Effect of the Concept Attainment Model in the Creative Thinking Stages for the Students of Fourth Scientific Preparatory in Physics Subject
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss46.2333Keywords:
أنموذج اكتساب المفهومAbstract
Abstract
The Study Aims to Identify the effect of the Concept Attainment Model in the Creative Thinking Stages for the Students of Fourth Scientific Preparatory in Physics subject. To cheek this aim, Zero Hypothesis has been manipulated as follows.
There is no difference with statistical significance at the level abstract (0.05) among the degrees score the Experimental Group which has Studied according to Concept Attainment Model and degrees score in the Control Group which has Studied with the traditional method in the test of Creative Thinking Stages
The sample of the Study has been formed (80) Students which has been selected randomly from the Students of Badr Al - kobra Preparatory School for Boys. This sample has been selected on purpose. The allocation of the groups was (40) Students for Experimental Groups and (40) Students for the Control Groups. The scientific material specifically in the following chapters (Principle Information's in Physics , Mechanic Characteristics for Material ,The Molten , Thermal Characteristics for Material, and Light).
The Researcher has prepared (25) plans for Experimental Group according to Concept Attainment Model and (25) plans according to the traditional method.
The Researcher has built up the Research tool which is testing the Concept Attainment model which consist of (30) multiple – choice items with four alternatives. The Psychometrical features have been taken significantly for the test. The results were that there are differences with statistical significance among the score of the Students degrees of the Experimental Group and those of the Control Group in the Concept Attainment Model test for the Experimental Group.
Downloads
References
المصادر
ابو لبدة، سبع، 2008: مبادى القياس النفسي والتعليم التربوي للطالب الجامعي والمعلم العربي، ط 6، جمعية المطابع التعاونية، عمان، الاردن
الويشي، السيد فتحي، 2013: استراتيجيات التدريس بين النظرية والتطبيق، ط1، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، القاهرة
الاسمر، رائد يوسف: "اثر دورة التعلم في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم العلمية لدى طلبة الصف السادس واتجاهاتهم نحوها" رسالة ماجستير منشورة، جامعة غزة، كلية التربية، 2008
الحوراني، منير، 2006: اسس التفكير واداته مفاهيم وتدريبات في تعلم التفكير بنوعية الابداعي والناقد، ط2، دار الكتاب الجامعي، الامارات العربية المتحدة
الامام، مصطفى محمود، 1990: التقويم والقياس، ط 1، دار الحكمة، بغداد
البياتي، عبد الجبار توفيق، واثناسيوس، زكريا زكي، 1977: الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد
جروان، فتحي عبد الرحمن، 2007: تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات ، ط3 ، دار الفكر ناشرون وموزعون
جمهورية العراق، وزارة التربية، منهاج الفيزياء للرابع الاعدادي، ط9، 2018
وزارة التربية، دورة طرائق تدريس العلوم - برنامج تدريب مشرفي ومدرسي العلوم للتعليم الثانوي في العراق، عمان، 2005
قطامي، نايفة، 2004 : تعليم التفكير للمرحلة الأساسية، ط2، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان
رافن، جي. سي، ترجمة فخري الدباغ، 1983: اختبار المصفوفات المتتابعة، مطبعة جامعة الموصل، بغداد
زيتون، عايش محمود، 2005: اساليب تدريس العلوم، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان
السعداوي، محسن علي، وآخرون، 2007: أدوات البحث العلمي في بحوث التربية الرياضية، ط1 , دار المواهب , العراق
علام، صلاح الدين محمود، 2000: القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاتها لمعاصرة، ط1، دار الفكر العربي،القاهرة
الصافي , فلاح محمد حسن، وعبد الرحمن، أنور حسين، 2005: مناهج البحث بين النظرية والتطبيق , مطبعة التأميم , العراق
الصرايرة، أسماء، "اثر برنامج تدريبي مستند لنظرية جولمان للذكاء الانفعالي في مستوى التفكير الإبداعي ومفهوم الذات لدى طلبة الصف السادس الأساسي"، أطروحة دكتوراه، كلية الدراسات التربوية العليا - جامعة عمان العربية للدراسات العليا، 2003
عودة، احمد سليمان، وملكاوي، فتحي حسن، 1998: القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط2، دار الامل للنشر والتوزيع، الاردن
القيم , كامل حسون، 2007: مناهج وأساليب البحث العلمي في الدراسات الإنسانية ، المكتبة الوطنية , بغداد
مجدي عزيز ابراهيم، 2005: التفكير من منظور تربوي، ط1، عالم الكتب، القاهرة
محجوب، وجيه، 2005: أصول البحث العلمي ومناهجه، دار المناهج، القاهرة
المشاعلة، مجدي سليمان، ومراد علي عيسى، 2015: نماذج التعليم تصميم التدريس لمتعلمي القرن الـ21، ط1، دار الفكر، عمان
- Bloom , B.s. (1971): Hand Book on formative and summative evaluation of student learning , mc grew –hill Book co , New York
- Bruner Jerome ,(1968): The process of Education A vintage Book , New York
23- Eibel , R.,(1972): Essentials of Educational Measurements , new jersey , printic – Hall
- Fisher , R. ,(2001): Teaching children to Thing , England , oxford : Basil Blackwell- Ltd
- Hedges , W. D.,(1966): Testing & Evaluation For The Sciences, California , Ward Worth
- Henderson , K. (1970): Concepts in the Teaching of Secondary School Mathematics , 33 rd , Year Book of NCTM , Chap. 7
- Honig , A. (2001) : How to promote creative Thinking Early childhood Today , 15( 5) , PP: 34-41
- Hedges , W. D. (1966): Testing and evaluation for the science , Word worth - California , P: 22
http: //www.csd.uwa.edu.au/iced2002/Publication/Ray-Webster.pdf
- Paul , R. (1995) : Critical Thinking how to prepare Students for a rapidly changing world , California
- Smith, B. & Anderson,(1993):"Teaching strategies with conceptual change learning in science", Journal of Research in Science Teaching, Vol. (30), No (2), PP: 111-126
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 eabaas hasanan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.