم المتحدة i.e.p.u الاساس النظري ، وحدة التقويم والقياس ، كلية التربية ، جامعة الملك خالد ، .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Suleman Muftah Milad Alshatr, Daw Ahmed Ali Algle, Omar Ahmed Khalleefaah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.