Administrative Transparency and Leadership

Authors

  • Dr. Saira Al-Abed Yarmouk University - College of Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss46.2896

Keywords:

administrative transparency, leadership

Abstract

The theoretical survey within this research paper aimed to reveal the importance of administrative transparency and its relationship to leadership and school management. During the research paper, it is summarized as follows:

The concept of administrative transparency, the importance of transparency for the administrative institution and the leader, limits of transparency, advantages of transparency, elements of achieving transparency in the institution, types of administrative transparency, conditions for achieving administrative transparency, measuring transparency in the institution, standards and areas of transparency, the positive effects that occur by achieving transparency in the administrative and leadership style in the educational institution, Challenges and problems facing the leader in implementing transparency and recommendations that the leader can follow to achieve administrative transparency in his organization.

The results of the study showed that practicing the administrative transparency method in educational institutions is very important and a basic leadership style, for what is in the public interest of the institution by providing: Multiple administrative processes: planning, organizing, directing, controlling, implementing, following up and evaluating for evaluation. Transparency extends to be a platform for life and work in the organization in order to build a clear organizational structure for the organization that helps the leader in managing the handling of daily events, participating in decision-making, assuming responsibility for employees, transparency in internal and external relations, attention to human resources, vertical and horizontal communication, defining roles and thus feeling job satisfaction and stability, and this encourages Belonging and teamwork, giving more freedom and creativity, and thus achieving goals and reaching results with quality and efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو شقرا، روان وسلامة، كايد وجبران، علي (2018). درجة ممارسة الشفافية الإدارية في الجامعات الاردنية الحكومية والخاصة في اقليم الشمال وعلاقتها بمستوى الدافعية لدى أعضاء هيئة التدريس من وجهة نظرهم. دراسات- العلوم التربوية، 45(1)، 281-301.

أبو كريم، أحمد (2005). مفهوم الشفافية لدى الإدارة الأكاديمية في الجامعات الأردنية الرسمية وعلاقتها بفعالية الاتصال الإداري. (رسالة دكتوراه غير منشورة). الجامعة الأردنية، اليرموك (32)

أبو كريم، أحمد (2009). الشفافية والقيادة في الإدارة. عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.

بدح، أحمد (2012). درجة ممارسة الشفافية الإدارية في الجامعات الأردنية الخاصة من وجهة نظر رؤساء الأقسام الأكاديمية فيها، مجلة اتحاد الجامعات العربية،59، (7-32).

جرينيت، كيث (2013). القيادة – مقدمة قصيرة جدا، ترجمة حسين التلاوي. مؤسسة هنداوي للتعليم والثّقافة.

حافظ، حازم محمد (2011). برنامج تنمية المهارات الإدارية لمستويات الإدارة العليا، ط1، القاهرة: مصر، المنظمة العربية للتنمية الإدارية.

حرب، نعيمة محمد (2011). واقع الشفافية الإدارية ومتطلبات تطبيقها في الجامعات الفلسطينية بقطاع غزة. (رسالة ماجستير منشورة). الجامعة الفلسطينية، غزة، فلسطين. استرجعت من المصدر: http://search.mandumah.com.ezproxy.yu.edu.jo/Record/695236

الراشدي، سعيد علي (2007). الإدارة بالشفافية. ط(1). عمان: الأردن، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.

الشياب، أحمد محمد سعيد وأبو حمور، عنان محمد أحمد (2014). مفاهيم إدارية معاصرة. (ط1). عمان: الأكاديميون للنشر والتوزيع.

الشمراني، خلف عبد الله علي (2014). الشّفافية الإدارية لدى مديري المدارس بمحافظة بلقرن. (رسالة ماجستير منشورة). دار المنظومة. جامعة الباحة، السعودية. استرجعت من المصدر: http://search.mandumah.com.ezproxy.yu.edu.jo/Record/655172

سعد، نداء أكرم أحمد (2018). الشفافية الإدارية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في الجامعات الأردنية الخاصة في العاصمة عمان وعلاقتها بالثقافة التنظيمية لأعضاء هيئة التدريس. (رسالة ماجستير منشورة). جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن. استرجعت من المصدر: https://meu.edu.jo/libraryTheses/5b5848964c651_1.pdf

الصقير، عبد المحسن بن محمد (2014). ممارسة مديري مدارس التعليم العام بمنطقة القصيم للصلاحيات الإدارية الممنوحة وعلاقتها بالثقة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين والمديرين ووكالاتهم. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.

الطراونة، رشا نايل والعضايلة، علي محمد (2010). أثر تطبيق الشفافية على مستوى المساءلة الإدارية في الوزارات الأردنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال. 6(1)،43-54.

العمري، أيمن أحمد وكمال، نداء مصطفى (2011). درجة ممارسة مديري المدارس لتمكين

التنمية الإدارية: المفاهيم، الأسس، التطبيقات، ط (1)، عمان: الأردن، دار وائل للنشر.

اللوزي، موسی (2002). التنظيم وإجراءات العمل، (ط1)، عمان: الأردن، دار وائل للنشر.

المراجع الأجنبية

Heald, D. (2012). Why transparency about public expenditure so elusive? International review of administrative sciences,78(1), 30-49.

Mclean, R. (2011). Internal transparency. Environmental Quality Management, DOI: 10.1002/tqem, 103-110.

Norman, S, Avoliob, B. & Luthansb, F. (2010). The Impact of positivity abs Transparency on Trust in leaders and their perceived Effectiveness, The leadership Quarterly, 5(2), 350-364.

Downloads

Published

2022-02-13

How to Cite

Al-Abed, S. . (2022). Administrative Transparency and Leadership. Journal of Education College Wasit University, 2(46), 181-192. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss46.2896