The availability of the quality of simultaneous thinking in light of evolutionary learning for primary school teachers from the point of view of leaders administrative educational

Authors

  • Dr. Hassan Abdul Aziz Mohammed AL Qassim College of basic Education University of Sumer

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.4043

Keywords:

simultaneous thinking, evolutionary learning, leaders administrative education.

Abstract

The current research aims to determine the availability of the quality of simultaneous thinking in light of the evolutionary learning of science teachers in the primary stage from the point of view of leaders administrative educational. The researcher relied on the descriptive analysis method. To implement the study, the researcher developed a scale for simultaneous thinking n light of evolutionary learning , which included (58) items distributed in three areas: (information storage capacity, information processing speed, development of learning information), The study sample consisted of primary school supervisors and principals, with (75) principals and supervisors, including (55) principals and (20) supervisors, affiliated with government schools in the Directorate of Education in Dhi Qar Governorate/Sukkar Castle Education Department. The results of the study showed that the degree of availability The quality of science teachers' synchronous thinking was highly available and average Weighted arithmetic (3.41), as it ranked first in the field of information storage capacity with a weighted arithmetic average (3.72) and with a high degree of availability, speed of information processing, and in second place was the development of learning information with an arithmetic average (3.44), t came in first place in the field of information storage capacity with a weighted arithmetic average (3.72) and a high degree of availability, and in second place was the field of developing learning information with a arithmetic average of (3.44) and a high degree of availability, and in third place it came in the field of information processing speed with a weighted arithmetic average (3.08) and a moderate degree of availability. In light of the findings of the study, the researcher presented some suggestions and recommendation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

التميمي، محمود كاظم محمود (2018). منهجية كتابة البحوث والرسائل في العلوم التربوية والنفسية، ط2، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الجابري، كاظم كريم رضا (2011). منهج البحث في التربية وعلم النفس، دار الكتاب للنشر والتوزيع. بغداد, العراق.

الجلالي، لمعان مصطفى (2016). التحصيل الدراسي، ط2. دار المسيرة للنشر والتوزيع. عان، الاردن.

الجميلي، أحمد عبدالله (2017). التصميم التعليمي مفهومهِ وأُسسهِ. دار الرضوان للنشر والتوزيع. عمان. الاردن.

الجنابي, مريم خالد(2017). فاعلية برنامج مقترح لتدريس مبادئ طرائق التدريس العامة وفق منحنى النظم في تحصيل طلبة كلية التربية الاساسية. (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية الأساسية , جامعة ديالى.

الحر, عبد العزيز(2011).القياديات التربوية .ط2. مكتب التربية العربي لدول الخليج.

الخزاعلة, محمد والحويجي خليل (2012). مهارات تعليم التفكير. دار زمزم للنشر والتوزيع. عمان. الأردن.

الدليمي، احسان والمهداوي عدنان (2005). القياس والتقويم في العملية التعليمية. ط2. مكتبة أحمد الدباغ للطباعة. العراق.

ربيع، احمد ومحمد محمود (2021). التربية العملية اهميتها في برامج إعداد المعلمين. دار الحامد للنشر والتوزيع. عمان. الاردن.

الزهراني. وعد(2023).فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية التفكير المتزامن في تنمية حل المشكلات الابداعية لدى عينة من الطالبات الموهوبات بالمرحلة الثانوية بمنطقة الباحة. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الباحة .السعودية.

زیتون، حسن حسين) 2002(. مهارات التدريس رؤية في تنفيذ التدريس.عالم الكتب.القاهرة.

الساعدي, حسن واخرون (2021). دراسات تربوية معاصرة. مؤسسة الصادق الثقافية للنشر والتوزيع. العراق.

السلطاني, نازك (2022). الانتباه الاخلاقي وعلاقته بالتفكير المتزامن لدى طلبة الدراسات العليا .(رسالة ماجستير غير منشورة), بابل. العراق.

شريف, علاء(2020). فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات المدينة العالمي في تنفيذ مهارات تنفيذ الدرس والتفكير المتزامن عند معلمي اللغة العربية ومعلماتها .( اطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية . جامعة تكريت . العراق

طعيمة, علاء(2023).التعلم العميق التطوري . مكتبة نور للنشر والتوزيع. العراق.

