The effect of the strange link strategy on the achievement of geography among literary fifth-grade students

Authors

  • Hatem Kareem Sajit وزارة التربية / مديرية تربية واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2231

Keywords:

strategy (the strange link), achievement, geography course, literary fifth grade.

Abstract

The research aims to know (the effect of the strange link strategy on the achievement of geography among literary fifth-grade students. To achieve the research goal, the researcher put the following null hypothesis:There is no statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who study the geography subject with the strange link strategy and the average scores of the control group students who study the same subject in the traditional way in the post achievement test, and the researcher used the experimental design with partial control (for the group The experimental and control group), and intentionally chose (Taha Al-Amin's high school) to be the field of research, and for the purpose of applying the experiment, the sample consisted of (60) students, by (30) students per group. The chronological age calculated in months, the parents ’academic achievement, and the geographical subject grades for the previous year, and the researcher used the antenna test to identify the statistical significance and after analyzing the results, it resulted in a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average of the experimental group that was studied according to the surprising link strategy The average of the control group that was studied according to the traditional method of achievement in the geography subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ــــ أكسفورد، ربيكا،(1996) استراتيجيات تعليم اللغة،(د ط)، مكتبة أنجلو المصرية, دمياط ـــ مصر.

ــــــ امبو سعيدي، عبدالله بن خميس و هدى بنت علي الحوسنية،(2016)،إستراتيجيات التعلم النشط180 استراتيجية مع الامثلة التطبيقية، ط1، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ــــ الاردن.

ــــ امير، علي عباس،(2010)،أثر تدريس كتاب ذي موضوع واحد في الأداء التعبيري والميل للقراءة لدى طلاب الصف الرابع الأدبي، جامعة بابل، كلية التربيةــــ صفي الدين الحلي، رسالة ماجستير غير منشورة.

ــــ بدوي، رمضان سعد،(2009)،التعلم النشط ،دار الفكر عمان ـــ الاردن.

ـــــ بدير، كريمان محمد(2012)، التعلم النشط،ط1، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان الاردن.

ـــــ التميمي،مريم أياد درويش،(2016)،أثر استراتيجية التفكير بالمقلوب في تحصيل مادة الجغرافية وتنمية التفكير ألإبداعي لدى طلبات الصف الخامس الأدبي، رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة بابل، كلية التربية الأساسية، بابل.

ــــ جاب الله، علي سعد وآخرون،(2011)،تعليم القراءة والكتابة اسسها واجراءاتها التربوية، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان ـــ الاردن.

ــــ الجلبي،فائزة عبد القادر،(2011)، تصميم أنموذج تعليمي استقصائي في الرياضيات وأثره في التحصيل الرياضي لتلميذات الصف الخامس الادبي، أطروحة دكتوراه غيرة منشورة، جامعة بغداد، كلية التربيةــــ ابن الهيثم، بغداد ـــ العراق.

ــــــ حافظ، محمد علي،(1965)، التخطيط للتربية والتعليم، دار المعارف المؤسسة المصرية العامة.

ــــ الحريري، رافدة،(2009)، الجودة الشاملة في المناهج وطرائق التدريس، ط1،دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان ـــ الاردن.

ــــ الحمداني،انتصار كاظم،(2005)،سيكولوجية التدريس ووظائفه،دار الإخوة، عمان.

ــــ حمادنه،محمد محمود وخالد حسين عبيدات،(2012)، مفاهيم التدريس في العصر الحديث، طرائق ــــ اساليب ـــ تدريس ــ استراتيجيات،ط1، عالم الكتب الحديث،أربد ـــ الاردن.

ـــــ رفاعي، عقيل محمود،(2012)،التعلم النشط ،"المفهوم والاستراتيجيات وتقويم نواتج التعلم"، دار الجامعة الجديدة، للطباعة والنشر والتوزيع، الاسكندريةــــ مصر.

ـــــ زاير، سعد علي وآخرون،(2014)، الموسوعة التعليمية المعاصرة،ج1، اليمامة للطباعة، بغداد العراق.

ـــــ زيعور،محمد،(2006)،عالم التربية ماهية وتاريخ وتطلعات، لبنان ، دار الهادي للنشر.

ــــــ سرحان،صالح محمد جميل,(1431هــ)،استراتيجية وطريقة للتدريس التفاعلي النشط.

ـــــ سعادة، جودت احمد وآخرون،(2006)،التعلم النشط بين النظرية والتطبق،ط1،دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

ــــ السعدون، زينة عبد المحسن(2012)،" أثر برنامج لتعلم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية "، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد ـــ كلية التربية ابن رشد، بغداد.

ـــــ سويدان،سعادة حمدي وحيدر عبد الكريم محسن الزهيري(2018)، اتجاهات حديثة في التدريس، الابتكار للنشر والتوزيع ، عمان الاردن.

