Psychological fitness and its relationship to goal orientation among middle school students

Authors

  • Ass.lect Younis Mohammed Younis Mohammed Nineveh Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4305

Keywords:

Psychological fitness, goal orientation, students, middle school.

Abstract

The goal of the current research is to identify (psychological fitness and its relationship to goal orientation among middle school students), as the researcher adopted the descriptive, correlational approach, and the research sample consisted of (400) male and female students, with (200) male and (200) female students. To achieve the research objectives, the researcher built two research tools. Represented by the psychological fitness scale consisting of (48) items and the goal orientation scale consisting of (34) items, their validity and reliability were confirmed. The researcher applied the two research tools to the research sample. The data was transcribed and processed using the statistical package system (spss), and the results showed the following:

1- The level of psychological fitness among middle school students was high.

2- The level of psychological well-being among middle school students was high.

3- The relationship is positive and statistically significant between psychological fitness and goal orientation, as the two variables reinforce each other, and the higher the psychological fitness, the higher the goal orientation, and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1- ابو زيد، حسن يوسف. (2013): اللياقة النفسية وعلاقتها بالسلوك الابداعي لدى المدربين مدرس بقسم العلوم التربوية والنفسية والاجتماعية بكلية التربية الرياضية للبنين، جامعة بنها.

2- أبو هالل ، ماهر محمد و خليل نمر درويش (2005) : البناء العاملي لتوجهات الأهداف وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس وطلبة الجامعة ، دراسة للدافعية في اطار علم النفس الاجتماعي والشخصية ، مجلة دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية ،م(32)، ع(1)، الأردن .

3- بدر، بثينة محمد، (2006): اثر التدريب على استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية اساليب التفكير لدى طالبات قسم الرياضيات في كلية التربية بمكة المكرمة، مجلة المستقبل التربية العربية، المركز العربي للتعليم والتنمية، العدد (41)، أبريل، المجلد (41).

4- بلوم، بنيامين، وآخرون. (1983): تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني ، ترجمة محمد أمين المفتي ،دار ماكجروهيل للنشر، المركز الدولي للترجمة ،نيويورك .

5- بني مفرج، احمد يوسف (2009): توجهات اهداف الانجاز لدى طلبة جامعة اليرموك وعلاقتها بكل من الفاعلية الذاتية والتعلم المنظم ذاتيا، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة اليرموك.

6- التخاينة ، ميرفت أمين(2009): التوجهات الهدفية وعلاقتها بالاكتئاب لدى طلبة جامعة مؤتة ، (رسالة ماجستير غير منشورة) ، الأردن .

7- خطاب، احمد علي ابراهيم (2007): أثر استخدام استراتيجية ما وراء المعرفة في تدريب الرياضيات على التحصيل وتنمية التفكير الابداعي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، ، كلية التربية، جامعة الفيوم.

8- الداهري، صالح حسن احمد ووهيب مجيد الكبيسي. (2001): علم النفس العام، ط1، دار الكنزي للنشر والتوزيع، اربد، الأردن.

9- راتب، أسامة كامل. (2004): تدريب المهارات النفسية في المجال الرياضي، ط2، دار الفكر العربي، القاهرة.

10- الزاملي ،علي حسين هاشم . (2015): اللياقة النفسية كمؤشر لقبول الطلبة المتقدمين لكمية التربية الرياضية . جامعة القادسية.

11- زايد ، نبيل محمد (۲۰۰۳) : الدافعية والتعلم ، ط 1 ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهرة، مصر .

12- الزغول، رافع (2006): انماط الاهداف عند طلبة جامعة مؤتة وعلاقتها باستراتيجيات الدراسة التي يستخدمونها، المجلة الاردنية في العلوم التربوية، العدد2، ص115- 127.

13- الزغول، عماد عبد الرحيم، (2004): علم النفس العام: اكتساب المعرفـــة وحــــل المشكلات، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

14- الزغول، عماد عبد الرحيم،(2012): مبادئ علم النفس التربوي ، ط 2 ، دار الكتاب الجامعي – العين ، دولة الامارات العربية المتحدة .