عابدين , سمر, (2016), نظرية التفكير المتزامن , مجلة الحياة العلمية , 11(12), 1004 – 1007 .

--------(2020). التفكير المتزامن وعلاقته بالإنجاز الدافع لطلبة جامعة طيبة بالمملكة العربية السعودية , الموهبة . مجلة مؤتمر الموهبة والابداع بالشارقة. كتاب ابحاث المؤتمر. اوراق علمية.157-168.

عامر, طارق والمصري, ايهاب(2016). التفكير البصري –مفهومه-مهاراه-استراتيجياته. المجموعة العربية للتدريب والنشر. القاهرة.

العبايجي، أمل فتاح (2002). دراسة موازنة للاتجاهات العلمية لطلبة المرحلة المتوسطة. مجلة كلية المعلمين، الجامعة المستنصرية. بغداد، العدد(35).88-135.

عبيدات، ذوقان وسهيلة أبو السميد (2007) . استراتيجيات حديثة في الاشراف التربوي . دار الفكر للنشر والتوزيع . عمان . الاردن .

العرنوسي, ضياء وسعد محمد (2015). المناهج- البناء والتطوير. دار صفاء للنشر والتوزيع. عمان. الأردن.

عطية، محسن علي (2015). التفكير انواعه ومهاراته واستراتيجيات تعليمه. دار صفاء للنشر والتوزيع .عمان . الاردن

علي, جراد يوسف(2007).صعوبات تدريس المناهج التربوية والنفسية لأقسام غير الاختصاص في كليات التربية من وجهة نظر المدرسين.(رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الكوفة. العراق.

محمود، صلاح الدين عرفة (2006), تفكير بلا حدود رؤي تربوية معاصرة في تعليم التفكير وتعلمه. دار علاء للنشر والتوزيع. القاهرة.

مرعي, توفيق و الحيلة, محمد (2011) .المناهج التربوية الحديثة مفاهيمها وعناصرها واسسها وعملياتها. ط4. دار المسيرة للنشر والتوزيع. عمان. الاردن.

النبهان، موسى(2004). اساسيات القياس في العلوم السلوكية. دار الشروق. عمان. الاردن.

تم الدخول الى الموقع بتاريخ 15/6/2024 https://w.mta.sa

المصادر الاجنبية:

-Abdeen, S. (2014). Theory Concurrent thinking. Life science journals ,11(12) USA

------------ (2015). Think out the box with Concurrent thinking theory. IPCiRE2015, USM

- -----------(2016).The Design and Effect of Al-Madinah Program on Creative Thinking Abilities of Talented Students in Jordan, USM, Malaysia

-Alonzo, A.C. & Gotwals, A.W. (2012): "Learning progression in science current challenges and future directions, the Netherlands, sensepuplish.

-Castano, G. & Melgarejo, M. (2020). A Learning model proposal focused on challenge-Based learning, Advances in engineering education, 8(2).

-Corcoran, T., Mosher, F.A. & Rogata, A. (2009): Learning progressions in science an evidence – based approach to reform center on continuous instructional improvement teachers, college – Columbia

-Ebel, R.h.(1972). Essentionals of Eucational measurement, Englewood cliffs ,prentice – Hallm, new Jersey.

-Wulandari, A., Maridi, Sutarno & Ramli, M. (2019). "Learning progression on conceptual understanding of biology" A systemic review" paer published in the 2nd international conformance on science, thematic environment and education by AIP publishing, https://doi.org/10.1063/1.5/39874.

-Yang, Z., Zhou, Y., Chung, J. W., Tang, Q., Jiang, L., & Wong, T. K. (2018). Challenge Based Learning nurtures creative thinking: An evaluative study. Nurse education today, 71, 40-47.

Downloads

Published

2024-08-25

How to Cite

Dr. Hassan Abdul Aziz Mohammed AL Qassim. (2024). The availability of the quality of simultaneous thinking in light of evolutionary learning for primary school teachers from the point of view of leaders administrative educational. Journal of Education College Wasit University, 56(2), 425-446. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.4043