ـــــ سيد، أسامه محمد وعباس حلمي الجمل(2012)،أساليب التعلم والتعلم النشط،ط1، دسوق، دار العلم والايمان للنشر والتوزيع.

شحاته، حسن،(2008)،استراتيجيات التعليم والتعلم الحديثة وصناعة العقل العربي،ط1،الدار المصرية اللبنانية

ــــ الشربيني،فوزي وعفت الطناوي(2011)، تطوير المناهج التعليمية، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان الاردن.

ــــ الصالح، مصلح،(2004)،عوامل التحصيل الدراسي في المرحلة الجامعية،ط3، مؤسسة الورق، عمان ـــ الاردن.

ـــــ الصيفي، عاطف صالح،(2009)،المعلم واستراتيجيات التعلم الحديث،دار أسامه للنشر والتوزيع، عمان ــــ الاردن.

ــــ الطحان، مصطفى محمد،(2006)،التربية ودورها في تشكيل السلوك، دار المعرفة للنشر والتوزيع، عمان ــــ الاردن.

ــــ العبايجي ، أمل فتاح،(2002)، دراسة موازنة للاتجاهات العلمية لطلبة المرحلة المتوسطة، مجلة كلية المعلمين، العدد 35، الجامعة المستنصرية، بغدادــــــ العراق.

ــــ عبد الباري، ماهر شعبان،(2011)، تعليم المفردات اللغوية، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان الاردن.

ــــ عبد العادلي، رواء فاضل(2017)،أثر استراتيجية الإثارة العشوائية في تحصيل مادة الجغرافية وتنمية التفكير الإبداعي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بابل كلية التربية الأساسية.

ـــ عودة، احمد سليمان والخليلي،(1998)،القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط2، دار الامل، عمان.

ــــ غازي ،ابراهيم (2004)،" أثر توظيف بعض استراتيجيات التعلم النشط في تدريس العلوم على تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة الصف الرابع "، رسالة ماجستير منشورة، جامعة الازهر ـــــ غزة.

ــــ قرني، زبيدة محمد(2013)، استراتيجيات التعلم النشط المتمركز حول الطالب وتطبيقاتها في المواقف التعليمية، ط1، المكتبة المصرية للنشر والتوزيع القاهرة.

ـــــ قطامي،يوسف،(2013)، استراتيجيات التعليم والتعلم المعرفية، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ـــ الاردن.

ـــــ الرشايده، محمد صبيح،(2006)،الكفاءات التعليمية لقراءة الخريطة والاستقاء في الدراسة الإجتماعية،دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان.

ــــ كوجك، كوثر حسين،(2008)، تنويع الدريس في الفعل دليل المعلم لتحسن طرق التعليم والتعلم في مدارس الوطن العربي، مكتبة اليونسكو, بيروت.

ــــــ مهدي، حسن ربحي(2015)، تكنلوجيا التعلم والتعلم،ط1،دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ـــ الاردن. بدوي،

ــــــ رمضان سعد(2010)، التعلم النشط،ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان .

ــــــ الموسوي، محمد علي حبيب،(2011)،المناهج الدراسية ،المفهوم، الابعاد، المعالجات، دار الكتب البصائر، بيروت لبنان.

ــــــ الهاشمي، عبد الرحمن ومحسن علي عطية،(2009)، تحليل محتوى مناهج اللغة العربية نظرية تطبيقية، ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان ــــ الاردن.

ــــــ وزارة التربية العراقية،(2015)،المديرية العامة للمناهج والوسائل التعليمية مديرية المناهج والكتب، منهج الدراسة الإعدادية، بغداد ، العراق.

- Borage,Z.L(1995):Effects of group size,Gender and ability groping on learning science process skills using microcosm putters, journl of research inscience teaching,V.27,N.8

-Baser ,(2006):" promoting conceptual change thrivive learning using open source software for physics simulation",Australian Journal of Educational Technology,Vol.22No.3,pp (336-354).

-Bloom,B.S.(1971)Hand book Formative and Summative Evaluation of Student Learing ,New York,McGraw-Hill Book Com. -Leonmerdtk, Jant;Learning Disabilities Theories Diagnosis and Teaching Strategies, Norheastern,Lionies University(2012)

- Lorenzen,M.(2006).Active Learning and Library lnstruction.lllinois Libraries.

- Myers,C. Jones, T.B.(1993):promoting active learning:Strategies for the college classroom.San Franc0:Jossey-Bass.

-Schukkk,DH(2000/0Learning Theores: An educational perspective(2nd)New JoW: Prentice.

-Shokouhi, Hossein, The effect of guessing,vocabulary in reading thentic texts amoung pre-universisity students shahid chamran university,lran,2010.

Downloads

Published

2021-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kareem Sajit, H. . (2021). The effect of the strange link strategy on the achievement of geography among literary fifth-grade students. Journal of Education College Wasit University, 2(43), 635-658. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2231