15- السعدني، عبدالرحمن والسيد عودة، ثناء، (2006): التربية العملية مداخلها واستراتيجيتها، ط1، دار الكتاب الحديث، القاهرة.

16- السلطي، نادية سميح (٢٠٠٤): التعلم المستند الى الدماغ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن

17- السماك، عبد الله (2006)، "اساسيات القياس والتقويم"، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

18- شابون، شيماء. (2015): للياقة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات العقلية لدى لاعبي الأنشطة الرياضية بكليتي التربية الرياضية، جامعة الزقازيق.

19- الشمري، صادق كاظم جريو (2012) توجهات أهداف الاتجار وعلاقتها بالتحكم الذاتي لدى طلبة جامعة بغداد، (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية / ابن رشد، العراق.

20- الصافي، عبد الله بن طه (2001): المناخ المدرسي وعلاقته بدافعية الانجاز ومستوى الطموح لدى عينة من طلاب وطالبات المرحلة الاعدادية بمدينة ابها، مجلة رسالة الخليج العربي، العدد 79، السنة الثانية والعشرون.

21- عبد الوهاب، هدى عبد الحميد. (2016): اساليب التفكير لدى ناشئي بعض الألعاب الجماعية وعلاقتها باللياقة والتوجه نحو التفوق الرياضية، كلية التربية، جامعة الزقازيق. DOI: https://doi.org/10.21608/jsbsh.2016.250508

22- عدس، عبد الرحمن ومحي الدين توق (2005): المدخل الى علم النفس، ط6، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.

23- عدس، محمد عبد الرحيم (2000): المدرسة وتعليم التفكير، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

24- عزيز، تمار محمد.(2023) :الشفقة بالذات وعلاقتها بالمرونة النفسيه لدى المرشدات التربويات في المدارس الإعدادية. مجله ابحاث كليه التربية الأساسية، المجلد ،19 العدد3 ،2023، جامعه الموصل.

25- علاوي، محمد حسن. (1998): مدخل في علم النفس الرياضي، مركز الكتاب للنشر، القاهرة.

26- المساعيد، أصلان صبح (2008): تطوير مقياس لمهارات ما وراء المعرفة، مجلة جامعة الملك سعود، م (20)، العلوم التربوية والدراسات الإسلامية، ص851-884.

27- النبهان، موسى. (2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.

28- هريدي، عادل، (2003): الفروق الفردية في الذكاء الوجداني، دراسات عربية في علم النفس، المجلد الثاني، العدد الثاني.

29- اليماني، عبدالكريم علي، (2009): استراتيجيات التعلم والتعليم، ط1، زمزم ناشرون وموزعون، عمان، الاردن.

30- Barron , E. & Harackiewicz, J. (2001): Achievement goalsand optimal motivation : Testing multiple models, Journal of personality and social psychology, Vo. 80 , No. 4 . DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.80.5.706

31- Fredricks, J. A., & McColskey, W. (2012). The measurement of student engagement: A comparative analysis of various methods and student self- report instruments. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement . DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_37

32- Garden s Howand,(1983),The mind science,History of cognitive revolution,Newyork basic book,49

33- Kaufman,G.L(2003):the valldity of ratings of perceived exertion of Acme execise quid lines :an investigation of in dividuals highrs Lawin aerobic fitness "Eugene,oR,kinesidagy pu blications,university of aregon

34- Martin s pons M.,(1997),The relation of emotion intelligence with selected area of personality functioning, imagination cognition &peasonality,p24.

35- Martinez-pons,M.(1997) .the relation of emotional in telligence wih selected areas of personality unctioning.lmagination,Cognition and personali DOI: https://doi.org/10.2190/68VD-DFXB-K5AW-PQAY

36- Richard:L.(2001),Daft:organization theory and Decision,7thed south western,College publishing,Vanderbilt universiting,U.S.A

37- Salovey,pMayer j,j(1990),Emotional intelligence imagination cognition and personal ity, journal of intelligence a(20-21)

Downloads

Published

2025-05-10

How to Cite

Ass.lect Younis Mohammed Younis Mohammed. (2025). Psychological fitness and its relationship to goal orientation among middle school students. Journal of Education College Wasit University, 59(1), 379-400. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol59.Iss1.4305