Pilgrims and the Quranic metaphor Book Summarizing the Statement on the Metaphors of the Qur’an Sharif Al-Razi is the model
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol53.Iss1.3656Keywords:
Pilgrims , the Quranic metaphor , Metaphors of the Qur’an , Sharif Al-RaziAbstract
Quranic studies have tended to explain the Arabic usage of some of the vocabulary mentioned in the noble text, those vocabulary that some people claim do not know their meanings. This was preceded by the interpretation of the vocabulary of the noble verses in the era of the Prophet (may God’s prayers and peace be upon him and his family), which is what was termed tafsir by tradition .
With an influence of philosophy, logic, and theology, another type of studies emerged, which studied Qur’anic vocabulary by showing its use in truth or in metaphor. And then the studies that turned the Quranic lesson away from the seriousness of the novel and the transmission, and took from the rational method a way to understand the Quranic meaning, especially after the emergence of the Mu'tazila doctrine among the speakers. Al-Sharif Al-Radi, a student was one of the scholars who had an effective contribution to the maturation of this type of studies .
The first impulse for the emergence of this type of studies was the doctrinal motive, then the rhetorical drive related to the issue of (the truth and metaphor). For the divine self to deny the attributes of occurrence, anthropomorphism, and other issues that were under discussion in theological schools, and it is also the factor affecting the occurrence of schism in the classroom . Al-Sharif Al-Radi's approach was to reveal the aspects of the statement, and the rhetorical touch in the use of Quranic vocabulary
Downloads
References
• القرآن الكريم .
• آبادي ، الفيروز (2003م) ، القاموس المحيط ، إعداد : محمد عبد الرحمن المرعشليّ ، ط 2 ، دار إحياء التراث العربيّ ، بيروت ، لبنان .
• الأصفهانيّ ، الراغب (1427ه) ، مفردات ألفاظ القرآن – تحقيق : صفوان عدنان داووديّ – ط 2 – دار طليعة النور – قم .
• التهانويّ ، محمد بن عليّ (2013م) ، كشّاف اصطلاحات الفنون ، وضع حواشيه : محمد حسن بسج ، ط 3 ، دار الكتب العلميّة ، بيروت ، لبنان.
• الجرجانيّ ، عليّ بن محمدٍ (2003م) ، التعريفات ، ط 1 ، دار إحياء التراث العربيّ ، بيروت ، لبنان.
• جولد تسهر ،إجنتس (1992م) ، مذاهب التفسير الإسلاميّ ، ترجمة : عبد الحليم النجّار ، ط 5 ، دار اقرأ ، بيروت ، لبنان.
• الجوهريّ ، إسماعيل بن حمّاد (2009م) ، تاج اللغة وصحاح العربيّة ، اعتنى بها مكتب التحقيق بدار إحياء التراث العربيّ – ط 5 – دار إحياء التراث العربيّ – بيروت – 1430 هـ - 2009 م .
• الحسينيّ ، جعفر (د . ت) ، معجم مصطلحات المنطق ، ط 1 ، مطبعة الاعتصام للطباعة والنشر .
• الرضيّ ، الشريف (1986م) ، تلخيص البيان في مجازات القرآن ، تحقيق : محمد عبد الغني حسن ، ط 2 ، دار الأضواء ، بيروت ، لبنان .
• الرضيّ ، الشريف (1986م) ، حقائق التأويل في متشابه التنزيل، شرح : محمد الرضا آل كاشف الغطاء ، ط 1 ، دار الأضواء ، بيروت ، لبنان .
• الرقبيّ ، رضوان ، 2011م ، الاستدلال الحجاجيّ التداوليّ وآليات اشتغاله ، مجلة عالم الفكر ، العدد 2 ، المجلد 40 ، الكويت .
• الرمانيّ ، عليّ بن عيسى (1976م) ، النكت في إعجاز القرآن ، ضمن ثلاث رسائل في إعجاز القرآن ، حققها وعلّق عليها : محمد خلف الله أحمد ، ومحمد زغلول سلام ، ط 3 ، دار المعارف ، القاهرة .
• الزمخشريّ ، جار الله (2009م) ، أساس البلاغة ، قراءة وضبط وشرح : محمد نبيل طريفيّ ، ط 1 ، دار صادر ، بيروت ، لبنان.
