The effect of snowball strategy on the scientific sense and future thinking of sixth-graders in elementary science

Authors

  • Wasf Mahdi Younis جامعة الموصل / كلية التربية الأساسية
  • hazim Aziz jardo وزارة التربية / مديرية تربية نينوى

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2232

Abstract

The research aims to identify:

    (The effect of snowball strategy on the scientific sense and future thinking of sixth-graders in elementary science).

To verify the two objectives of the research, the researchers developed two hypotheses:

The researchers used the experimental design with two equal groups (an experimental group and a control group), and the research sample consisted of (78) pupils from the sixth grade elementary school in the Model School for Boys, which is located in Al-Zahraa neighborhood on the left side of the city of Mosul - Iraq, and after excluding the students The repeaters from the sample reached (68) students, by (36) students in Division (A) and (32) students in Division (B) .Accordingly, Division (A) will represent the control group, while (B) will be the experimental group, to suit The number of students to teach snowball strategy.

The researchers used the following statistical methods:

       Statistical packages system for educational and psychological sciences, spss, Coder Richardson equation - 21., Effect size equation.

Based on the results of the research, the researchers came up with several conclusions, the most important of which are:

1- The effectiveness of the snowball strategy and its preference over the usual way in the scientific sense and future thinking of sixth graders because it creates an atmosphere of familiarity and cooperation among them.

2 - The possibility of teaching this strategy in teaching science because it emphasizes the discovery of information and verification of its validity, not imposing it on it.

3- Students have increased their desire to learn science, which makes it an easy process for information and knowledge and their diversity, which makes teaching science a fun and effective lesson.

The researchers recommended the following:

1- Resorting to the dependence of primary school teachers in their teaching on modern educational materials in general and snowball strategy in particular.

2- Holding intensive development courses by university teachers in the ministries of higher education and education for male and female teachers in primary schools to teach according to modern strategies and focus on effective teaching.

3-Focusing on making the student the center of the educational work by focusing on his ability to discover and develop his general scientific information and under the guidance and guidance of teachers only.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو شامة، محمد (2011): " أثر التفاعل بين استراتيجية التساؤل الذاتي ومستويات تجهيز المعلومات في تنمية مستويات الفهم القرائي للنصوص الفيزيائية والاتجاه نحو دراستها لدى متعلمين الصف الأول الثانوي ". مجلة كلية التربية، ع (77)، جامعة المنصورة .

ابو صفية , لينا علي (2010)، فاعلیة برنامج تدریبي مستند إلى حل المشكلات المستقبلیة في تنمیةالتفكیر المستقبلي لدى عینة من متعلمات الصف العاشر في الزرقاء(اطروحة دكتوراه غير منشورة),كلية الدراسات العليا, الجامعة الأردنية، عمان- الاردن.

ابو موسى، ايمان حميد(2017):فاعلية بيئة تعليمية إلكترونية توظف استراتيجيات التعلم النشطفي تنمية مهارات التفكير المستقبلي في التكنولوجيالدى طالبات الصف السابع الأساسي(رسالة ماجستير غير منشورة).الجامعة الاسلامية بغزة، فلسطين

الحافظ، عماد(2015): التفكير المستقبلي(المفهوم-المهارات- الاستراتيجيات) ، دار العلوم للنشر و التوزيع، القاهرة، مصر.

حسام الدين، محمد مازن (2013) ،" الحس العلمي من منظور تدريس العلوم والتربية العلمية، مقالة علمية منشورة على الرابط :http://kenanaonline.com/users/drhosam2010/posts/532076

خليفة، عبد المهيمن احمد (2014): أثر استراتيجية تدحرج كرة الثلج في حفظ النصوص لطلاب الصف الرابع الادبي،مجلة كلية التربية الاساسية ، ع (84)، م (20)، الجامعة المستنصرية_ العراق .

راجي، زينب حمزة، (2003): "أثر استخدام خرائط المفاهيم ودورة التعلم في اكتساب المفاهيم العلمية واستبقائها في مادة العلوم العامة لدى متعلمات الصف الخامس الابتدائي" (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية (ابن رشد)، جامعة بغداد.

الركابي، وجدان نادر (2016): فاعلية استخدام تدحرج كرة الثلج في تحصيل مادة فسلجة الحيوان و التفكير العلمي ادى طلبة قسم علوم الحياة كلية التربية – جامعة القادسية، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية و الانسانية- جامعة بابل، ع(27).

الزعيم, هبة الله عبد الرحمن (2013): " فاعلية توظيف مدخل الطرائف العلمية في تنمية الحس العلمي لدى متعلمات الصف الثامن الأساسي بغزة" الجامعة الإسلامية, كلية التربية, (رسالة ماجستير غير منشورة), غزة- فلسطين .

