Cinematic narrative styleIn the novels that won the Arab Booker Prize

Authors

  • Suad Ashour Salman Wasit University/College of Education for Human Sciences
  • Professor Dr. Suad Badie Mutair Wasit University/College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.3844

Keywords:

Arab Booker Prize, cinematic narrative style, employing cinematic techniques

Abstract

The novels that won the Arab Booker Prize were able to keep pace with societal events in their development, and to exploit and employ all artistic means and methods, including employing theatrical dialogue method, and depicting the events of the novel in an amazing cinematic dramatic way by exploiting the mechanisms of the art of cinema, and used its aesthetic technique as a means in creating its own tools, The novel has benefited from the art of cinema by developing narrative tools and employing them in a highly artistic expressive space, such as montage and methods of scene and character construction, as well as the nature of the directorial policy associated with managing the course of events and the way they proceed. Fictional craftsmanship cannot be achieved unless the fictional language is subject to these methods. The winning novels benefited from the cinematic field by investing in its techniques and employing them in the texts of the new novel, and used its expressive tools and pictorial style to present a complex narrative in a manner in which scenes, images and snapshots with realistic movement follow to give them depth and impact that allowed the recipient to see the events embodied on the screen of his imagination, which goes back to The ability of its writers to employ cinematic techniques and write their novels under the influence of cinematic language in line with the development of narrative style, and the tendency of its writers to film their novels

Downloads

Download data is not yet available.

References

• الأشعري، محمد، 2018 ,القوس والفراشة ، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط2.

• أوسبنسكي، بوريس، 1999 , شعرية التأليف: بنية النص الفني وأنماط الشكل التأليفي تر، سعيد الغانمي وناصر علاوي، المجلس الأعلى للثقافة، المشروع القومي للترجمة.

• برنس, جيرالد، 2003, قاموس السرديات, تر.السيد امام, ميريث للنشر والمعلومات, القاهرة، ط1.

• بنطاني ، فاطمه، 1993, مكونات النص الروائي ( عبده جبير) نموذجًا ، أطروحة دكتوراه ، أشراف أحمد اليابوري، كلية الآداب، الرباط .

• جابر, ربيع, 2011, دروز بلغراد حكاية حنا يعقوب, المركز الثقافي العربي, بيروت, لبنان, ط2.

• الجار الله، د0 أحمد حسين، 2013, اسلوبية القصة (دراسة في القصة القصيرة العراقية) ، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد ، ط1.

• جانيتي, لوي دي, 1986, فهم السينما, تر. جعفر علي, منشورات عيون, البيضاء .

• جواد, فاتن عبد الجبار, 2020, بنية السيناريو في روايات محمد حسن علوان, مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية, جامعة تكريت, عدد 27 . DOI: https://doi.org/10.25130/jtuh.27.7.2020.07

• حسين, إحسان ناصر,2020م , التعالق النصي ما بين الرواية والسينما..الروايات الفائزة بجائزة (البوكر) العربية (2008-2018)إنموذجًا, جامعة واسط, كلية التربية للعلوم الانسانية. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol47.Iss1.2987 DOI: DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol47.Iss1.2987

• ديك, برناردف, 2013, تشريح الافلام, تر.محمد منير الأصبحي, منشورات وزارة الثقافة, دمشق,سوريا,ط6.

• سعداوي، أحمد، 2018 , فرانكشتاين في بغداد ، منشورات الجمل، بيروت، لبنان ، ط13.

• السنعوسي, سعود, 2020,ساق البامبو, الدار العربية للعلوم ناشرون, بيروت, ط 35.

• الصالحي, صفاء, 2020, التجريب الابداعي في رواية (فرانكشتاين في بغداد), الحوار المتمدن, ع.6534.

• طاهر, بهاء, 2007, واحة الغروب, دار الادب للنشر والتوزيع, بيروت, لبنان, ط1.

• عالم ، رجاء، 2011 , طوق الحمام ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء ، المغرب ، ط3 .

• عبيد، محمد صابر، 2011, تأويل متاهة الحكي في تمظهرات الشكل السردي ، عالم الكتب الحديث, إربد, الاردن, ط1 .

• علوان, محمد حسن , 2022م, موت صغير, دار الساقي, بيروت , لبنان, ط.ج .

• العيد, يمنى، 1986, بحث في السرد الروائي ، مؤسسة الأبحاث العربية، لبنان, ط1.

• عيساوي، عبد الوهاب، 2020, الديوان الاسبرطي ، دار ميم للنشر ، الجزائر ، ط5.

• الفرحاني، محمد علي, 1980, فن الشريط التسجيلي ، الدار العربية للكتاب، ليبيا, تونس د. ت .

• فضل, صلاح, 2009,اساليب السرد في الرواية العربية، مركز الأنماء الحضاري، دار المحبة، دمشق.

• فينتورا, فران, 2012, الخطاب السينمائي, تر. علاء شنانة, منشورات وزارة الثقافة, دمشق, سوريا .

• الكردي، عبد الرحيم، 1992 , السرد في الرواية المعاصرة ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، بيروت.

• لشكر، حسن، 1431هـ, الرواية العربية والفنون السمعية والبصرية ، سلسلة المجلة العربية 169 ، الرياض ، المملكة العربية السعودية.

• المبخوت، شكري، 2015 الطلياني ، دار التنوير للطباعة والنشر ، تونس ، ط5 .

• المدهون, ربعي, 2016,مصائر كونشرتو الهولوكوست والنكبة,المؤسسة العربية للدراسات والنشر,لبنان, ط4.

• نصر الله , إبراهيم,2016, حرب الكلب الثانية, الدار العربية للعلوم ناشرون ، ط1 .

• نصر الله، ابراهيم،1998 ,تجربتي الروائية وعلاقتها بالفنون الأدبية والبصرية ، مجلة الطريق، بيروت, العدد 2/ مارس .

• يحيى، مصطفى، 1990, التذوق الفني والسينما ، دار غريب ، القاهرة .

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Suad Ashour Salman, & Professor Dr. Suad Badie Mutair. (2025). Cinematic narrative styleIn the novels that won the Arab Booker Prize. Journal of Education College Wasit University, 59(1), 39-50. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.3844