Reading comprehension skills and their relationship to linguistic intelligence among middle school students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2369Keywords:
: reading comprehension skills, linguistic intelligence, middle schoolAbstract
The research aims to know: Reading comprehension skills and their relationship to linguistic intelligence among middle school students. The researcher identified his research sample, as the number of its members reached (106) students, with a percentage of (20%) of the total sample, from the fifth grade of middle school in Babel Governorate \ Al-Musayyib District \ Al-Musayyib Education Department / Judicial Schools for the academic year (2020-2021), and in order to achieve the goals of the research, the researcher prepared a test tool for reading comprehension skills, and the researcher adopted a language intelligence test tool translated into (Howard Gardard) for the researcher (Ghanem, 2011). The researcher extracted the psychometric properties of the two tools. The researcher applied the two tools to the research sample, and then used statistical treatments appropriate to the research. The results for the first goal showed a difference between the average scores of the research sample students in reading comprehension skills, as it appeared that the research sample has reading comprehension skills. As for the second goal, After taking the standard deviation on both sides of the mean, we will find that (25%) falls below the mean, which constitutes (27) students from the sample members, and (65%) constitutes an average on the linguistic intelligence test, which constitutes (67) students from among the sample members, and ( 10%) constitutes a high performance above average, which constitutes (12) students. The third goal was to extract the Pearson correlation coefficient between reading comprehension skills and linguistic intelligence, as the correlation coefficient reached (0.172), and for the purpose of knowing the significance of the relationship, the T value of (6,321) was extracted, which is greater than the tabular value (1.96), at the level of Significance (5.,.), Which indicates that there is a significant correlation between reading comprehension skills and linguistic intelligence for a sample of society. In light of the results, the researcher recommended a number of recommendations, and suggested a number of proposals.
Downloads
References
أحمد علي مدكور. (2007م). تدريس فنون اللغة العربية. القاهرة، مصر : دار الفكر العربي.
الكبيسي . (2007م). القياس والتقويمتجديدات ومناقشات. عمان، الأردن: دار جريرللنشر والتوزيع.
بليغ حمدي اسماعيل. (2013م). استراتيجيات تدريس اللغة العربية أطر نظرية وتطبيقات عملية. عمان، الأردن: دار المناهج للنشر والتوزيع والطباعة.
جاردنر. (2005م). الذكاء المتعدد في القرن الحادي والعشرين. (عبد الحكم الخزمي، المترجمون) القاهرة: دار الفجر.
خالد صباح داود الزيرجاوي. (2019م). تقويم الانشطة المتضمنة في كتاب اللغة العربية للصف الاول المتوسط على وفق مهارات الفهم القرائي. جامعة بابل- كلية التربية الاساسية.
رائد رسم يونس. (2018م). الذكاء اللغوي وعلاقته بالتفكير النحوي عند طلبة اقسام اللغة العربية في كليات التربية بالجامعات العراقية - بحث منشور.
رشدي أحمد طعيمة . (1998م). السس العامة لمناهج اللغة العربية أعدادها - تقويمها. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
رشدي طعيمة ، و علاء الدين الشعيبي محمد. (2006م). تعليم القراءة والادب استراتيجية مختلفة لجمهور متنوع. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
زينب جليل حسن أحمد ال حجار. (2020م). مدى توافر مهارات الوعي الصوتي لدى تلامذة الصف الثالث الابتدائي وعلاقته بمهارات الفهم القرائي. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة بابل.
سامي محمد ملحم. (2002م). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس. عمان، الأردن: دار المسيرة للطباعة والنشر.
سعد زاير، و سامي هاشم عهود. (2015م). كيف نصل للفهم القرائي القراءة المطالعة –الفهم القرائي- نماذج الفهم القرائي. جامعة بغداد، العراق.
سعد علي زاير، و تركي داخل سماء. (2016). المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق. عمان، الأردن: الدار المنهجية للطباعة والنشر والتوزيع.
سعود الشايع الشايع . (2007م). اثر استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة المتوسطة، دراسة تحليلية. مجلة جامعة صنعاء للعلوم التربوية والنفسية، العدد2،(المجلد4).
صلاح أحمد مراد ، و علي سلمان امين . (2005م). الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية (خطوات اعدادها وخصائصها ). القاهرة، مصر : دار الكتاب الحديث.
صلاح الدين محمود علام . (2000م). القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوتجهاته المعاصرة. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
طه حسين الدليمي، و عبد الكريم الوائلي سعاد . (2009م). تدريس اللغة العربية بين الطرائق التقليدية والاستراتيجية الحديثة. الاردن: عالم الكتاب الحديث، عمان.
عبد الحسين سلمان شلش السراج. (2014م). الطلبة الموهوبون. عمان، الأردن: دار الجنان.
عبد الفتاح البجة. (2005م). اساليب تدريس مهارات االلغة العربية. عمان، الاردن.
عبد الكريم حداد. (2000م). فعاليات استراتيجية قرائية مقترحة في الاستيعاب القرائي لدى طلاب الصف الثامن الأساسي. مجلة دمشق للعلوم التربوية، العدد الأول(المجلد 22).
علام. (2003م). تحليل بيانات البحوث النفسية والتلربوية والاجتماعية. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
علي سعد جاب الله. (1997م). اسس القراءة وفهم المقروء بين النظرية والتطبيق. عمان، الأردن: جمعية عمال المطابع التعاونية .
فراس محمد السليتي. (2015م). استراتيجيات التدريس المعاصرة . أربد، الاردن : عالم الكتب الحديث.
فهيم مصطفى . (2002م). مهارات التفكير في مراحل التعليم العام. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
لطفي عبد الباسط إبراهيم . (2014م). تنظيمات حديثة للمناهج التربوية. القاهرة، مصر: مكتبة الانجلو المصرية.
ماهر شعبان عبد البارئ. (2010م). سيكولوجية القراءة وتطبيقاتها التربوية. عمان، الأردن: دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع.
محسن عطيه. (2006م). الكافي في أساليب تدريس اللغة العربية (المجلد ط2). عمان، الأردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.
محسن علي عطية. (2014). استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء (المجلد ط2). عمان، الأردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.
محمد موسى الشريف. (2004م). الطرق الجامعة للقراءة النافعة (المجلد الطبعة3). الرياض، المملكة العربية السعودية: دار الأندلس الخضراء.
مدثر سليم أحمد . (2003م). الوضع الراهن في بحوث الذكاء. مصر: المكتب الجامعي الحديث.
مصطفى نوري القمش. (2012م). الموهوبون ذوو صعوبات التعلم. عمان، الأردن: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
هله وليد غانم. (2011م). الذكاء اللغوي وعلاقته بمهارتي التعبير الكتابي (استعمال القواعد وتركيب الجمل) لدى طلبة المرحلة الاعدادية. رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة المستنصرية .
هوارد جاردنر. (2004م). أطر العقل نظرية الذكاءات المتعددة . (محمد الجيوسي القرن، المترجمون) الرياض: مكتب التربية العربي لدول الخليج.
Ebel, R.L . (1972). Essential of Educational Measurements. 2nd Ed. New Jersey, Englewood Cliffs, Prentice-H all.
Gardner , H. (1983 ). Frames of Mind. The theory of Multiple intelligences . NewYork: Basic Books.
Gardner. (1999). The disciplined mind :What All Student should Understand. New York's.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mortada Mohsen Abbas Al-Shraiqi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


