Mental Alertness and its Relation to the Innovative Leadership of the Principals of Secondary Schools at Yatta Directorate of Education from the Perspective of Teachers.

Authors

  • kamal Makhamra جامعة الخليل / فلسطين

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2224

Keywords:

Mental Alertness, Innovative Leadership

Abstract

         This study aimed to identify the degree to which the principals of Secondary schools at Yatta Directorate of Education have mental alertness and their relation to innovative leadership from the point of view of teachers. It also aimed at recognizing the extent to which the variables (gender, academic qualification, years of experience) affect the degree to which schools principals have mental alertness and innovative leadership. Population of the study consists of 303 Secondary teachers. 151 teachers were selected to represent the sample of the study. The researcher used the questionnaire of mental alertness and that of the innovative leadership. The study showed the following results: Degree of possessing mental alertness at private schools was medium. The practice of innovative leadership came in a medium degree with a statistically significant positive correlation between the degree of possessing mental alertness and the innovative leadership of managers. Findings also showed no statistically significant differences in the degree of possessing mental alertness and the degree of practicing innovative leadership due to gender, qualification and years of experience variables in favor of a category of more than 10 years. The absence of statistically significant differences in the degree of innovative leadership among managers attributable to gender variable, qualification and years of experience from the perspective of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن منظور(1981). لسان العرب، بيروت، دار صادر للطباعة والنشر

جبريني، سماح. (2016). درجة ممارسة القيادة الابتكارية لدى القادة التربويين وعلاقتها بفاعلية اتخاذ القرار من وجهة نظر عمداء الكليات ورؤساء الأقسام الأكاديميين في الجامعات الفلسطينية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.

الجرايدة، سليمان والجهوري، بدرية. (2014). درجة ممارسة القادة الإداريين في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان للقيادة الابتكارية، مجلة الدراسات النفسية، مجلد (8). عدد (3).

الحارثي، هاجد. (2016). القيادة الابتكارية ودورها في التغيير التنظيمي، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.

زهري، رندة. (2002). الإبداع الإداري في ظل البيروقراطية، عمان: عالم الفكر.

الشمري، سعد. (2006). درجة ممارسة القيادة الابتكارية لدى القادة التربويين في المملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.

الشهراني، نوره، (2018) درجة ممارسة القادة الأكاديميين بجامعة بيشة للقيادة الابتكارية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد (3)، العدد (3)، 584-617.

صبري، هالة. (2010). أنماط قيادة المديرين في مؤسسات الأعمال الأردنية في ضوء قيمهم الثقافية، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، المجلد (6) العدد (4).

صغبيني، طوني. (2011). تطوير اليقظة في الحياة اليومية، مجلة الإسكندرية الالكترونية (415)، المقال مترجم عن مقال بالإنكليزية لطوني صغبيني، منشور في مجلة ميستيرا، العدد الثالث، آذار 2011. https://alexandria415.wordpress.com

عبود وفرنسيس. (2017). اليقظة الذهنية وعلاقتها بالتنظيم الذاتي للتعلم لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية للبنات، المجلد (28)، العدد (2)، جامعة بغداد.

عماد الدين. (2003). إعداد المدير لقيادة التغيير، مركز الكاتب الأكاديمي، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.

غباين، عمر. (2009). القيادة الفاعلة والقائد الفاعل، اثراء للنشر والتوزيع، الأردن.

قاسم، حوراء (2018). الكفاء الشخصية وعلاقتها باليقظة الذهنية لدى طلبة الجامعة، مجلة البحوث التربوية والنفسية، لعدد (57)، جامعة بغداد.

القسوس، نبيلة، (2004). تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة مديري مدارسهم للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بدرجة رضا المعلمين عن تلك الممارسات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.

الكلباني، أمل. (2007). الأنماط القيادية لمديرات مدارس التعليم العام في سلطنة عمان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة السلطان قابوس، مسقط، سلطنة عمان.

مكي ومحمد، (2012). اليقظة الذهنية وعلاقتها باتخاذ القرار لدى طالبات الجامعة، مجلة الأستاذ، العدد(223)، جامعة بغداد.

نوري، أسماء. (2002). أثر ابعاد اليقظة الذهنية في الابداع التنظيمي دراسة ميدانية في عدد من كليات جامعة بغداد، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، المجلد (18)، العدد (68).

الهاشم، اماني. (2017). درجة توافر اليقظة الذهنية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في محافظة عمان وعلاقتها بدرجة ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين من وجهة نظرهم، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

Brown, K.W., & Ryan, R. M., (2003), “The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being”, Journal of Personality and Psychology, 84,822_848.

Langer, E.,(2002), Well – Bing: Mindfulness Positive Evaluation. In C.R.

Neal, A. & Griffin (2006). A study of Lagged relationships among climate safety motivation, and accidents at the individual and group levels, Journal of Applied Psychology, 91, (4), 946_953.

Oxford English Dictionary, (2002), 396_409.

Rodriquez, J. A. (2016). “Mindful instructional: The connection between principal Mindfulness and school practices” DAI_A 76 (11) €.

Soemartono, T. (2014). Reconstruction of Education Policy in Jembrana Bali, Best Practices of Creative and Innovative Leadership Using Soft Systems Methodology based Action Research Procedia- Social and Behavioral Sciences, 115, 269_282. Doi: 10.1016/j. sbspro.2014.02.435.

Tilahun, L.(2017). The effects of mindfulness training on stress levels of University Student. MAI 55 (02) (E).

Downloads

Published

2021-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Makhamra , kamal . . (2021). Mental Alertness and its Relation to the Innovative Leadership of the Principals of Secondary Schools at Yatta Directorate of Education from the Perspective of Teachers. Journal of Education College Wasit University, 2(43), 437-466. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2224