The impact of using digital technologies on developing written expression skills among secondary school students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.3856Keywords:
digital technologies, written expression skillsAbstract
The research aimed to identify the effect of using digital technologies in developing written expression skills among secondary school students. The researcher used an experimental design, a non-randomly selected control group design with a post-test, and the researcher chose Section (A) of the fourth year of middle school, Al-Nidal Secondary School for Girls, to represent the experimental group that teaches the subject. Expression using digital technologies and Section (B) The control group taught the same subject without using educational technologies, and the number of female students was (64) and (32) female students in each section.
The two groups were rewarded on the variables: chronological age and intelligence. The researcher prepared the research tool to test written expression skills, and the validity and reliability of the tool were verified. The T-test for two independent samples (T-test) was used to process the data. The results showed the superiority of the experimental group that studied the use of digital technologies in developing written expression skills, and the researcher recommended Using the use of digital technologies in teaching.
Downloads
References
- بوترعه، عبد الحميد، دور الوسائل التعليمية الرقميّة في تنمية المهارات اللغوية لدى المتعلمين، مجلة تعليميات، جامعة الشهيد حمه لخضر وادي سوف، مجلد: 01، عدد : 3، 2020م.
- أبو حويج، مروان، البحث التربويّ المعاصر، ط1، دار اليازوريّ للنشر والتوزيع، عَمّان، الأردن، 2002م .
- البعلوجي، أدهم حسن، رواء نبيل أبو معمر، فاعلية برنامج قائم على القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفوي لدى تلميذات الصف الرابع الأساسي دراسات: العلوم التربوية، المجلد 50، العدد 2، كلية التربية الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين، 2023م.
- حبيب، صفاء طارق، تقنين اختبار همنون – نلسون للقدرة العقلية لدى طلبة الجامعة القادسية للعلوم الانسانية، المجلد 10، العدد 3-4، ص 291-350، 2007.
- حمد الله، محمد علي، قواعد التعبير العربي – قواعد الكتابة ، مكتبة المعارف، 2016.
- الحويفيّ، ياسر بن سعود بن دويهيس، أثر برنامج تعليمي قائم على حل المشكلات في تنمية مهارات التعبير الكتابيّ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في المدينة المنورة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، عَمّان، الأردن، 2009م.
- العليان، نرجس قاسم مرزوق (2019م) إستخدام التقنية الحديثة في العملية التعليمية، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل العدد: 42، 2019م.
- فان دالين، ديوبولدب، مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط3، ترجمة محمد نبيل نوفل، سليمان الخضريّ وطلعت منصور، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، جمهورية مصر العربية، 1985م.
- اللوزيّ، مريم محمّد موسى، بناء برنامج تدريبيّ وفق نموذج ويليام جوردون, لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية لطلبة الصفّ العاشر الأساسيّ، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عَمّان العربية للدّراسات العليا، عَمّان، الأردن، 2005م .
- وجيه محجوب، البحث العلميّ ومناهجه، دار الكتب والنشر، جامعة بغداد، بغداد, جمهورية العراق، 2002م.
Bijker, W. E., Hughes, T. P., & Pinch, T. (2015). The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology. MIT Press.
Bloom and others , B.S., Hastings, J.T. and Madaus, G.F. (1971),"Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning", New York, MC Grow –Hill .
Brown ,G.(1985),"Lectures then ternational Encyclopedia of Education " , Vol. 5 , Oxford Pergamum press .
Graham, S., Harris, K. R., & Hebert, M. (2011). Informing writing: The benefits of formative assessment. A Carnegie Corporation Time to Act Report. Alliance for Excellent Education.
Grounlund, Norman, E.(1981) , " Measurement and Evaluating in teaching " , 4th (ed) Macmillan Publishing Co., Inc., New York .
Jones, A. (2020). Digital Transformation: Strategies for Success in the Digital Age.
Latour, B. (2013). An Inquiry into Modes of Existence: An Anthropology of the Moderns. Harvard University Press.
Miller, R., Smith, K., & Johnson, L. (2017). Digital Technology: Concepts and Applications. Publisher Name.
National Governors Association Center for Best Practices & Council of Chief State School Officers. (2010). Common Core State Standards for English Language Arts and Literacy in History/Social Studies, Science, and Technical Subjects.
Smith, J. (2019). Digital Revolution: Transforming Society in the Information Age.
Troia, G. A., & Graham, S. (Eds.). (2016). Handbook of Writing Research, Second Edition. Guilford Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م. شذى جبار عمران
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.