Standard characteristics of the numerical inference test items according to the two-parameter logistic model

Authors

  • Dr. Lect: Rashid Salih Mahdi Al-Jubouri Ministry of Education / General Directorate of Education in Diyala

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4160

Keywords:

Standard characteristics, numerical inference test, two-parameter logistic model

Abstract

The current research aims to extract the standard characteristics of the numerical inference test for Diyala University students according to the two-parameter logistic model. In order to achieve the goal, the researcher employed or utilize scientific steps in the procedures of test analysis. The researcher conducted procedures for translating a test from English to Arabic and vice versa, with the assistance of a committee of English language experts to ensure the accuracy and alignment of the translation. After completing the procedures for validating the translation, the logical validity of the items was verified, and the apparent validity of the test consisting of (27) items was extracted. It was presented to (8) experts in the fields of educational and psychological sciences. No test item has omitted as it achieved a consensus rate of (100%). Therefore, the apparent validity of the test was ensured. To verify the clarity of the test instructions and items for the research sample, the test has applied to (60) students as a survey study sample selected randomly from Diyala University students, including both scientific and humanities branches. The clarity of the test instructions and items for the sample was evident. To determine the standard characteristics of the test items and verify the assumptions of the model, the test has applied to a sample consisting of (750)students. They were selected using the method of proportionate stratified random sampling. As well as, the researcher relied on the two-parameter logistic model. The standard characteristics of the test were extracted, and the test exhibits high reliability

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابو حطب, فؤاد (1973): القدرات العقلية, مكتبة الانجلو المصرية, القاهرة.

بني ياسين, عمر صالح مفضي (2004): الخصائص السايكومترية لاختبار محكي المرجع في الكيمياء لطلاب الصف الأول الثانوي العلمي مقدرة وفق النظريتين الكلاسيكية والحديثة في القياس, أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة عمان .

التقي , احمد محمد ,( 2009): النظرية الحديثة في القياس , ط1, دار المسيرة , عمان.

خلف, لقاء شامل (2018): الخصائص القياسية لمقياس الاتزان الانفعالي لدى طلبة الإعدادية وفق نظرية الاستجابة للفقرة, مجلة البحوث التربوية والنفسية, العدد (59). DOI: https://doi.org/10.52839/0111-000-059-016

خلف, لقاء شامل (2020): تقنين اختبار التفكير الاستدلالي لدى طلبة الإعدادية, مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية, المجلد (3), العدد (38). DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss38.1471

الخياط, ماجد محمد (2012): درجة مطابقة اختبار تحصيلي وفق نموذج راش احادي المعلمة في الكشف عن مستوى المعرفة العلمية في المهارات الرياضية لدى طلبـة الـصف الثـامن الاساسي, مجلة جامعة الاقصى (سلسلة العلوم الانسانية), 16(1), 87-214.

خيرالله, سيد(1978): علم النفس التربوي أسسه النظرية والتجريبية, دار النهضة للطباعة والنشر, بيروت.

صالح, نوال جبار (2020): اثر اختيار انموذج الاستجابة للمفردة في دقة تقدير معالم المفردة ثنائية الاستجابة, مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية, المجلد (3), العدد (38). DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss38.1489

زكري, علي بن محمد عبد الله (2009): الخصائص السيكومترية لاختبار أوتيس - لينون للقدرة العقلية مقدرة وفق القياس الكلاسيكي ونموذج راش لدى طلبة المرحلة المتوسطة بمحافظة صبيا التعليمية, أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة أم القرى, كلية التربية.

الزهراني, بندر بن حمدان (2008): اثر اختلاف حجم العينة واتساع مدى القدرة على تقدير الدرجة الحقيقة المقدرة باستخدام النظرية التقليدية والنماذج احادية البعد في النظرية الحديثة للقياس، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

عبد الوهاب، محمد محمود محمد (2010): استخدام نماذج الاستجابة للمفردة الاختبارية في تدريج مفردات بعض الاختبارات المعرفية، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة المينة، كلية التربية.

