Requirements for the use of E-learning in the schools of the Islamic Charity Association in Palestine according to teachers

Authors

  • فواز فارس التميمي جامعة الخليل ـ كلية الدراسات العليا
  • د.نبيل حبرين الجندي جامعة الخليل- كلّيّة التّربية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol53.Iss1.3706

Keywords:

التعليم الإلكتروني، متطلبات، مدارس الجمعية الخيرية

Abstract

This study seeks to verify investigate the requirements for implementing    for e- learning in the schools of the Islamic Charity Association in Palestine,  according to teachers, and verifying the significant of the differences in the averages of teachers responses according to the categorical variables (gender, educational qualification, number of years of experience, school level), The descriptive approach was applied, the tool is the questionnaire and the sample is its basis (124) teachers. It was selected using a comprehensive survey The results showed that the degree of requirements for implementing e-learning in the schools of the Islamic Charity Association was moderate and that there were significant differences in the average responses of teachers responses regarding the requirements of designing the electronic course according to the academic  qualification variable in favor of those with higher degrees, and that there were no statistically significant differences for both (gender, years of experience, and school level).

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو سارة، عبد الرحمن، وحرز الله، حسام. (2023). درجة توافر التعلم الإلكتروني عن بعد في مدارس وزارة التربية والتعليم الفلسطينية خلال جائحة فيروس كوفيد- 19- من وجهة نظر المعلمين. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني، 1(17)، 34-17، جامعة القدس المفتوحة

البكر، فوزية، التميمي، فاطمة، والسالم، هدى. (2021). تداعيات جائحة كورونا على بعض الأنظمة التعليمية،(مراجعة منهجية للبحوث التربوية)، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 5 (31)، .134-100المملكة العربية السعودية.

بو فنشوشة، مريم، وحدادة، إيمان. (2022). التعليم الإلكتروني من وجهة نظر أساتذة التعليم العالي، دراسة ميدانية بجامعة محمد الصديق بن يحيى ] رسالة ماجستير غير منشورة[، جيجيل.

راشد، مصعب، الأطرش، محمود، إعمر، مريم، جرار، هالة. (2020). واقع التعليم الإلكتروني في كليات ومعاهد التربية الرياضية في فلسطين في ظل جائحة كورونا –كوفيد19 من وجهة نظر أعضاء الهيئات التدريسية، مجلة الإبداع الرياضي، 1 (11)، 20-1، جامعة محمد بو ضياف، الجزائر.

شاهين، محمد. (2022). مهارات التعلم الإلكتروني وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى عينة من المعلمين في مدارس محافظة رام الله والبيرة. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 6 (27)، 384-357، مصر.

شحادة، فواز، والعواودة، ديانا. (2022). درجة توافر الكفايات الرقمية لدى معلمي العلوم في لواء القويسمة في ظل جائحة كورونا من وجهة نظرهم. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعليم الإلكتروني، 1(16)، 27-14. جامعة القدس المفتوحة.

الغبيوي، طلال. (2022). متطلبات استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس العلوم الشرعية بجامعة شقراء في ظل جائحة کورونا من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة البحث في التربية وعلم نفس،37 (2)، 314-269، جامعة المنيا.

غوادرة، نضال. (2021). واقع استخدام التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا لدى طلبة جامعة الخليل من وجهة نظر الطلبة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 29 (6)،333-305 ، غزة.

المالكي، مريم، شعبان، منال. (2020). واقع توظيف التعليم الإلكتروني في العملية التعليمية للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية من وجهة نظر المعلمين. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 4 (11)، 86-51، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب.

المعمري، فهد، مجاهد، فائر، الحدابي، عبد السلام، العبدي، منصور، والسودي، مبروك. (2020).متطلبات التعليم الإلكتروني بالجامعات اليمنية لمواجهة جائحة كورونا من وجهة نظر الأساتذة والطلبة بجامعة عمران، مجلة مركز جزيرة العرب للبحوث التربوية والإنسانية، 1، (6)، 30-1، اليمن.

هويدي، محمود. (2022). استخدام التعـلـم الإلكتروني التفاعلي في تدريـس الدراسات الاجتماعية لتنـمية حب الاستطلاع المعرفي لدى تلامـيذ المرحلة الابتدائية. المجلة التربوية لتعليم الكبار،4 (1)، 120-91، جامعة أسيوط.

References

Al Bayati, G. .(2023). "Evaluating the Computer Curriculum for The First Intermediate Grade from the Teachers' Viewpoints of Islamic Schools in the Light of the E-learning Requirements," Journal of STEPS for Humanities and Social Sciences: 2 (1), 1- 17.

Alsahou, H. Abbas, Z. Alfayly, A. .(2022). The attitude of undergraduates towards E-learning considering educational and technical challenges and requirements in Kuwaiti Applied Colleges. Journal of Technology and Science Education, 12(1),33-49.

Atteberry, A. Andrew, M. .(2020) . Schools Out : The Role Summers in Understanding Achievement Disparities. American Educational Research Journal , 58,(2), 239-282.

Basilaia, G. & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia, Pedagogical Research, 5 (4), 1-5. University, Tbilisi, Georgia.

Garad, A. Al-Ansi, A. & Qamari,I. (2021). The Role of E-Learning Infra Structure and Cognitive Competence in Distance Learning Effectiveness During the Covid- 19 Pandemic. Journal Cakrawala Pendidikan, 40 (1),81-91 University Negeri Yogyakarta,Indonesia.

Hussein Taan, G. .(2022). Evaluation of First Grade Intermediate Computer Curriculum in the Light of E- learning Requirements of the Islamic Schools teachers, Viewpoint. International Journal for Humanities & Amp, Social Sciences (IJHS), 2(2), 16-21.

Odibat, A. & Sarayreh, E. (2022).The E-learning challenges facing faculty members in Jordanian universities from their point of view. Jerash for Research and Studies,23(2), 5315-5334. Jerash University.

Rao, p. & Chakrabarty, P. (2023). The Role of E-Learning Standards in Education Technology, Easy Chair Preprint, ( 9822),2-8, Indira Gandhi Open University, India.

Sabbah, y. Hadzilacos, T. Najdi, R. Farhana, S..(2020). E-Learning and ICT in Education at Palestinian Schools: Towards 21 Century Skills. Palestinian Journal for Open Learning & E-Learning, 8(14), 1- 17. Al-Quds open University, Palestine.

Downloads

Published

2023-11-27

How to Cite

فواز فارس التميمي, & د.نبيل حبرين الجندي. (2023). Requirements for the use of E-learning in the schools of the Islamic Charity Association in Palestine according to teachers . Journal of Education College Wasit University, 53(1), 497-518. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol53.Iss1.3706