The grandiose structures of the Sabeans of Harran
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2214Keywords:
temples, veneration, Sabeans, Harran, rituals, priestsAbstract
The study of places of worship in any religion is an important focus to learn about this religion and to know the nature of its beliefs and the rituals, secrets and religious practices associated with it worthy of research and follow-up, including the (venerable structures) of the Sabeans of Harran, whose performance was linked to their belief that the planets are the masterminds of the world and the impossibility of reaching the last because it is far and You see with the eye, so it is necessary to have a mediator on whose behalf it is possible to resort to it within its own rituals and secrets.
These structures occupied a large area of interest among the Sabeans of Harran in general and among some Muslim historians in particular, who found in the follow-up of these places and the rituals and issues they contained that brought them closer to knowledge of the Sabeans of Harran in terms of knowledge of their name and the historical conditions that accompanied that and the diagnosis of their beliefs and places of worship And their locations, names, and their designation as (grandiose structures) as an indication of their religious importance and monitoring and following up on the things that happen within these structures.
These structures included a number of images and idols that represented the planets, and each bore a name for a specific planet that differed in its shapes and minerals that were painted, as it was the special place for the rituals of these planets, which are called (the five secrets), which priests and their assistants throw on the little children inside these structures And in private basements prepared for these rituals.
The research included an introduction, two papers and a conclusion. The first topic addressed the research on naming and beliefs (Sabena's of Harran), and the second topic was devoted to studying the emergence of structures, their locations, design, names and rituals, and a conclusion in which he recorded the most important results that we have
Downloads
References
القرآن الكريم
اولا : المصادر
• ابن الأثير، عز الدين محمد بن محمد بن عبد الكريم :
الكامل في التاريخ, تحقيق, عبدالله القاضي, ط2, بيروت, دار الكتب العلمية ,1966م.
• أخوان الصفاء وخلان الوفاء :
رسائل أخوان الصفاء وخلان الوفاء, بيروت, دار صادر,1975م.
• الادريسي ، ابو عبدالله محمد بن محمد :
نزهة المشتاق في اختراق الأفاق، ط1، بيروت, عالم الكتب, 1989م.
• أبن ابي أصيبعة، موفق الدين احمد بن القاسم :
عيون الانباء في طبقات الاطباء, تحقيق, نزار رضا, بيروت, دار ومكتبة الحياة, بلا تاريخ.
• البلاذري، احمد بن يحيى بن جابر :
فتوح البلدان, تحقيق, عبدالله انيس الطباع, بيروت, مؤسسة المعارف, 1987م.
• البيروني، ابو الريحان محمد بن احمد :
الاثار الباقية في القرون الخالية, بغداد , مكتبة المثنى, بلا تاريخ.
الجوهري، اسماعيل بن حماد :
• الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية , تحقيق, احمد عبد الغفور, ط4, بيروت, دار العلم, 1987م.
• ابن حزم ، ابو محمد علي بن احمد :
الفصل في الملل والاهواء والنحل ، ط1، بيروت , دار صادر , 1318م.
• الخليل الفراهيدي، ابو عبد الرحمن الخليل بن احمد :
العين، تح : مهدي المخزومي وابراهيم السامرائي ، ط2، قم , دار الهجرة ، 1409, 1988م))
• الرازي، محمد بن عمر :
اعتقادات فرق المسلمين والمشركين، تح: علي النشار ،دار الكتب العلمية (بيروت ، 1402م)
• الزمخشري، ابو القاسم محمود بن عمر:
اساس البلاغة ، القاهرة , دار الشعب, 1960م.
• الازهري , ابو منصور محمد بن احمد :
تهذيب اللغة , تحقيق, محمد عوض مرعب , ط1,بيروت, دار احياء التراث,2001م.
• الشهرستاني، ابو الفتح محمد بن عبد الكريم :
الملل والنحل ، تحقيق, محمد بن فتح بدران ، ط2 , القاهرة, بلا تاريخ.
• الطباطبائي، محمد حسين :
تفسير الميزان ، قم , مؤسسة النشر الاسلامي , بلا تاريخ.
• القلقشندي، ابو العباس احمد بن علي :
صبح الاعشى في صناعة الانشا، القاهرة, المطبعة الاميرية,1918م.
• المسعودي، ابو الحسن علي بن الحسين :
مروج الذهب ومعادن الجوهر، ط2، قم , دار الهجرة ، 1984م.
ابن النديم ، ابو الفرج محمد بن ابي يعقوب :
• فهرست ابن النديم ، تحقيق, رضا تجدد بلا تاريخ.
• النويري، شهاب الدين احمد بن عبد الوهاب:
نهاية الأرب في فنون الأدب ، القاهرة, المؤسسة المصرية للكتاب بلا تاريخ.
ياقوت الحموي، ياقوت بن عبدالله :
• معجم البلدان ، بيروت, دار احياء التراث العربي,1978م.
ثانيا: المراجع
• بارندر، جفري :
المعتقدات الدينية لدى الشعوب، ترجمة: امام عبد الفتاح , الكويت , عالم المعرفة,1993م
• جاسم، حامد عبيد :
مدينة حران دراسة في اوضاعها السياسية والدينية والاجتماعية والعلمية، رسالة ماجستير (غير منشورة ) , كلية التربية / ابن رشد, جامعة بغداد , 2006م.
• الحسني ، عبد الرزاق :
الصابئة قديما وحديثا، ط1، القاهرة، 1935 , مكتب الخانجي, 1935م.
• الحمد ، محمد عبد الحميد :
صائبة حران واخوان الصفا، ط1، (دمشق،1998)
• حمادة ، محمد عمر:
تاريخ الصابئة المندائيين ، ط1، بيروت, دار قتيبة ،1992م.
• سباهي ، عزيز :
اصول الصابئة المندائية ومعتقداتهم الدينية ، ط1، دمشق, دار المدى , ،1996م.
• علي ، جواد:
تاريخ العرب قبل الاسلام، بغداد , مطبعة المجمع العلمي , ،1957م.
• الماجدي ،خزعل :
الميثولوجيا المندائية ،سوريا, دار نينوى, 2010م.
• مشعان ، محمود شكر
أهل الذمة في مصر في العصر الفاطمي ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ), كلية التربية/ابن رشد, جامعة بغداد, 2010م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 محمد حسب الله علوان
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.