• السجستانيّ ، محمد بن عُزيز (2010م) ، نزهة القلوب في تفسير غريب القرآن ، حقّق نصوصه وعلّق عليه : يوسف عبد الرحمن المرعشليّ ، ط 2 ، دار المعرفة ، بيروت ، لبنان.
• السيوطيّ ، جلال الدين (1429ه) ، الإتقان في علوم القرآن– ضبطه وصحّحه وخرّج آياته : محمد سالم هاشم ، ط 2 ، منشورات ذوي القربى – قم ، إيران.
• صالح، عبد القادر محمد (2003م) ، التفسير والمفسّرون في العصر الحديث ، عرض ودراسة مفصّلة لأهم كتب التفسير المعاصر ، ط1 ، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ، لبنان .
• صليبا، جميل (1387ه) ، المعجم الفلسفيّ ، ط 1 ، منشورات ذوي القربى ، قم ، إيران .
• الطلبة ، محمد سالم محمد الأمين ، 2008م ، الحجاج في البلاغة المعاصرة ، بحث في بلاغة النقد المعاصر ، ط 1 ، دار الكتاب الجديد المتحدة ، بيروت ، لبنان .
• أبو عبيدة ، معمر بن المثنّى (د . ت) ، مجاز القرآن ، عرضه بأصوله وعلّق عليه : محمد فؤاد سزكين ، ( د . ط ) ، مكتبة الخانجيّ ، القاهرة .
• العسكريّ ، أبو هلال (2006م) ، كتاب الصناعتين ، تحقيق : علي محمد البجاويّ ، محمد أبو الفضل إبراهيم ، ط 1 ، المكتبة العصريّة ، بيروت ، لبنان.
• عياشي ، منذر (2013) : القرآن والتلقي من الإعجاز والمجاز إلى الأسطورة والخرافة ، ط1 ، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع ، إربد ، الأردن .
• ابن فارس ، أحمد (2008م) ، معجم مقاييس اللغة ، وضع حواشيه : إبراهيم شمس الدين ، ط 2 ، دار الكتب العلميّة ، بيروت ، لبنان.
• الفراهيديّ ، الخليل بن أحمد (1982م) ، كتاب العين ، تحقيق : مهديّ المخزوميّ ، وإبراهيم السامرائيّ ، ( د . ط ) ، دار الرشيد للنشر ، بغداد .
• ابن قتيبة (2007م) ، تأويل مشكل القرآن ، علّق عليه ووضع حواشيه وفهارسه : إبراهيم شمس الدين ، ط 2 ، دار الكتب العلميّة ، بيروت ، لبنان.
• الكفويّ ، أبو البقاء (1433ه) ، الكلّيّات ، معجم في المصطلحات والفروق اللغويّة ، تحقيق : عدنان درويش ، محمد المصريّ ، ط 1 ، منشورات ذوي القربى ، قم ، إيران .
• مدقّن ، هاجر (2013م) ، الخطاب الحجاجيّ ، أنواعه وخصائصه ، ط 1 ، منشورات الاختلاف ، الجزائر .
• المرتضى ، عليّ بن الحسين الشريف (1428ه) ، أمالي المرتضى ، غرر الفوائد ودرر القلائد ، تحقيق : محمد أبو الفضل إبراهيم ، ط 2 ، منشورات ذوي القربى ، قم ، إيران .
• معرفة ، محمد هادي (1997م) ، التفسير والمفسّرون في ثوبه القشيب ، ط 1 ، منشورات الجامعة الرضويّة للعلوم الإسلاميّة ، مشهد ، إيران .
• ابن منظور ، محمد بن مكرم (2005م) ، لسان العرب ، مراجعة وتحقيق : يوسف البقاعيّ ، وإبراهيم شمس الدين ، ونضال عليّ ، ط 1 ، مؤسسة الأعلميّ للمطبوعات ، بيروت ، لبنان.
• ناصر ، عمارة (2009م) ، الفلسفة والبلاغة ، مقاربة حجاجيّة للخطاب الفلسفيّ ، ط 1 ، منشورات الاختلاف ، الدار العربيّة ناشرون – الجزائر ، بيروت .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 عليّ حسين حمّاديّ حمّاديّ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.