The level of successful intelligence among university students

Authors

  • D. Ali Abdel-Kadhim Ajja Wasit University College of Education
  • . Amal Huwaidi Harf, Wasit University College of Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol50.Iss1.3449

Keywords:

successful intelligence, university students, learning efficiency, skills, education

Abstract

      The research aims to identify:

1- Recognizing the level of successful intelligence among university students.

2- The differences in successful intelligence according to the type of academic achievement (scientific - literary).

Recommendations:

In light of the findings of the researcher, she recommends:

-           To recommend to universities to establish a center for innovative education and high intelligence capabilities and to include the center with the highest research capabilities, as well as providing it with the latest educational equipment in various disciplines

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ابو جادو، محمود محمد علي (2006): نظرية الذكاء الناجح - الذكاء التحليلي والابداعي والعملي برنامج تطبيقي، ط1، دي بونو، عمان.

- البدران، عبد الزهرة لفتة وضرغام، سامي الربيعي (2016): الذكاء الناجح وتنمية القدرات التحليلية (دراسة تطبيقية)، ط1، دار الوضاح، عمان، الأردن.

- الجابري، كاظم كريم (2011): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، مكتب النعيمي، بغداد.

- الجاسم، فاطمة أحمد (2010): الذكاء الناجح والقدرات التحليلية الإبداعية، ط1، دي بونو، عمان، الأردن.

- جروان، فتحي (2002) الابداع - مفهومه، معاييره، مكوناته، نظرياته، خصائصه، مراحله، وقياسه، الاردن: عمان ودار الفكر.

- حسن، سعاد محمد (2018): إثر برنامج تدريبي مستند إثر برنامج تدريبي مستند إلى نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرغ في تنمية مهارات التفكير وراء المعرفي لدى عينة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي ذوي العقلية ماوراء المعرفي المنخفض، دراسات في الإرشاد النفسي والتربوي، كلية التربية جامعة اسيوط، العدد (2) يوليو

- الدوسري، الجوهرة محمد ال جربه (2019): فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح لتدريس مقرر التغذية العلاجية في الحد من ظاهرة الاحتراف الذكائي لدى طالبات كليات بجامعة ليبية.

- الزغبي، أحمد (2017): العلاقة بين الذكاء الناجح وممارسته في التعليم لدى معلمي المدارس الخاصة بمدينة عمان، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد (13)، عدد (4)

- طه، محمد (2006): الذكاء الإنساني: أتجاهات معاصرة وقضايا نقدية، مجلة عالم المعرفة، الكويت المجلس الوطني للثقافة والفنون والأدب، العدد 33.

- ال كاسي، عبد الله علي وخصاونة، محمد أحمد سليم وعلوان، عماد عبدو والخوالدة، محمد عبد ربه والحموري، خالد عبد الله (2019): برنامج تدريبي قائم على نظرية الذكاء الناجح لتنمية الأبداع في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية، مجلة الجامعات الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 3152ـ 2410.

- ملحم، سامي (2000). مناهج البحث في التربيه وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

- السرور، نادية (2005) عليم التفكير في المنهج المدرسي، الطبعة الاولى، عمان، دار وائل للنشر.

- سلوى عبد العزيز (1991) دراسة مقارنة بين الكفاءة في العمل لدى خريجات كليات الخدمة الاجتماعية والكليات الأخرى، مجلة الدراسات الانسانية وجامعة الازهر ز العدد (9).

- عبيدات، ذوقان وآخرون (1996): البحث العلمي - مفهومه وأداوته، وأساليبه، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان الأردن.

- فضيلة الفضلي (2013) عادات العقل المنبئة بكفاءة الذات الاكاديمية لدى طلاب كلية التربية – جامعة الكويت ومجلة الطفولة والتربية والصادرة من كلية رياض الاطفال – جامعة الاسكندرية ز المجلد (5) العدد (15).

- قطامي، يوسف (2005) ثلاثون عادة للعقل، الأردن، عمان، دار دي بونو للنشر.

المصادر باللغة الإنكليزية

- Anastasia, A. (1988): Psychological testing, New york, McMillan Publishing company.

- Beyer, B. K, (1985) Teaching critical thinking: A direct approach, Social Education,49(4)

- Hanushek EA and Woessmann L (2010): The economics of international differences in educational achievement In: Hanushek EA, Machin SJ and Woesmann L (eds). Handbook of the Economics of Education, Volume 3. Elsevier: Amsterdam.

- Marzano, R.J. Pickering, D. and McTighe, J. (1993): Assessing Student Outcomes: Performance Assessment Using the Dimensions of Learning Model. ERIC

- Palso and Maricouoiu, L. (2013) teaching for successful Intelligence Puestionnaire (TS L –a) – anew instrument developed for assessing Teaching style. Journal of Educational sciences and Psychology Vol ( LXV) N (1) PP: 159-178 .

- Stemler, R. (2002) Raising the achievement of all students: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14, (4).

- Sternberg, R, J, and Baron, J. B. (1985): A statewide approach to measuring critical thinking skills, Educational Leadership, Vol (43), No (2).

- Sternberg, R. J (1998): Principles of teaching for successful intelligence. Educational Psychologist. Vol (55) N (2/3) PP.65-72.

- Sternberg, R. J. and Grigorenko, E (2002) School based tests of the tribrachic theory of intelligence, three settings, three samples, three syllabi. Contemporary educational psychology, (27).

- Sternberg, R. J. Sternberg Triarchic Abilities Test (Modified), Level H, 1993.

- Sternberg, R., J. and Grigorenko, E. (2003) Teaching for successful intelligence, Principles, Procedures and Practices, Journal for the education of the gifted, Vol. (27), No. (2/3).

- Sternberg, R.J (2005) The Theory of successful Interamerican Journal of Psychology. 39 (1): 189 – 202

- Tishman, S. (2000): Why teach habits of mind. Habits of mind: A developmental series.

Downloads

Published

2023-03-07 — Updated on 2023-03-12

Versions

How to Cite

D. Ali Abdel-Kadhim Ajja, & . Amal Huwaidi Harf,. (2023). The level of successful intelligence among university students. Journal of Education College Wasit University, 50(1), 527-540. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol50.Iss1.3449 (Original work published 2023)