Effective kindergarten management and its relationship to some variables from the teachers' point of view
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss45.2331Abstract
Abstract.
The research aimed to identify the number of available effective management among the public kindergarten schools for the city of Baghdad, including Baghdad Karkh/1 Also, the study aims to indicate whether there are statistically significant differences among the study samples for kindergarten teachers.
To achieve the goal of this research, the researcher built a scale for effective management based on previous books and studies. The result of the scale was illustrated in number of paragraphs, which are (31) items distributed over six areas
After verifying the psychometric properties of the scale, it was applied to the basic research sample, which is a population of (100) kindergarten teachers, who were chosen by a simple random method. After the data was collected, it was processed statistically using appropriate statistical methods ،The results showed that kindergarten managers apply an effective management, but to a low level that is not sufficient ،Regarding the obtained results, the researcher made some suggestions and recommendations, including preparing rehabilitation courses for kindergarten management to increase their administrative efficiency, providing materials, bonuses, and incentives for active administrations to strengthen the spirit of competition among kindergarten managers and their performance.
Downloads
References
المصادر:
- أبو الوفا، جمال، عبد العظيم ، سلامة ( 2000 ): اتجاهات في الإدارة المدرسية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية.
- أبو خطاب، إبراهيم محمد شعيب. (2008). مقومات الإدارة المدرسية الفاعلة في المدارس الحكومية بمحافظات غزة من وجهة نظر المديرين و سبل الارتقاء بها. (أطروحة ماجستير). الجامعة الإسلامية, فلسطين (قطاع غزة)
- بسيسو، نادرة ( 2005 ): تصور مقترح لمعالجة مشكلات الإدارة المدرسية في محافظات غزة، رسالة دكتوراه غير منشورة، البرنامج المشترك بين جامعة الأقصى وجامعة عين شمس.
- ذياب ، إسماعيل محمد، ( 2001 ): الإدارة المدرسية، دار الجامعة الجديدة للنشر.
- الزميلي ، تمام ( 2005 ): " الدورات التدريبية ودورها في تحسين أداء مديري المدارس الحكومية في محافظات غزة " رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة عين شمس .
- شتات ، نهى ( 2007 ): مدى فاعلية مدير المدرسة الفاعلة في إدارة الوقت بالمدارس الأساسية والثانوية بمحافظات شمال غزة، دراسة مقدمة إلى اليوم الدراسي " المدرسة الفاعلة أسس وتطبيقات " المنعقد بالجامعة الإسلامية ، غزة.
- طناش ، سلامه ( 1993 ):" أثر طبيعة العمل والخبرة والجنس ومكان وجود المدرسة في تقدير فاعلية المدرسة الثانوية الأكاديمية في محافظة إربد". مجلة أبحاث اليرموك ، المجلد التاسع ، العدد الأول .
- عاشور، محمد على ( 2003 ):" الدور المستقبلي لمدير المدرسة كقائد تربوي في مدرسة المجتمع" مجلة دراسات مستقبلية، السنة السادسة، العدد السابع .
- عباس واَخرون (2007 ) : مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى ، عمان .
- عزب ، محسن عبد الستار (2008 ":(تطوير الإدارة المدرسية في ضوء معـايير الجـودة الشاملة" المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية).
- عزب، محمد على، ( 2005 ): رؤيا تحليلية بأهم ملامح المدرسة الفعالة وإمكانية الإفادة منها في تطوير واقعنا المعاصر، مجلة كلية التربية بالزقازيق العدد التاسع والأربعون.
- عواد ،سها (2007):" تقييم فاعلية مدراء المدارس في الضفة الغربية من وجهة نظر مديري المدارس ومديراتها". رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة القدس.
- عناية ، غازي ، (2014 ) : البحث العلمي منهجية إعداد البحوث والرسائل الجامعية ، بكلوريوس ، ماجستير ، دكتوراه ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى ، عمان ، الاردن .
- فيركسون ، جورج (1991 ): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هنا محسن ، دار الحكمة ، بغداد .
- محمد، شفيق (2001) : البحث العلمي الخطوات المنهجية لاعداد البحوث الاجتماعية، مكتبة الجامعة الارزاربطية، الاسكندرية.
- مرسي، محمد منير، ( 2001 ): الإدارة المدرسية الحديثة، الطبعة الثالثة، عالم الكتب ،القاهرة.
- نظام رياض الاطفال ,جمهورية العراق ,وزارة التربية /المديرية العامة للتعليم العام /رقم (11) لسنة (2005).
المصادر الاجنبية
Anastasi, A. (1976). Psychological testing (4th ed.). Macmillan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 kazim akram

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.