الزغول، عماد عبد الرحيم (2003): "نظريات التعلم"، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

الزند، وليد خضر(2004)، التصاميم التعليمية- الجذور النظرية" نماذج وتطبيقات عامة"، مجلة دراسات وبحوث عربية، ط1، الرياض، السعودية.

زيتون, عايش محمود (2007): النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

سويدان، سعادة حمادي و حيدر، عبد الكريم محسن(2018)، اتجاهات حديثة في التدريس في ضوء التطور العلمي و التكنولوجي، ط1 ، دار الابتكار، الانبار- العراق .

الشحري, إيمان علي محمود (2011)، "فاعلية برنامج مقترح في العلوم قائم على تكامل بعض النظريات المعرفية لتنمية الحس العلمي لدى متعلمين المرحلة الإعدادية" المؤتمر العلمي الخامس عشر للجمعية المصرية للتربية العلمية, (فكر جديد لواقع جديد, 7-6 من سبتمبر), الجمعية المصرية للتربية العلمية, القاهرة.

الشمري، ماشي محمد(2011)، 101 استراتيجية في التعلم النشط ، ط1، السعودية.

شواهين، خير سليمان (2019)، التعلم الفعال ، ط1، عالم الكتب الحديث، اربد- الاردن .

صخي، مهدي حطاب واخرون (2018)، سلسلة كتب العلوم للصف السادس الابتدائي، ط 2، المديرية العامة للمناهج، وزارة التربية- العراق .

صلاح الدين، محمد وحيد ساري (2017): أثر استخدام نموذج التدريس الواقعي في اكتساب المفاهيم الكيميائية و الحس العلمي لدى طلبة الصف العاشر الاساسي في فلسطين(رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة القدس ، فلسطين .

ظاهر، عقيل أمير جبر (2016):فاعلــية التعلم المـدمج والـتفكير النشط في تحصيلمـادة الفيـزياء والحـس العلـمي عنـدطلاب المرحلـة الاعـدادية (اطروحة دكتواره غير منشورة)، كلية التربية ابن الهيثم، جامعة بغداد، العراق.

عطاالله ، ميشيل كامل (2002): طرق واساليب تدريس العلوم ، ط2، دار المسيرة ، عمان.

العزاوي، هاني كمال،2003: "الكفايات التدريسية لمعلمي الكيمياء وعلاقتها باتجاه طلبتهم نحو المادة" (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية/ ابن الهيثم للعلوم الصرفة، جامعة بغداد.

كاظم, زهراء رياض(2016):أثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل مادة العلوم والحس العلمي لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي ،(رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة القادسية، العراق.

- الهاشمي، عبد الرحمن عبد علي وطه، علي حسين الدليمي( 2008 ) استراتيجيات حديثة في فن التدريس ،ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن .

-24Ammer, C. (2001). American Heritage Dictionary of Idioms for Student ofEnglish. Houghton Mifflin Company, Boston, United States

-Besson, U. (2004):"Some features of casual reasoning (common sense and physics teaching)", Journal of research in science and technological

-Ford,M.(2012):"A dialogic account of sense-making in scientific argumentation and reasoning", Cognation and instruction, Vol.(30),No.(3), Rout ledge Taylor& Francis Group , London .

-Kimberly,Williams & Hyerle, David ( 2011), Impact on Instructional Improvement: Teaching and Assessing Thinking to Cultivate 21st Century Skills, NYSASCD Executive Board, Vol (36), N(1) .

-Land,L. N)1976( Instructional regulation an Icon to ley bemeiesalgrithmization and heuristics in education Engle wood clifsnjlandahm,.

- Wald, Penelope J.& Michael S. Castlebrry (2000),Educators as Learners: Creating a professional Learning Community in your School, ASCD.USA.

- Younis,Rana M. &Mohammed, Bushrakh. (2019), The Impact of the Strategy Aquarium Fish in the Collection of Pupils Grade Fifth Primary for Material Science and the Development of the Skills of Thinking Scientific, Department of Special Education,Faculty of Basic Education , Al- Mosul University- Iraq, Opcio`n, An`o(35), N (89), Universidad del Zulia, Maracaibo- Venezuela. ( Scopus).

Downloads

Published

2021-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mahdi Younis, W. . . . . . . . . . . . . . . . ., & Aziz jardo, hazim . . (2021). The effect of snowball strategy on the scientific sense and future thinking of sixth-graders in elementary science. Journal of Education College Wasit University, 2(43), 659-682. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2232