Accounting for zakat on gold, silver and contemporary money is of great importance in the Islamic economy, and those responsible for it must be fully aware of this type of accounting so that the process is carried out according to the will of the legislat

Authors

  • Dr. Abdullah Mohammed Qadir Salahaddine University- College Management and Economics- Erbil

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss1.3257

Keywords:

Zakat , the poor , the needy , welfare , Islamic economy

Abstract

Accounting for zakat on gold, silver and contemporary money is of great importance in the Islamic economy, and those responsible for it must be fully aware of this type of accounting so that the process is carried out according to the will of the legislator, according to the legal perspective and to achieve the desired interest in it in line with the main purposes of the pillar of zakat in Islamic Sharia.  And that everyone who has a right takes his right from it, without distinguishing between the heirs, and the achievement of other goals that branch from it, and that are complementary to what this process gains.

      And since zakat is the third pillar of the five main pillars of the Islamic religion, it is necessary to do things to extract zakat from funds whose conditions have been completed, including: the conditions of the nisab and the conditions of the year with extreme precision, because God Almighty has specified those who are covered by zakat in the noble verse: Zakat is for the poor and for the needy and for those employed to collect (Zakat). And for those whose hearts will be brought together (for Islam) and for slaves and for those in debt and for (those) on the Way of Allah and for the travelers - an obligation by Allah. And Allah is All-Knowing, All-Wise (Surah At-Tawbah, verse-60).,

  This research deals with the issue of paying zakat and its method in a legitimate and accurate manner from an accounting point of view.

     Because paying Zakat requires accuracy, honesty and sincerity, and its importance is very great in the Islamic social and economic system, as its payment leads to achieving economic and social development and progress and welfare for the community, in addition to spreading brotherhood, love, cooperation, solidarity and compassion among the members of the Islamic community, the rich and the poor.

     Zakat has its own distinct character from the rest of the rituals and worships as it is a spiritual and material worship at the same time. The worship of prayer, fasting and Hajj are physical and spiritual worship. Zakat is a spiritual, financial and material worship at the same time.  From the members of the Islamic community, especially the poor, the needy, and others who are deserving, for all the goals and advantages that have passed, all obstacles and difficulties facing accountants and economists must be bridged in the operations of zakat accounts for zakat funds to reach the desired goals according to the perspective of Islamic economics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً:- القرءان الكريم .

ثانياً:- أحاديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: صحيح البخاري, صحيح مسلم, مسند الامام أحمد, سنن البيهقي, سنن أبي داود, سنن الدارقطنى.

-ابراهيم بن موسى الشاطبي( 790هـ ) – الاعتصام – جـ2 – دار المعرفة – بيروت – 1982م.

-ابو الحسن علي بن محمد بن حبيب البصري البغدادي(الماوردي) – الاحكام السلطانية والولايات الدينية – دار الحرية للطباعة – بغداد – 1409هـ/1989م.

-ابو الخير، علي عبد الحميد- و- سليمان، محمد وهبي – تحقيق كتاب كفاية الاخيار في حل غاية الاختصار، وتخريج احاديثه والتعليق عليه – دار الخير للطباعة والنشر والتوزيع – دمشق، بيروت – ط2 - 1418 هـ/ 1998م.

-ابو العباس احمد محمد القيومي( 772هـ ) – المصباح المنير – المطبعة الاميرية – جـ6- القاهرة – 1926.

-ابو الفضل محمد بن مكرم ابن منظور( 711هـ ) – لسان العرب – جـ2 – دار صادر – بيروت – 1955.

-ابو عبيد القاسم بن سلام (244هـ) – الاموال – مكتبة الكليات الازهرية – القاهرة – ط1 – 1388هـ/ 1968م.

-ابو محمد عبدالله بن محمد(ابن قدامة المقدسي)( 620هـ )- المغني – جـ2 – رئاسة ادارة البحوث العلمية والافتاء والدعوة والارشاد – الرياض – 1401هـ.

-ابوعبدالله محمد بن احمد القرطبي – الجامع لاحكام القران (67هـ )- دار احياء التراث العربي – بيروت – 1965م.

-أحمد عواد محمد الكبيسي- الحاجات الإقتصادية في المذهب الإقتصادي الإسلامي –مطبعة العاني- بغداد- ط1- 1408هـ/1987م.

-احمد عيسى عاشور- الفقه الميسر – ج2 –مكتبة القران – القاهرة .

-الامام اسماعيل بن حماد الجوهري-معجم الصحاح – دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع– ط2 – لبنان – 1428هـ / 2007م.

-البهوتي، منصور بن يونس بن ادريس ( 1051هـ ) – كشف القناع عن متن الاقناع – مطبعة الرياض الحديث – الرياض .

-التجيبي، محمد بن صمادح – مختصر تفسير الطبري – دار ابن كثير – دمشق، بيروت – ط1 – 1425هـ/ 2004م.

-الخِنْ, الدكتور مصطفي -و- البُغا, الدكتور مصطفي -و- الشربجي, على- الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي –المجلد الأول- (في العبادات وملحقاتها )- دار القلم –دمشق-ط13- 1433هـ/2012-.

-السيد سابق – فقه السنة مجلد(1) –دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع –ط4 – لبنان -1403هـ/1983م.

-الشيخ ابراهيم البيجوري-الحاشية: على شرح العلامة ابن قاسم الغزي على متن الشيخ ابي شجاع – مجلد (1) – دار الكتب العلمية – لبنان –ط4- 1425هـ/2004م.

-الشيخ محمد الشربيني الخطيب( 977هـ ) – مغني المحتاج – ج3 – مطبعة مصطفى البابي الحلبي – القاهرة – 1985م.

