Self-efficacy and its relationship to personality disorders among students of the College of Basic Education

Authors

  • Zhian tawfeeq mirzaqadir جامعة صلاح الدين / كلية التربية الاساس/ أربيل

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss1.3254

Keywords:

self-efficacy, personality disorders

Abstract

The aim of the current research is to identify the relationship of self-efficacy with personality disorders among students of the College of Basic Education at the University of Salah Al-Din /Erbil One of the research requirements is the self-efficacy scale, The current research community is determined by University students of both sexes, males and females, for the academic year 2020-2021 

And the research was applied to the two departments only in the college and by 100 male and female students, and the researcher adopted the self-efficacy scale that included (30)items, for each item (5) alternatives: (exactly, often, sometimes, rarely, very rarely) and the validity and reliability scale of the tool was extracted

Thus, it became ready for application .after collecting and analyzing data and using the T-Test for one sample.

The researcher adopted the self-efficacy scale (Ghanim 2011), which in its construction relied on the definition of Bandura's theory, and the researcher adopted the second scale (Personal disorders), which Ghanim used (2013, Personal Birders) in its definition.

The researcher adopted the humanistic theory and the cognitive theory in evolutionary psychology that she used (Mohammed, 1990:25) , and the stability of the scale was verified by the method of internal consistency using the equation (Alpha Cronbach).

This method depends on the consistency of the performance of individuals from one paragraph to another (Thorndike and Higgin, 1989, p.79).

The scale stability coefficient was (0.8), and the researcher reached the following results:

1- There are statistically significant differences at a high degree of self-efficacy among university students.

2- There are differences in the self-efficacy of university students according to gender, to a small degree.

3- There are statistically significant differences in personality disorders among university students, to a high degree.

4- There are statistically significant differences in personality disorders among university students according to gender between males and females, and to large extent.

5- There is a statistically significant relationship between self-efficacy and personality disorders among university students, to a large extent

Downloads

Download data is not yet available.

References

الآلوسي، احمد اسماعيل عبود (2001)، فاعلية الذات وع قتها بتقدير الذات، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية الآداب، جامعة بغداد.

توفيق، نجاة (2006)، ما وراء المعرفة وعلاقتها بالكفاءة الذاتية والعزو السببي للتحصيل لدى طلا ب كلية التربية في جامعة اسيوط، رسالة ماجستير (منشورة)، كلية التربية، جامعة اسيوط..

ثورندايك / روبرت وهجين، اليزابيث، (1989) القياس والتقويم في علم النفس والتربية، مركز الكتاب، عمان، الأردن..

حسونة، سامي عيسى، (2009)، الكفاءة الذاتية في تدريس العلوم لد معلمي المرحلة الأساسية الدنيا قبل الخدمة، مجلة جامعة الأقصى سلسلة العلوم الانسانية المجلد الثالث عشر العدد الثاني، غزة، فلسطين..

الروسان، فاروق (1999): اساليب القياس والتشخيص في التربية، ط1، دار الفكر، الجامعة الاردنية.

الطيب ،محمد عبد الظاهر (2002): تيارات جديدة في العلاج النفسي، دار المعرفة للنشر، الإسكندرية.

عبيد، سالم حميد، (2006)، فاعلية الذات وع قتها بالاستقرار النفسي لد المرشدين التربويين، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة المستنصرية

العتوم، عدنان يوسف (2004)، علم النفس المعرفي (النظرية والتطبيقية)، ط 0 , دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

علي، أسماء صالح (2008)، القلق من التفاوض وع قتلُ بالكفاءة الذاتية لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة المستنصرية..

غانم، محمود كاظم (2011)، التفكير عند الأطفال وطرق تعليمها دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

فيركسوف، جورج (1991)، التحليل الاحصائي في التربية وعلم النفس، ترجمة هناء محسن العقيلي، دار الحكمة، بغداد..

قطامي، يوسف (2004)، تفكير الأطفال تطورهُ وطرق تعليمه، الدار الأهلية للنشر – والتوزيع، عمان، الاردن.

كاظم، علي مهدي (1990): بناء مقياس مقنن لمفهوم الذات لدى طلاب المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية الأولى، جامعة بغداد.

محمد، جاسم محمد (2004)، علم النفس التربوي وتطبيقاته، ط 0 , مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

منصور، هدى كامل، (2008)، إثر تعديل الخطط الانفعالية على مستو توقع الكفاءة الذاتية والحرجية (الحرج الموفي) لدى الطلبة المدخنين، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية الآداب، جامعة بغداد.

النبهان، موسى (2004): أساسيات القياس والتقويم في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

ياسر، عامر حسن والامارة، اسعد شريف مجدي (1990)، اساليب المعالجة المعرفية للمعلومات الدراسية عند طلبة الجامعة، مجلة العلوم التربوية ا العدد (15)، الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية، بغداد.

ثانياً: المصادر الاجنبية:

- Anastasi, Ann (1976): Psychology Testing mc Millan, New York.

- Abdel- Ghani, E. M (1996): The relationship between Learning and academic achievement, bench College of Education journal, 22(7).

-Anastasija and Urbina's. (1997): Psychology Testing, seventh Ed, Prentice-Hall, New York.

-Bandura, a (1999): Principles of Behavior Modification, Holt, Rinhore and Wins tong New York.

-Bandura, A. & Wood, R. E. (1989). Social Cognitive Theory of Organizational Management. Academy of Management Review, 14, 361-384

-Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentive Perspective. Annual Review of Psychology, 52,

Published

2022-11-01 — Updated on 2022-11-21

Versions

How to Cite

tawfeeq mirzaqadir, Z. (2022). Self-efficacy and its relationship to personality disorders among students of the College of Basic Education. Journal of Education College Wasit University, 49(1), 469-492. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss1.3254 (Original work published 2022)