عزيز, صادق عبدالنور(2015): اثر ترتيب فقرات مقياس الاتساق المعرفي على خصائصه القياسية عند طلبة المرحلة الإعدادية وفقاً لنظرية الاستجابة للفقرة, اطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية _ ابن رشد للعلوم الانسانية.

العكايلة ، عبد الناصر سند عبد المطلب (2017) : استخدام النموذج ثنائي كأحد نماذج نظرية الاستجابة للمفردة في تدريج مفردات اختبار التفكير الاستدلالي المعرفي على طلبة المرحلة الثانوية في مديرية تربية لواء الجامعة بالأردن ، المجلة الدولية التربوية المتخصصة. DOI: https://doi.org/10.36752/1764-006-008-011

علام ، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي والنفسي – أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة. القاهرة، دار الفكر العربي.

.................. (2001): الاختبارات التشخيصية مرجعية المحك في المجالات التربوية والنفسية، القاهرة، دار الفكر العربي, ط1, القاهرة- مصر.

الطويل, كرار غالب جادر(2017): إعداد اختبار الاستدلال العددي لدى طلبة الإعدادية وفقاً لنظرية السمات الكامنة, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية_ ابن رشد للعلوم الانسانية.

القضاة, محمد عواد سالم (2020): أثر حجم العينة في دقة تقدير قدرة الافراد ودالة معلومات الاختبار, مجلة كلية التربية, جامعة المنصورة, العدد (110). DOI: https://doi.org/10.21608/maed.2020.158026

مراد, صلاح احمد. سليمان، أمين علي، (2002): الاختبارات والمقاييس في العلوم التربوية والنفسية خطوات أعدادها وخصائصها، الكويت، دار الكتاب الحديث.

محاسنة, إبراهيم محمد (2013): القياس النفسي في ظل النظرية التقليدية والنظرية الحديثة, الطبعة الاولى, عمان, دار جرير للنشر والتوزيع.

المشهداني, هبة محمد علي (2020): الخصائص القياسية لاختبار ثلاثي الابعاد لستيرنبرغ وفق نظرية الاستجابة المفردة لدى طلبة المرحلة الإعدادية, مجلة واسط للعلوم الانسانية, المجلد (16), العدد (46).

Anastasi & urbina, S. (1997): psychological testing, 7th ed. New York, prenytices, Hall

Andrich,D.(1995):Thresholds, Steps and Rating Scale Conceptualization. Rasch Measurement Transactions, p.648-9.

Greeno.K, (1991): Effect of Item characteristics on Multipccchoice Item Diffucuity University of Wyoming Education and Psychologcal Measurement, Vol.52, No. 1, PP 37-32.

Hambleton, R,K & Swaminathan H. (1985): Item Response Theory : Principles and Application, Boston, Dardrechtcaster: Kluwer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-1988-9

Johnson, M.S. (2007): Modeling Dichotomous Item Response with FreeKnot Splines. Computational Statistics Data Analysis, Vol.51 (9). DOI: https://doi.org/10.1016/j.csda.2006.04.021

Ortenr, Tuuliam (2004): On changing the position of items in personality questionnaires Analyzing effects of item sequence using IRT, Psychology Science, Volume 46,2004 (4), p. 466-476.

Nunnally, J.C.(1978 ): Psychological theory , 2nd Ed , New York, McGraw

Zenisky, A. L. , Hambleton, R. K. (2000): Effects of Selected Multi- .Stage Test Design Alternatives on Credentialing Examination Outcomes Paper presented at the annual meeting of NCME, San Diego.

Lord, F.M.; & Novick, M.R., (1968): Statistical Theories of Mental Test Scores, London, Addison-Wesley Publishing Company.

Kang, T. & Cohen, A. S.(2007): IRT Model SelectionMethods for Dichotomous Item.Applied Psychological Measurement, Vol .31 DOI: https://doi.org/10.1177/0146621606292213

Van der Linden,W.J.(2010): How to make adaptive testing more efficient? Paper presented at the first annual conference of the International Association for Computerized Adaptive Testing, Arnhem, The Netherlands.

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Dr. Lect: Rashid Salih Mahdi Al-Jubouri. (2025). Standard characteristics of the numerical inference test items according to the two-parameter logistic model. Journal of Education College Wasit University, 59(1), 313-328. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4160