Employing representational performance technology in shaping personality dimensions in theatrical performance

Authors

  • saed fakhir shubut جامعة واسط / كلية الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2373

Keywords:

modern ،technical ،the performance ، dimensions ، theatrical

Abstract

Theatrical performance is one of the most important and fundamental elements in the production of theatrical artistic discourse. It represents the performance of the establishment of the act and the event and their development through the events within the theatrical performance and the basis of performance of the drama act and the internal and external relations between the elements of the presentation and the recipient. The researcher chose the title entitled " Representative in the formation of the dimensions of the character in the play "for what constitutes the subject of importance in the process of production and production of artistic discourse Theater The researcher divided this research, as is the case in the higher research came the first chapter in the definition of the methodological framework across The problem of research identified in the following question: What is the impact of modern technical treatments on the performance of the representative in the construction and character formation within the Iraqi theater?

    And then the importance of research in the categories targeted by the study to benefit from them and then the goal of the research was as follows: to identify how modern technical treatments affecting the performance process to form and build the character of the play in the performance of the representative according to the requirements and the design and implementation in the presentation. And then the limits of research and terminology.

    Then came the second chapter contains the theoretical framework of the research and divided into two sections the first topic was entitled the technical concept of the performance of the representative and then the second section was entitled the technical construction of the performance of the representative in the formation of cheap and then the theoretical framework indicators and the direct entry to Chapter III Research procedures The most prominent analysis of the sample formed Of one model play and then the fourth chapter containing the findings, conclusions and sources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

روبرت سي هول، نظرية الاستقبال، مقدمة نظرية، تر: رعد عبد الليل جواد، (سوريا: دار الحوار للنشر والتوزيع، 1992).

سامي عبد الحميد، مدخل الى الفنون المسرحية، (جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، 2001).

سامي عبد الحميد، مدخل الى فن التمثيل، (بغداد وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، كلية الفنون الجميلة).

سامي عبد الحميد، معالجة الحبكة في الدراما الاذاعية، مجلة الاكاديمي، العدد 10، (العراق، بغداد، 1995).

عدنان بن ذريل، فن المسرحية، (دمشق، 1963).

عقيل مهدي يوسف، توتر الصورة بين المرئي والمسموع (تشكيل العر المسرحي)، (بغداد، 2006).

كريستي، ج.ف، تربية الممثل في مدرسة ستانسلافسكي، تر: عقيل مهدي يوسف، (لبنان، دار الكتب الجديدة، 2002).

مارتن اسلن، تشريح الدراما، تر: اسامة مندلجي، ط1، (دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، 1987).

محمد العجمي، في الخطاب السردي.. نظرية قريماس، (تونس، الدار العربية للكتاب، 1993).

مدحت الكاشف، اللغة الجسدية للممثل، (اكاديمة الفنون، مصر، دراسات ومراجع المسرح، 2006).

مراد وهبة، المعجم الفلسفي، (دار قباء الحديثة للطباعة والنشر، القاهرة، 2007.

هارولد كليرمان، حول الاخراج المسرحي، تر: ممدوح عدوان، (دار الطليعة، لبنان، بيروت، 1987).

سكوت رو برت جيلام :أسس التصميم، تر:محمد محمود يوسف،(مصر:القاهرة , دار مصر للطباعة، ،1980) .

روزنتال م.يودين:الموسوعة الفلسفية ، تر: سمير كرم ،(لبنان:بيروت, دار الطليعة ، ط5 ، 1985) ، .

- مارتن اسلن، تشريح الدراما، تر: اسامة مندلجي، ط1، (دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، 1987)،.

- هارولد كليرمان، حول الاخراج المسرحي، تر: ممدوح عدوان، (دار الطليعة، لبنان، بيروت، 1987،.

- سامي عبد الحميد، معالجة الحبكة في الدراما الاذاعية، مجلة الاكاديمي، العدد 10، (العراق، بغداد، 1995).

- صلاح القصب، مسرح الصورة بين النظرية والتطبيق، كلية الفنون الجميلة، بحث مقدم الى الحلقة الدراسية لدورة التعليم المستمر، (العراق، بغداد، 2001).

إبراهيم مدكور:المعجم الفلسفي,معجم اللغة العربية,(جمهورية مصر العربية –القاهرة,الهيئة العامة لشؤون المطابع األميرية, 1983).

داخل حسن جريو , تطور التقانة عبر العصور ,(بغداد : منشورات المجمع العلمي العراقي دار الكتب والوثائق,2006).

عبد الغني النبوي الشال : مصطلحات في الفن والتربية الفنية ,(السعودية :الرياض ,مكتبة جامعة الملك سعود ,1984).

جون لان : التقنية والعلم بحث في الاشكاليات ,تر:محمود عباس ,(المغرب:الدار البيضاء,دار كازبلانكا للنشر ,2002) .

لويس معلوف : قاموس المنجد في اللغة , (سوريا:دمشق, مطبعة الغدير,منشورات ذوي القربى).

حسن سعيد الكومي : معجم المغني الوجيز ,( لبنان:بيروت,سن الفيل ,مكتبة لبنان1998,ط1,).

عدنان بن ذريل، فن المسرحية، (دمشق، 1963).

جودمان، اليزابيث، وجين دي مان: المرشد في السياسة والاداء ، تر: د. محمد لطفي نوفل، د. امين الرباط، مركز اللغات والترجمة، اكاديمية الفنون الجميلة، مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي، القاهرة، 2001.

جودمان-المصدر نفسه، ص163.

شو، بازكير، سياسات الاداء المسرحي، ت د. امين الرباط، مركز اللغات والترجمة، اكاديمية الفنون الجميلة، مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي، القاهرة، 1997.

جوردن، هايز: التمثيل والاداء المسرحي، ت د. محمد سيد، اصدار مركز الشارقة للابداع الفكري، الشارقة، دولة الامارات، د.ت.

ابن منظور, لسان العرب, المجلد الثاني ,(بيروت:صادر للطباعة والنشر, 1955) .

زهران، محسن، " فلسفة التصميم – قيم التشكيل والنقد المعماري تجاه المتغيرات المعاصرة "، دار المعارف، مصر، 1977م،.

سامي عبد الحميد، معالجة الحبكة في الدراما الإذاعية (مجلة الأكاديمي ، عدد 10, :-1995),.

Published

2021-10-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

fakhir shubut, saed. (2021). Employing representational performance technology in shaping personality dimensions in theatrical performance. Journal of Education College Wasit University, 2(44), 539-556. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2373