The effect of teaching with the “Plan ” strategy on the development of predictive thinking and mind operations for students of the Department of Life Sciences
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2229Keywords:
استراتيجية بلان -التفكير التنبؤي - عمليات العقلAbstract
the study used the trial design of the two equal groups, as the students of the trial groups studied according to plan strategy, and studied the students of the control group according to the traditional method of syllabus and teaching methodologies of biology, and the size of the sample research (57) male and female students, by (28) students for the trial group of Croup A (29) students for the control group of Croup B, and conducted parity between the two groups in some variables..
The researcher identified the scientific material and the number of its units and behavioural purposes, as well as prepared the teaching plans for the trial group according to the plan strategy, and plans for the control group according to the traditional method, and the researcher prepared the two instruments: predictive thinking and the processes of the mind, which are of (15 paragraphs) for predictive thinking and (15) paragraphs, and the stability of the two tests was calculated using the equation of Cronbach's Alpha, which reached its factor (0.74), as well as the researcher achieved the distinction and difficulty of the paragraphs.
The experiment was implemented in the academic year (2019-2020), and the actual teaching of both groups began on (21/10/2019) and took (16) weeks. After the trial was completed, the two tests were applied predictive thinking and mind processes to the students of the two groups as well. After collecting the data and analyzing it statistically using the T-test for two independent samples (t-test) through the program (SPSS), the results showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the average grades of students of the trial group who studied according to plan strategy and the average score of the students of the control group who studied according to the traditional method of the tests predictive thinking and mind processes.
Downloads
References
المصادر العربية
• ابو رياش , حسين وزهرية , عبدالحق ( 2007 ) . علم النفس التربوي للطالب الجامعي والمعلم الممارس , ط 1 , عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
• أل بطي , جلال شنتة جبر والخفاجي , سعد قدوري ( 2015 ) . "اثر استخدام استراتيجيتي ( K.W.L.H ) و ( التخيل الموجه ) في مهارات التفكير المحوري لدى طالبات الصف السادس العلمي في الفيزياء " , مجلة اوروك , المجلد ( 8 ) , العدد ( 4 ) , ص ( 529-561 ) .
• امبو سعيدي , عبدالله بن خميس والبلوشي , سليمان بن محمد ( 2009 ) . طرائق تدريس العلوم ( مفاهيم وتطبيقات عملية ) , ط 1 , عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
• أوجي , كرم محمد خليل ( 2017 ) . اثر انموذج المكعب في تحصيل طلبة الصف الخامس العلمي لمادة الفيزياء وتنمية مهارات تفكيرهم المحورية , كلية التربية للعلوم الانسانية , جامعة الموصل , ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .
• البطش , محمد وليد وابو زينة , فريد كامل ( 2007 ) . مناهج البحث العلمي تصميم البحث والتحليل الاحصائي , ط 1 , عمان : نشر جامعة عمان العربية للدراسات العليا .
• البياتي , عبدالجبار توفيق واثناسيوس , زكريا زكي ( 2011 ) . الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس , ط 2 , بغداد : مطبعة جامعة المستنصرية .
• حسنين , خولة يوسف حسن ( 2011 ) . فاعلية برنامج تعليمي قائم على التعلم المستند الى الدماغ في تحسين التحصيل واكتساب المفاهيم العلمية وزيادة الدافعية للتعلم لدى طلبة المرحلة الاساسية في العلوم , كلية الدراسات العليا , الجامعة الاردنية , ( رسالة دكتوراه غير منشورة ) .
• خطايبة , عبدالله محمد ( 2005 ) . تعليم العلوم للجميع , ط 1 , عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
• الخفاجي , ابتسام جعفر جواد ( 2016 ) . بناء برنامج تدريبي لتعليم مهارات التفكير عند الطلبة – المعلمين واثره في التفكير المحوري لتلامذتهم , كلية التربية للعلوم الصرفة ابن هيثم , جامعة بغداد , ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) .
• الدعيلج , ابراهيم عبدالعزيز ( 2010 ) . مناهج وطرق البحث العلمي , ط 1 , عمان : دار صفاء للنشر والتوزيع
• الرابغي , خالد بن محمد بن محمود ( 2015 ) . عادات العقل دافعية الانجاز , ط 1 , عمان : مركز ديبونو لتعليم التفكير .
• الزغول , عماد عبدالرحيم ( 2015 ) . نظريات التعلم , ط 1 , عمان : دار الشروق للنشر والتوزيع .
• سويدان , سعادة حمدي والزهيري , حيدر عبدالكريم ( 2018 ) . اتجاهات حديثة في التدريس في ضوء التطور العلمي والتكنولوجي , ط 1 , عمان : دار الابتكار للنشر والتوزيع .
• شحاتة , حسن والنجار , زينب ( 2003 ) . معجم المصطلحات التربوية والنفسية , ط 1 , القاهرة : دار المصرية اللبنانية للنشر والتوزيع والطباعة .
• الطائي , فالح عبد الحسن عويد ( 2011 ) . فاعلية تصميم تعليمي على وفق نظرية التعلم المستند الى الدماغ في التحصيل والدافعية لدى طلبة كلية التربية الاساسية وتنمية ذكاءاتهم المتعددة , كلية التربية ابن هيثم , جامعة بغداد , (اطروحة دكتوراه غير منشورة).
