Evaluation the Effectiveness of E-Learning Platforms in Developing Students' Geographic Skills

Authors

  • م. م وفاء محمد مهدي المجلسي المجلسي المديرية العامة لتربية واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol52.Iss1.3571

Keywords:

: evaluation, e-learning platforms, geographic skills

Abstract

   The current research aims to evaluate the effectiveness of e-learning platforms in developing students' geography skills, and to achieve the goal of the research, the null hypothesis was developed, and the current research is determined by a sample of literary quarter students for the academic year 2022-2023. And the community adopted a sample for the study, the researcher rewarded the students of the two research groups statistically by using the t-test for two independent samples in the variables: chronological age calculated in months, previous experience, parental achievement, intelligence), and she prepared an achievement test, and its stability, validity, discriminatory power, and paragraph difficulty coefficients were calculated, and differences were found It is statistically significant between the mean scores of achievement for the students of the two research groups, and for the benefit of the students of the experimental group who studied geography using the e-learning strategy method. In light of the results of the current research, the researcher concluded a number of conclusions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو الذهب، محمود محمد، (2013): فاعلية اختلاف بعض أنماط تصميم الكتاب الإلكتروني التفاعلي في تنمية مهارات تصميم وإنتاج المقررات الإلكترونية لدى معلمي الحاسب الآلي. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، مجلة عربية إقليمية محكمة.

أبو الوفا ،جمال محمد، وسلامه عبد العظيم حسين ،(2008 ) :التربية الدولية وعالمية التعليم ،ط1، الاردن, دار الجامعة الجديدة.

الاتربي، شريف(2019):استراتيجيات التعليم الالكتروني وادوات التعلم.ط1،العربي للنشر والتوزيع ،القاهرة.

استيتية، دلال ملحس وعمر موسى سرحان(2007): تكنولوجيا القيم والتعليم الالكتروني.

الجلبي ، سوسن شاكر (2005) : أساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، ط1 ، سوريا ، مؤسسة علاء الدين للطباعة والتوزيع.

الحسين، أحمد محمد (2015) :أثر تطور بيئات التعلم الافتراضي التفاعلي في ضوء معايير تصميمها في اكساب الطلاب مهارات التصميم التعليمي للمقررات الإلكترونية، رسالة ماجستير ،كلية التربية النوعية-جامعة عين شمس، القاهرة.

الرشيدي , منيرة.(2018). واقع استخدام معلمات الحاسب الآلي للمنصات التعليمية الالكترونية في التدريس واتجاهاتهم نحوها . مجلة البحث العلمي في التربية . 20(3), 1-26.

سويدان، أمل عبد الفتاح ومبارز عبد العال (2008) :"التقنية في التعليم" ، ط2، الأردن, دار الفكر.

الشواربة , دالية . (2019). درجة استخدام طلبة الدراسات العليا في الجامعات الاردنية الخاصة للمنصات التعليمية الالكترونية , واتجاهاتهم نحوها (رسالة ماجستير غير منشورة) , جامعة الشرق الاوسط, عمان , الاردن .

العريفي، يوسف(2003) : التقييم الالكتروني في تقنية واعدة وطريقة رائدة،، الرياض مدارس الملك فيصل.

عزمي , نبيل جاد , (2014) ,تكنلوجيا التعليم الالكتروني , ط 1, مصر, دار الفكر العربي للطباعة والنشر .

العطروني، محمد نبيل(2002): التعليم الالكتروني، مصر, جامعة عين شمس.

علي، سعيد إسماعيل, (2007 ):أصول التربية العامة ط1, الأردن, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

الفرا, إسماعيل صالح(2004): تقويم الأداء التدريسي اللفظي الصفي لمعلمي مرحلة التعليم الأساسية الدنيا من متخرجي الجامعات الفلسطينية, ورقة علمية أُعدت لمؤتمر النوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني، جامعة القدس المفتوحة ,فلسطين.

فرج الله , عبد الكريم موسى (2013) : اساليب تدريس الرياضيات , ط1 , الأردن, دار اليازوي العلمية للنشر والتوزيع.

الفلاحي , ميس شاكر (2021) درجة استخدام المنصات التعليمية الالكترونية في اقليم كردستان – العراق- من وجهة نظر معلمي المرحلة الاساسية , رسالة ماجستير منشورة , جامعة الشرق الاوسط .

قلادة , فؤاد سليمان ,2006 ,نظرية المنهج والنموذج التربوي , ط 2 , مصر ,مكتبة بستان المعرفة .

المحيسن، ابراهيم عبد الله (2000): التعليم الالكتروني ترف ام ضرورة، الكويت.

الناهي، هيثم(2013): النشر الإلكتروني و مستقبل الكتاب الورقي, لبنان, العربية والترجمة.

Alarios, C., Estevez, L., & Fernandez – Pandero, C.(2017). Understanding learniners`motivation and learning strategies in MOOC. International Review of Research in open and Distributed Learning, 18(3) , 529-536.

Dalton, B. (2014): E-text and E-books are changing، the literary landscape، Kappan.

Chen, L., Cheng, C., Dobinson, T., & Kent , S.(2020). Student`s Perspectives on the Imppact of Blackbord Collaborate on Open University Australia (OUA)

Downloads

Published

2023-08-20

How to Cite

المجلسي م. م. . و. م. م. ا. (2023). Evaluation the Effectiveness of E-Learning Platforms in Developing Students’ Geographic Skills . Journal of Education College Wasit University, 52(1), 303-326. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol52.Iss1.3571