Parental Treatment Methods Among Preparatory Students

Authors

  • Alaa Ali Hussein Bouayj University of Wasit / College of Education for Human Sciences
  • Prof. Dr. Abdullah Majeed Hameed Alattabi University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4010

Keywords:

Preparatory Students,Parental Treatment

Abstract

The present study aims to:

  • Identify parental treatment methods for secondary school students.
  • Identify the significance of the correlational differences of parental treatment methods according to the variable of gender (males – females) and major (scientific – literary).

The population of the present study consists of students of the secondary schools of ( scientific - literary) majors from both genders of ( males - females) in the General Directorate of Education in Wasit province for the morning study  for the academic year (2022-2023).

The sample of the final application consists of (400)   students from secondary schools. To obtain the objectives of the present study, the researcher adopted the measure of variable of parental treatment methods, the researcher adopted the measure of parental treatment methods proposed by (sons of Khalid and others) whose (35 ) paragraphs in its final form distributed on six areas (democratic – interest – authoritarianism - ostracism-independence – excessive protection).

There are statistically significant differences in the scores of the scale of parental treatment methods according to the gender variable in favor of females for (democratic and protection), while there are no statistically significant differences in the other methods. There are statistically significant differences in the variable of major in the method of (protection) for the benefit of the scientific major.

Downloads

Download data is not yet available.

References

 أبو جادو، صالح محمد علي (1998): سيكولوجية التنشئة الاجتماعية، ط (1) ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن.

 بني خالد، محمد سليمان. (2012). الفروق بين الطلبة المراهقين ذوي التحصيل الدراسي المرتفع / المتدني في الهوية الذاتية استنادا إلى نظرية أريكسون. المجلة التربوية - الكويت 26(103)، 225-276 DOI: https://doi.org/10.34120/joe.v26i103.2269

 الجابري، كاظم كريم وصيري، داوود عبد السلام (۲۰۱۳) مناهج البحث العلمي.

 حسن عالي (2018): الأسرة وعملية التنشئة الاجتماعية مجلة الإنسان والمجال.

 خير الله السيد (۱۹۸۷): المدخل الى علم النفس، عالم الكتب، القاهرة.

 سليم، عبد العزيز (١٩٩٦): أساليب التربية الوالدية وبناء شخصية الطلاب، مجلة العلوم الاجتماعية الكويت

 العباس، وليم خضر (۲۰۱۲): قياس الفروق في الذكاء السائل والمتبلور في ضوء تقنين المستوى H من اختبار القدرات المعرفية، دراسة ميدانية على عينة من طلبة الثالث الثانوي في محافظة دمشق، رسالة ماجستير، جامعة دمشق، كلية التربية، دمشق.

 العبيسي، محمد مصطفى محمد بكر نوفل محمد خليل، فریال محمد أبو عواد (٢٠١٤):مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الطبعة الخامسة، دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان، الأردن.

 علام، صلاح الدین محمد (٢٠٠٠) : القياس والتقويم التربوي والنفسي "اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة" ، ط ٦ دار الفكر العربي للطباعة والنشر ، عمان ، الأردن .

 عليان، ربحي مصطفى و غنيم ، عثمان علي (۲۰۰۰) : مناهج واساليب البحث العلمي النظرية والتطبيق ، ط ۱ ، دار صفاء للنشر ، عمان .

 العمري، زايد (2009): أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز كما يراها الأبناء. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.

 عيسوي، عبد الرحمن محمد (۱۹۸۵) : القياس والتجريب في علم نفس والتربية ، دار المعرفة الجامعية ، الاسكندرية، مصر.

 فرج صفوت (۱۹۹۷)، القياس النفسي، ط، القاهرة، مصر، دار الفكر العربي.

 الفيومي، محمد محمد عيسوي . (1985). عرض وتحليل لنظرية اريكسون النفسية والاجتماعية. مجلة العلوم الاجتماعية الكويت, 13(1) 223-226

 محمد بلوم (2023): أساليب المعاملة الوالدية للمراهقين المتفوقين في شهادة التعليم المتوسط دراسة ميدانية بثانوية القب الجديدة للرياضيات (الجزائر العاصمة) علم النفس الاجتماعي.

 محمد نور الدين يوسف بكري (2019): أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية في القدس الشريف جامعة القدس المفتوحة، فلسطين.

 مركز نون للتأليف والترجمة (2013): التربية الأسرية. ط1، جمعية المعارف الإسلامية الثقافية، بيروت.

 المصري ، محمد عبد المجيد (۱۹۹۹): أثر أتجاه الفقرة وأسلوب صياغتها في الخصائص السيكومترية لمقاييس الشخصية وحسب مستوى الصحة النفسية للمجيب، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية / إبن رشد.

 ناصر بن راشد الغذائي (2014): أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدى الأطفال المضطربين كلامياً لمحافظة مسقط، رسالة ماجستير في التربية تخصص ارشاد نفسي، عمان: جامعة نزوى.

 Anastasi, A. (1988): Psychological Testing, 6th Ed., New York: Macmillan Publishing Company.

 Ebel. R. L. (1972): Essentials of Educational Measurement, 2nd Ed. Englewood Cliffs, Prentice Hall

 Thompson steven K. (2012), sampling, third Edition

 Heydari, H., Teymoori, A., & Haghish. (2013): Socio economic status, perceived parental control, an authoritarianism: Development of authoritarianism in Iranian society. Asian Journal of Social Psychology. DOI: https://doi.org/10.1111/ajsp.12027

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Alaa Ali Hussein Bouayj, & Prof. Dr. Abdullah Majeed Hameed Alattabi. (2025). Parental Treatment Methods Among Preparatory Students. Journal of Education College Wasit University, 59(1), 417-432. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4010