السعادة الدراسية لدى طلبة الجامعة
Academic well-being among university students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol51.Iss2.2185الملخص
يهدف البحث الحالي التعرف على :
- درجة السعادة الدراسية لدى طلبة الجامعة .
- التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في السعادة الدراسية تبعا لمتغيري الجنس(ذكور, اناث) والتخصص (علمي , انساني) . وقد شملت عينة البحث الحالي ( 400 ) طالب وطالبة من طلبة الجامعة من المرحلة الاولى والرابعة للعام الدراسي ( 2020 / 2021 ).
ولتحقيق اهداف البحث اعتمد الباحث منهج البحث الوصفي الارتباطي ، كما قام الباحث ببناء ( مقياس السعادة الدراسية ) بعد الاطلاع على عدد من الادبيات والدراسات السابقة والمكون من ( 30) فقرة والذي اصبح ( 26 ) فقرة بعد عرضه على المحكمين ، وقد حسب الباحث الخصائص السيكو مترية ، فحسب الصدق بطريقة : الصدق الظاهري وصدق البناء ، كما تم التحقق من الثبات بطريقة : طريقة الفاكرونباخ ، وقد بلغت قيمة الثبات ( 0.87 ) . وقد قام الباحث بتطبيق المقياس الكترونيا على عينة البحث وبعد جمع النتائج ومعالجتها احصائياً ، ، حيث استعمل الباحث الاختبار التائي لعينة واحدة ، ولعينتين مستقلتين لحساب القوة التميزية ، ومعامل ارتباط بيرسون ، ومعامل ارتباط بوينت بايسريال ، واختبار تحليل التباين الثنائي بتفاعل ، والاختبار الزائي ، وتوصلت الدراسة الى عدد من التوصيات والمقترحات .
التنزيلات
المقاييس
المراجع
Abstract
The current research aims to identify:
-The degree of academic well-being among university students
-Identify the statistically significant differences in academic well-being according to the sex variables (male, female) and specialization (scientific, human). The current research sample included (400) male and female students of the university from the first and fourth stages of the academic year (2020/2021).
In order to achieve the objectives of the research, the researcher adopted the relational descriptive research methodology, and the researcher also constructed the (Academic well-being Scale) after reviewing a number of literature and previous studies consisting of (30) paragraphs, which became (26) paragraphs after presenting them to the arbitrators, and the researcher calculated the psychometric characteristics. The validity was calculated using the method of: the apparent honesty and the sincerity of the construction, and the validity was also verified by the method: the Vackronbach method, and the value of consistency was (0.87) . The researcher applied the scale electronically to the research sample and after collecting the results and treating them statistically, where the researcher used the T-test for one sample, and for two independent samples to calculate the discriminative strength, the Pearson correlation coefficient, the Point Bicerial correlation coefficient, the Binary Variance Analysis test, and the zonal test, and the study reached To a number of recommendations and proposals
التنزيلات
منشور
كيفية الاقتباس
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2023 Journal of Education College Wasit University

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.