Recognition and social taboo in the Arab feminist novel
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol53.Iss1.3743Abstract
The feminist novel played an active role in highlighting the status of Arab women. As the texts presented concepts and issues, they worked to transcend the usual stereotype around which they were drawn, and despite the many obstacles they faced, they overcame all of that by transgressing the taboos. The woman's exit revealed the stereotype in an attempt to show her voice, or an attempt to be dominated by the narrative text; The reality of the coercive conditions that try to marginalize and imperfect her,as a female living in societies governed by inherent taboos .
Confession was the most important way, from two aspects, one of them: In order to prove the identity and expose the repressed that has long been silenced, in an attempt by the female herself for criticism and reform, and the other side: represented in the statement of development and the space of freedom that the female obtained, which enabled her to declare her revolution against the taboos and the supervisory authority by presenting her confessions
Downloads
References
*أ. م. د عبد الله حبيب، م. م سالم جمعة كاظم. (2012م). الأنثى تبوح بسيرتها. مجلة القادسية للعلوم الانسانية.
* بتول الخضيري. (2003م). كم بدت السماء قريبة (المجلد ط3). بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
* بو شوشة بن جمعة. (2005م). سردية التجريب وحداثة السردية في الرواية العربية الجزائرية (المجلد ط1). تونس: المغاربي للطباعة والنشر.
* جون جاردنر. (1986م). في الرواية الاخلاقية (المجلد ط1). (إيشو أليس يوسف، المترجمون) بغداد: دار الشؤون الثقافية.
* حنا مينه. (1992). حوارات وأحاديث في الحياة والكتابة الروائية (المجلد ط1). بيروت، لبنان: دار الفكر الجديد.
* حنان الشيخ. (20055م). حكايتي شرح يطول (المجلد ط1). بيروت، لبنان: دار الآداب للنشر.
* د. إيهاب النجدي. (2017). أدب الاعتراف (مقاربات تحليلية من منظور سردي) (المجلد ط1). مصر: دار المعرف.
* د. عبد الرحيم وهابي. (2016م). السرد النسوي العربي من حبكة الحدث إلى حبكة الشخصية (المجلد ط1). عمان: دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.
* د. عبد الله ابراهيم. (2011م). السرد النسوي ، الثقافة الأبوية، الهوية الأنثوية والجسد (المجلد ط1). بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
* د. عصام واصل. (2018م). الرواية النسوية العربية مساءلة الأنساق وتقويض المركزية (المجلد ط1). عمان: دار كنوز المعرفة.
* سعيد بن بوزة. (2016). الهوية والاختلاف في الرواية النسوية في المغرب العربي (المجلد ط1). سورية، دمشق: دار نينوى للدراسات والنشر والتوزيع.
* سميحة خريس. (1996م). الخصوصية النسوية وتجلياتها الابداعية، تجربة جواهر الرفايعة. مجلة أفكار.
* صالح زياد. (2009م). القصة النسائية الخليجية. مجلة فصول.
* علوية صبح. (2009م). اسمه الغرام (المجلد ط2). بيروت، لبنان: دار الاداب للنشر والتوزيع.
* ليندا عبيد. (2007م). تمثلات الأب في الرواية النسوية العربية المعاصرة (المجلد ط1). عمان: دار فضاءات للنشر والتوزيع.
* مارينا ستاغ. (1995). حدود حرية التعبير (تجربة كتابة القصة والروايةفي مصر في عهدي عبد الرحمن ناصر والسادات (المجلد ط1). دار شرقيات للنشر والتوزيع.
* مليكة مقدم. (2006م). رجالي (المجلد ط1). المغرب: الدار البيضاء.
* هيفاء بيطار. (2006م). يوميات مطلقة (المجلد ط1). الدار العربية للعلوم، ناشرون.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 حسن جبار عباس, أ.د. جاسم حسين سلطان الخالدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.