Deductive Thinking and its Relationship with Cognitive Activity among First Intermediate Grade Students in Mathematics

Authors

  • Resea. Wad Dawood Qasim University of Maysan College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4261

Keywords:

Cognitive Activity, Deductive Thinking, Mathematics, First Intermediate Grade.

Abstract

D

The aim of the study was to identify the level of deductive thinking among students, as well as the level of cognitive activity, and the correlation between deductive thinking and cognitive activity. To achieve this, the researcher followed the descriptive correlational approach on a sample of 300 students from the first intermediate grade in schools affiliated with the Directorate of Education in Misan. The researcher prepared a deductive thinking test and a cognitive activity test in the subject of mathematics.

The results showed a high level of deductive thinking among the students and a high level of cognitive activity. The results also showed a correlation between deductive thinking and cognitive activity among the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً المصادر العربية

أولمرت، روبرت، سلينو سموثي، سيجر مانيو(2015)التواصل الفعال مع الأزمات، ترجمة أحمد الغربي، دار الفجر للنشر والتوزيع ، مصر

حمادنة، برهان محمود(2014)،التفكير الإبداعي ،عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن،ط1،ص12

رزوقي ، رعد جميلة سهيل (2018) التفكير وأنماطه 2، دار الكتب العلمية

رزوقي ، رعد مهدي ، نبيل رفيق محمد، ضمياء سالم داود( 2018) التفكير وأنماطه 4، دار الكتب العلمية

رزوقي ، رعد نبيل محمد (2018) سلسلة التفكير وأنماطه ٥، دار الكتب العلمية

الزهيري حيدر عبد الكريم محسن(2017) مناهج البحث التربوي ،ديبونو لتعليم التفكير .

السامرائي نبيهة صالح(2014) الاستراتيجيات الحديثة في طرق تدريس العلوم ٢٠١٤ط١ ، دار المناهج للنشر والتوزيع عمان الأردن

سميحة إبراهيم الخرشة:2018)أثر استراتيجية تدريس قائمة على عادات العقل في تحسين مهارات التفكير الاستنباطي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مادة التربية الإسلامية، مجلة جامعة مؤتة للبحوث والدراسات، سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد الثالث والثلاثون، العدد الثاني، DOI: https://doi.org/10.35682/0062-033-002-003

شكشك، أنس( 2007) الذكاء أنواعه واختباراته،دار فافو ستارتFAVOstart، لبنان ، المنصورية

الصفار رعد سليم( 2016)المعرفة والتفكير المعاصر ( اكتسابها_ أنماطها_ تنميتها) دار الأكاديميون للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن

عبد الحميد دياب:2016)فعالية استراتيجية ما وراء المعرفة في تدريس الرياضيات في تنمية التفكير التوليدي والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، مجلة تربويات الرياضيات ،المجلد19 العدد3

فايزة أحمد الحسيني مجاهد .محمد بن الوهاب محمود عبد الوهاي(2021) التفكير،التقويمي : مفهومه _ مهاراته _ استراتيجيات تدريسية .دار التعليم الجامعي الاسكندرية

المراجع الأجنبية :

Johnson-Laird, P. N. (1999). Deductive reasoning. Annual Review of Psychology, 50, 109-135 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.109

. Sinaga, N. A., Ningtiyas, F. A., Mahmuzah, R., Zahara, Y., & Fatwa, I. (2023). The Effect of Deductive-Inductive Learning Approach on Creative Thinking Ability and Learning Motivation. Journal of Educational Research and Evaluation, 6(2), 123-134.

Northcut,T.B(2017) Begning With The Concept:The Meanings Of Mindfulness,Innorthcutt.B(ED),Cultivating Mindfulness In Clinical Social Work(Pp27-41)Cham Springerdoi10.1007/987-3-319-43842-9_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-43842-9_3

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Resea. Wad Dawood Qasim. (2025). Deductive Thinking and its Relationship with Cognitive Activity among First Intermediate Grade Students in Mathematics. Journal of Education College Wasit University, 59(1), 433-452. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4261