• طلافحة , فؤاد طه والزغول , عماد عبدالرحيم ( 2009 ) . انماط التعلم المفضلة لدى طلبة جامعة مؤته وعلاقتها بالجنس والتخصص , مجلة جامعة دمشق , المجلد ( 25 ) , العدد ( 2 ) , ص ص ( 269- 297 ) , دمشق , سورية .
• الطيطي , مسلم يوسف ورواشدة , ابراهيم فيصل ( 2013 ) . " اثر برنامج تعليمي للتعلم المستند الى الدماغ في الدافعية للتعلم لدى طلبة الصف الخامس الاساسي في العلوم " , مجلة كلية التربية جامعة اليرموك , المجلد ( 1 ) , العدد ( 43 ) , ص ( 13-33) , عمان , الاردن .
• عبدالقادر , محمد عبدالقادر ( 2014 ) . " فاعلية استراتيجية قائمة على نظرية التعلم المستند الى الدماغ في تنمية مهارات الحس العددي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية " , مجلة تربويات الرياضيات , المجلد ( 10 ) , العدد ( 2 ) , ص (113-155) , جامعة بنها , السعودية .
• عفانة , عزو اسماعيل والجيش , يوسف ابراهيم ( 2009 ) . التدريس والتعلم بالدماغ ذي الجانبين , ط 1 , عمان : دار الثقافة للنشر والتوزيع .
• العفون , نادية حسين يوسف ( 2012 ) . الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير , ط 1 , عمان : دار صفاء للنشر والتوزيع .
• علام , صلاح الدين محمود ( 2000 ) . القياس والتقويم التربوي والنفسي " اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة " , ط 1 , القاهرة : دار الفكر العربي للنشر والتوزيع .
• _____________ ( 2006 ) . الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية , ط1 , عمان : دار الفكر للنشر والتوزيع
• عودة , احمد سليمان ( 2002 ) . القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط 1 , عمان : دار الامل للنشر والتوزيع .
• الكبيسي , ياسر عبدالرحيم ( 2012 ) . خرائط المفاهيم في تدريس الجغرافيا وتنمية بعض انواع التفكير , ط 1 , عمان : مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع .
• الكبيسي , ياسر عبدالواحد حميد ( 2014 ) . " اثر استراتيجية التعلم المستند الى الدماغ في التحصيل والتفكير التبادلي لطلبة الصف الرابع الادبي في مادة الجغرافية " , مجلة جامعة الانبار للعلوم الانسانية , المجلد ( 1 ) , العدد ( 1 ) , ص ( 275-237 ) , جامعة الانبار , العراق .
• كوافحة , تيسير مفلح ( 2010 ) . القياس والتقييم واساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة , ط 3 , عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
• محمد , افراح ياسين ( 2014 ) . " فاعلية تصميم تعليمي بالوسائط المتعددة قائم على نظرية التعلم المستند الى الدماغ في تنمية مهارات التفكير البصري في مادة التقنيات التربوية " , مجلة العلوم التربوية والنفسية , المجلد ( 1 ) , العدد ( 102 ) , ص ( 116-166) .
• محمد , عبدالرزاق عيادة ( 2011 ) . " اثر استخدام نظرية التعلم المستند الى الدماغ في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي في مادة الفيزياء " , مجلة ديالى , العدد ( 53 ) , ص ( 122 – 169 ) .
• الموسوي , ياسر محمد طاهر محمد سعيد ( 2012 ) . اثر استراتيجيتي انموذج ابعاد التعلم في تحصيل الكيمياء والتفضيل المعرفي وتنمية مهارات التفكير المحورية لطلاب الخامس العلمي , كلية التربية للعلوم الصرفة , جامعة بغداد اطروحة دكتوراه غير منشورة.
• نوفل , محمد بكر ( 2010 ) . الذكاءات المتعددة في غرفة الصف ( النظرية والتطبيق) , ط 2 , عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
ثانيا : المصادر الاجنبية
• Slavkin , M . ( 2004 ) , Authentic learning : How learning about the brain can shape the development of students . Lanham ,MD : Scarecrow Education .
• Caine , R. , Caine , G ( 2002 ) , The Brain / Mind Principles , Retrieved in May 6 , 2019 , from htpp : // cainlearning .com / pwhee .
• Good , Carter ( 1973 ) : Diction ary of education , 3D , New York : McGraw Hill .
• Wolfe , Pate . ( 2002 ) . Healthy brains forhealth educators . Retrieved on 10 April , 2019 , from : http : // patwolfe.com / whatsnew.htm .
• Duman , B . ( 2010 ) . "The Effects of Brain – Based Learning on the Academic Achievement of Students with Different Learning Styles Educational Sciences " Theory & Practice.10 (4) . 2077-2103 .
• Style , A. ( 2009 ) . Affective domain , in encyclopedia Britannica Retrieved on : http:// www.Britannica.com /ebchecked/ topic/3567/affecti vedomain.html.
• Frank, s ,(2001), The lnitiative : the carin classroom , Retrieved on January 28 , 2019 .
• Ozden , Muhammet (2008 ) :"The Effects of Brain – Based Learning on Academic Achievement and Retent ion of Knowledge in Science Course" , Electronic Journal of Science Education , Vol . (12 ) , No .(1) .( 2008 ) , Anadolu University , Turkey .
•
Bilal , Duman , ( 2006 ) : "The effect of brain – based instruction to improve on student academic achievement in social studies in struction" , 9 the Internation
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 محمد جاسم عبد الأمير

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.