Interdependence of self- interpretation of educational counselors

Authors

  • محمد عبد العباس عبد الكاظم الموسوي وزارة التربية / مديرية تربية كربلاء المقدسة قسم الاعداد والتدريب / البحوث والدراسات

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2368

Keywords:

Interdependence of self- interpretation, educational counselors, Holy Karbala Education .

Abstract

The current research aims to identify :

1- Self-interpretation of interdependence among educational counselors.

 2- The differences in the self-interpretation of mutual dependence among educators on the interpretation of the variable of sex (males - females).

 In order to achieve the objectives of the research, the researcher chose a sample consisting of (100) One of the educational counselors affiliated to the Directorate of Education in Karbala Governorate, and of both sexes (males - females) in middle, preparatory, and secondary schools and for the school year ( 2018 -2019 ), they were chosen by a stratified random method with a proportional distribution, as a scale of self-interpretation with mutual dependence was built on the decoding of Marcus and Keita’s theorem, and the items were statistically analyzed to verify the psychometric properties of the scale represented by the validity of the validity and reliability. Apparent honesty and construction honesty, as for the stability, it was extracted by the test method - retesting and the cronbach’s alpha equation, and then the scale was applied to the basic research sample, and the researcher used the statistical methods that fit with the research data, and after applying the following, the following was reached:

1- Counselor’s have an interdependent self-interpretation.

2- Male counselors show a higher tendency in interdependent self- interpretation than females.   

The researcher also put some recommendations and suggestions appropriate with the research results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• حليمة ، بن علي (2015): إدارة الذات وعلاقتها برتبة الميلاد لدى المراهق ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، جامعة محمد خيضر- بسكرة ، الجزائر ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية

• الظاهر ، زكريا محمود وتحريجان ، جاكلين وعبد الهادي ، جودت ومنيجل ، عبد الله (2002): مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، دار الثقافة ، الأردن 0

• عسيري , عبير (2005): علاقة تشكيل الهوية بمفهوم الذات والتوافق النفسي والاجتماعي لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف , رسالة ماجستير (غير منشورة ), جامعة أم القرى .

• علام ، صلاح الدين محمود (2015): القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة ، ط6 ، دار الفكر العربي، مصر ، القاهرة 0

• عودة، احمد سليمان (2002):القياس والتقويم في العملية التدريسية ، الإصدار الخامس ،كلية العلوم التربوية ،جامعة اليرموك ، دار الأمل 0

• الفريد ، ادلر (2005): معنى الحياة ، ترجمة : عادل نجيب بشرى ، القاهرة ، المجلس الأعلى للثقافة 0

• الفسفوس ، عدنان احمد ( 2007 ) : الإرشاد التربوي مفهومه وأسسه وقواعده الأخلاقية ، السلسلة الإرشادية ، رقم3 ، المكتبة الالكترونية أطفال الخليج ، السعودية .

• محمد، صباح محمود (1996): الموسوعة التربوية والنفسية، الجزء الأول ، الجامعة المستنصرية، بغداد.

• النقشبندي، بشرى عثمان احمد (2005): السلوك التوكيدي وعلاقته بالتوجس من الاتصال وتفسيرات الذات ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، جامعة بغداد0

• الهزلي، رجوة بنت سمران (2010): إدارة الذات وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مديرات ومساعدات ومعلمات مدارس الثانوية ، رسالة ماجستير (غير منشورة) ، جامعة أم القرى ، السعودية 0

• وزارة التربية (1986): مهام مدير المدرسة والهيئة التدريسية في الإرشاد التربوي، مديرية مطبعة وزارة التربية، بغداد.

• Blanken & Puhler ,S(2006): Self- concept as a predictor of resiliency in gifed adolescents ball state university Indiana United states .

• Blind ,T (2001): An investigation of self concept of handicapped Adolescents ,American foundation for the blind.

• Bluhm ,L (2000): Self Expression and creativity in teaching the Retarded visually handicapped , Indeed they Are children ,London.

• Gudykunts, W.B (1996): The influence of cultural individualism-collectivism, self – construals and values on communication styles across cultures. Human communication Research, 22,

• Huston , A. C. (1983) : Sex - typing , In E. M. Hetherington (ed) , Handbook of child psychology . Socialization , Personality and social Development , Vol. 4 , PP. 388-467 .

• Kipnis, David (1997): Ghostd, taxonomies and social psychology, American, psychologist, March, v,1. 52-No,3, (M.O.R.R).

• Markus, H.R & kitayama, S. (1991): Culture and the self : Implications for selves and theories of selves. Psychological Review, 98, 224-253.

• Markus, H.R. kitayama, S. (1998) The cultural psychology of personality. Journal cross cultural psychology, 29, 63-87.

• Sampson , E. E. (1999) : The challenge of social change for psychology : Globalization and psychology theory of the person. American Psychologist , 44 , 914-921 .

• Zanandrea, M (1988): Social interacteraction, and monter derelopment : practical activities for preschoolers ,Journal of visual Impairment ,march pp 176- 189 .

• Bond. M.H. & Hwang, K.K. (1996) : The social psychology of chineses people, In. M.H. Bond (Ed) The psychology of the Chinese people (P.213-266), Hong Kong : Oxford university press.

Downloads

Published

2021-10-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

عبد العباس عبد الكاظم الموسوي م. . (2021). Interdependence of self- interpretation of educational counselors. Journal of Education College Wasit University, 2(44), 405-426. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2368