Analysis of the curricula of the Department of Science for Colleges of Basic Education according to levels of scientific knowledge and sustainable development goals and their development through artificial intelligence
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss3.4767Keywords:
Analysis of curricula, scientific knowledge, sustainable development, artificial intelligenceAbstract
The aim of the research was to analyze the curricula of the Science Department of the Basic Education Colleges according to the levels of scientific knowledge and the goals of sustainable development and to develop them with artificial intelligence by achieving three goals set by the researcher. The researcher relied in analyzing the curricula of the Science Department of the Basic Education Colleges according to the components of scientific knowledge, which includes seven components, namely (scientific facts, scientific concepts, scientific generalizations, scientific principles, The sustainable development goals and artificial intelligence methods were then presented by the researcher to a group of experts and arbitrators in the field of educational and psychological sciences and science teaching methods. After verifying the validity of the analysis criterion, the researcher analyzed the curricula of the science department for the academic year (2024-2025) based on the paragraph unit for counting and recording. The stability of the analysis was calculated in agreement with external analysts and with the researcher himself over time.
Downloads
References
1) بحري، منى يونس (2012):المنهج التربوي أُسسه وتحليله، دار الصفاء، عمان.
2) الجبوري، حسين (2012): منهجية البحث العلمي ومدخل لبناء المهارات البحثية، المسيرة، عمان.
3) جخدل , سعد الحاج , المعرفة العلمية ( الاطار الابستمولوجي والاصل المنهجي ) جامعة بن خلدون , الجزائر , 2012 .
4) الحسني . غازي خميس (۲۰۱۱) : المناهج وطرائق تدريس الرياضيات . دار الكتب والوثائق . بغداد.
5) حسون، سرى زهير (2022) : تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة وفق مهارات الذكاء المنظومي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، ابن الهيثم، بغداد.
6) رشوان , حسين عبد الحميد ، نظرية المعرفة و المجتمع الدراسة في علم اجتماع المعرفة، مؤسسة شباب الجامعة , الاسكندريا , 2008 .
7) الدليمي، عصام حسن، علي عبد الكريم صالح، البحث العلمي أسسه ومناهجه، ط1، الرضوان للتوزيع والنشر، عمان، 2014.
8) الزويني، أبتسام وآخرون، المناهج وتحليل الكتاب، ط١، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2018.
9) زيتون , عايش ( 2010) , الاتجاهات الحديثة العالمية المعاصرة في مناهج العلوم وتدريسها , عمان , دار الشرق.
10) السر . خالد خميس (۲۰۰۸) : تقويم تنظيم محتوى كتب الرياضيات للصفوف (السابع. الثامن. التاسع) في ضوء نظريات التعلم والتعليم المعرفية . مجلة الجامعة الاسلامية . المجلد السادس عشر . العدد الاول . غزة . فلسطين.
11) شلبي، أحمد إبراهيم ( 1997) – تدريس الجغرافيا في مراحل التعليم العام- القاهرة- مكتبة الدار العربية للكتاب.
12) صالح ، رحيم علي و داخل، سماء تركي (۲۰۱۷) : المنهج والكتاب المدرسي ، ط1، مكتب نور الحسن للطباعة ، بغداد.
13) عبد السلام , مصطفى ( 2006) , تدريس العلوم ومتطلبات العصر , دار الفكر العربي.
14) العبري ، محمد سالم (۲۰۰۹) تحليل المحتوى تعريفة وأهميته وخطواته ، مجلة التطوير التربوي , المجلد س ٧ والعدد ع ٤٨ ، عمان.
15) عطية، محسن علي، المناهج الحديثة وطرائق التدريس، ط١، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان، ٢٠٠٩، ص ٣١٣.
16) اللجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم،(1991)- مجلة التربية- العدد السادس والتسعون- السنة العشرون- مارس ص111-122
17) مجيد، سوسن شاكر (2010) : الاختبارات النفسية النماذج، ط1، دار الصفاء، عمان.
18) محمد، وائل عبدالله، ريم احمد عبد العظيم، تحليل محتوى المنهج في العلوم الإنسانية، ط1، عمان، 2012.
19) مرعي، توفيق أحمد، محمد محمود الحيلة(2000)- المناهج التربوية الحديثة- مفاهيمها وعناصرها وأسسها وعملياتها- عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
20) مصطفى , منصور , اهمية المفاهيم العلمية في تدريس العلوم وصعوبات تعلمها , مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية , جامعة الوادي , العدد 8 , 2014.
21) نبيل رمزي سوسيولوجيا المعرفة, دار الفكر الجامعي، الإسكندرية، 2001.
22) الهاشمي، عبد الرحمن ومحسن علي (2009) : تحليل مضمون مناهج اللغة العربية رؤية نظرية تطبيقية، دار صفاء، عمان.
23) الهاشمي، عبد الرحمن، محسن علي عطية، تحليل مضمون المناهج المدرسيّة، ط1 دار صفاء للنشر، عمان، 2011.
24) Harris and Henderson: a Better Mythology for System Design, "Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.1145/302979.303003
25) wellington, J(2015): Educational Research, Contemporary Issuse and pratical Approaches,2nd ed, Bloomsbury Academic,London,UK. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474236966
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 أ.م.د محمد جاسم عبد الامير

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.