الهدر الدلالي للعلامة المكانية في الخطاب الدرامي التلفزيوني

Authors

  • علي مولى سيد جامعة واسط / كلية الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2234

Abstract

        The current research deals with the importance of place as a sign within the fabric of dramatic television discourse and how it is used to charge the dramatic discourse with the greatest amount of expression energy, which in turn conveys a set of social, psychological and economic connotations to the characters that drive the action Within the construction of the drama series on the basis that the place is the container for the characters, which in turn are the ones that move the action and lead the building to escalation, conflict and resolution later, at a time when we find that there is a weakness in the operation of the place and the activation of the expressive scientific levels, So that place becomes an inanimate entity that does not exceed the threshold of purely employable employment for the purpose of housing, accommodation, work or study, The waste of the semiotic value of the place goes to a wider waste in the overall semantic speech system until the whole system of expression works to the minimum and there is no relationship between the signs that raises the The expressive value and thus the aesthetic value of that discourse.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

العبيدي, حسن مجيد (1987),نظرية المكان في فلسفة ابن سينا, دار الشؤون الثقافية العامة ,وزارة الثقافة والاعلام العراقية, بغداد, ط1 .

- بنكراد, سعيد (2009), وهم الاستنساخ, مجلة علامات, العدد 32,مكناس,المغرب.

- آبادي, محبوبة محمد(2011), جماليات المكان في قصص سعيد حورانيه, منشورات الهيئة السورية للكتاب, سورية, دمشق.

- باشلار,غاستون (1984), جماليات المكان, ترجمة غالب هلسا, المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع,بيروت,ط2.

- بويسنيس, اريك(2017), السيميولوجيا والتواصل, ترجمة وتقديم جواد بنيس, دار رؤية للنشر والتوزيع, القاهرة.

- بنكراد, سعيد(2009), وهم الاستنساخ, مصدر سابق.

- محمود, زكي نجيب (1963), فلسفة وفن, مكتبة الانجلو المصرية, القاهرة.

- فوكو,ميشيل(1987), حفريات المعرفة, ترجمة سالم يفوت, المركز الثقافي العربي, بيروت-الدار البيضاء,ط2.

- م , هانوم , كيلي(2009),الهوية الاجتماعية, ترجمة خالد بن عبد الرحمن, مكتبة العبيكان, السعودية ,ط1.

- هال, ادوارد تي (2007), البُعد الخفي, ترجمة لميس فؤاد اليحيى, الاهلية للنشر والتوزيع,عمان,بيروت,ط1.

- اسماعيل, عز الدين(2008), التفسير النفسي للأدب, ,مكتبة غريب,الفجالة.مصر,ط4.

- مدقن, كلثوم(2005), دلالة المكان في رواية موسم الهجرة الى الشمال, مجلة اللغة والآداب, جامعة ورقلة, الجزائر, العدد 4.

- الشيباني, عبد القادر فهيم (2006), بيرس وتطبيقات العلامة البصرية, مجلة علامات ,العدد 25, مكناس, المغرب .

- مسلم, طاهر عبد (2000),عبقرية الصورة والمكان(التعبير, التأويل, النقد),دار الشروق, القاهرة.

- يونج, سكيب داين (2015), السينما وعلم النفس, ترجمة سامح سمير فرج, مراجعة ايمان عبد الغني, مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة,القاهرة,ط1.

- ابو شادي , علي(2006),لغة السينما, وزارة الثقافة السورية, دمشق.

- الشيباني, عبد القادر فهيم (2006), بيرس وتطبيقات العلامة البصرية, مصدر سابق.

Downloads

Published

2021-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

مولى سيد ع. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (2021). الهدر الدلالي للعلامة المكانية في الخطاب الدرامي التلفزيوني. Journal of Education College Wasit University, 2(43), 713-736. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2234