-العلامة جلال الدين محمد بن احمد المَحِلي-و- العلامة جلال الدين عبدالرحمن بن ابي بكر السيوطي - تفسير الجلالين - المكتبة التوفيقية - مصر- بدون تاريخ.

-الغزالي – المستصفى – المطبعة الاميرية – ط1 – القاهرة – 1322هـ.

-الغزي- شرح العلامة الشيخ محمد بن قاسم الغزي المسمى: فتح القريب المجيب في شرح الفاظ التقريب للامام العلامة احمد بن الحسين الشهير بابي شجاع – منشورات مكتبة المثنى – بغداد – بدون تاريخ .

-الكاساني، علاء الدين ابو بكر بن مسعود ( 587هـ ) – بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع – مطبعة الامام – القاهرة – 1972م.

-تقي الدين ابو بكر بن محمد الحسيني الحصني الدمشقي الشافعي – كفاية الاخيار في حل غاية الاختصار – دار الخير للطباعة والنشر والتوزيع – دمشق، بيروت – ط2 – 1418هـ/1998م.

-حسين, محمد الخضر -الزينة والرفاهية في نظر الإسلام- تاريخ النشر: الثلاثاء 27 رمضان 1433هـ - 14 أغسطس 2012 -http://www.islamsyria.com/article.

-د. حسين عمر – مبادئ المعرفة الإقتصادية – منشورات ذات السلاسل – ط1 – الكويت – 1981م.

-د. سعيد سعد مرطان– مدخل للفكر الإقتصادي في الإسلام – مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع – لبنان – ط2 – 1425هـ/2004م.

- دكتور عبد المنعم أحمد محمد المنسي- مدى تفوق محاسبة الزكاة على المحاسبة الضريبية في تحقيق الأهداف المالية والإقتصادية والإجتماعية- http://miasr2day.blogspot.com/2013/05/blog-post_1540-.

-د. طاهر موسى عبد – و- د.زهير جواد الفتال– إقتصاديات المالية العامة –وزارة التعليم العالي والبحث العلمي – الجامعة المستنصرية – مطبعة جامعة بغداد – 1406هـ/ 1985م.

-د. علي السالوس- التطبيق المعاصر للزكاة- 1429 هـ /2008 م - رابط الموضوع: http://www.alukah.net/sharia/1928

-د. فؤاد السيد المليجي- و-د.ايمن احمد شيتوي- محاسبة الزكاة –الناشر: قسم المحاسبة – كلية التجارة – جامعة الاسكندرية – 2006م.

-د. لبيب شقير– تاريخ الفكر الإقتصادي – دار نهضة مصر للطبع والنشر – مطبعة الرسالة – بدون تاريخ .

-د. محمد سليمان الاشقر – و –د. محمد نعيم ياسين-و-د. محمد عثمان شبير- أبحاث فقهية في قضايا الزكاة المعاصرة – دار النفائس للنشر والتوزيع – ط3 – الاردن – 1424هـ/ 2006م.

-د. محمد عثمان شبير– الزكاة والضرائب في الفقه الإسلامي ( مجموعة من المؤلفين – ابحاث فقهية في قضايا الزكاة المعاصرة ) – دار النفائس للنشر والتوزيع – ط3- الاردن – 1424هـ/2006م.

-د. يوسف العش– الدولة الاموية – دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع – دمشق – ط5 – 1419هـ/1998م.

-د. يوسف القرضاوي– دور الزكاة في علاج المشكلات ( بحوث مختارة من المؤتمر الاول للإقتصاد الإسلامي )- جامعة الملك عبد العزيز – جدة .

-د.مصطفى السباعي– اشتراكية الإسلام – مؤسسة المطبوعات العربية للنشر – دمشق – ط2 -1379هـ/ 1960م.

شمس الدين محمد بن ابي العباس احمد بن حمزة الرملي( 1004هـ )- نهاية المحتاج الى شرح المنهاج – مطبعة مصطفى البابي الحلبي – القاهرة –1938-.

-م د. بلة الحسن عمر مساعد- زكاة الرواتب والأجور وإيرادات المهن الحرة- مجلة جامعة الملك سعود، المجلد 14، 21/2/2007 ميلادي - 3/2/1428 هجري-http://www.alukah.net/sharia

-محمد الزهري الغمراوي– السراج الوهاج شرح على متن المنهاج – لشرف الدين يحيى النووي – مكتبة المثنى – بغداد – بدون تاريخ.

-نور على الدرب- القول الراجح في زكاة الحلي المباح - الموقع الرسمي لسماحة الشيخ الإمام ابن باز رحمه الله- https://binbaz.org.sa/fatwas/7766/.

-هشام محمد صفوت العمري-إقتصاديات المالية العامة والسياسة المالية – كلية الإدارة والإقتصاد – جامعة بغداد – 1406هـ/1986م.

-يحيى بن شرف بن مري الحوراني النووي ( 676هـ ) – المجموع شرح المهذب – دار العلوم للطباعة – القاهرة – 1972م.

الموقع الالكتروني لترجمة القران الكريم: http://en.noblequran.org/quran/surah-at-tawbah/ayat-60/

Published

2022-11-01 — Updated on 2022-11-21

Versions

How to Cite

Mohammed Qadir, D. A. (2022). Accounting for zakat on gold, silver and contemporary money is of great importance in the Islamic economy, and those responsible for it must be fully aware of this type of accounting so that the process is carried out according to the will of the legislat. Journal of Education College Wasit University, 49(1), 513-540. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss1.3257 (Original work published 2022)