The opinions of the grammarian Al-Rammānī in my commentary on (the Book of Sibawayh and the Book of Usul)
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.3654Keywords:
AlRumani,Explanation of Sibawayhs book for Romani ,The morphological opinionsAbstract
The approach to defining the topic of morphology is the foundation upon which morphological research relies in constructing its claims, establishing its objectives, and clarifying its issues. Due to the importance of morphology, there have been studies addressing the morphological lesson, some of which focused on its general methodology, while others addressed its prominent figures. This study explores the morphological aspect of a great scholar who explained the book of Sibawayh in his two works: "Explanation of the Book of Sibawayh" and "Explanation of the Book of Usul." These explanations did not limit themselves to the words of Sibawayh or Ibn al-Sarraj, but also referenced many of the scholars of grammar, such as Al-Khalil, Al-Akhfash, Al-Jurjani, Al-Mazini, Al-Mubarrad, and Al-Zajjaj. All of these were mentioned by Al-Rammani in his explanations, and their views were studied and explained. However, they did not achieve the status that Sibawayh attained in the eyes of Al-Rammani. It is well known to the knowledgeable that every study has its own specific methodology, which yields beneficial results and accurate conclusions. The methodology of such studies, which often involve rebuttals and preferences, is descriptive, analytical, and evaluative. The study is based on describing the phenomenon, analyzing it, and evaluating it. It presented the opinions and statements on each issue, which Al-Rammani addressed while attributing them to their authors; I presented the views on each issue and then examined how close these views are to Al-Rammani’s opinion, or how far they are from it. I chose these issues to highlight Al-Rammani's view on them and whether it aligns with or contradicts those who preceded him, and whether there are any who disagreed with Al-Rammani in his opinions.
Downloads
References
ـــ الأصول في النحو: محمّد بن سهل بن السرّاج النحويّ (ت316هـ), تحـ: د. عبد الحسين الفتليّ, مؤسّسة الرسالة ـــ بيروت, ط3, 1996م.
ـــ أبنية الصرف في كتاب سيبويه: د. خديجة الحديثيّ, منشورات مكتبة النهضة ـــ بغداد, ط1, 1960م.
ـــ التعليقة على كتاب سيبويه: لأبي عليّ الفارسيّ, تحـ: د. عوض القوزيّ, مطبعة الأمانة, القاهرة ط1, 1990م.
ـــ التكملة: أبو عليّ الفارسيّ (ت377هـ), تحـ: د. كاظم بحر المرجان, عالم الكتب ــــ بيروت, ط2, 1999م.
ـــ جامع البيان عن تأويل آي القرآن: محمّد بن جرير بن يزيد بن خالد الطبريّ (ت310هـ), تحـ: أحمد محمّد شاكر, مؤسّسة الرسالة ـــ ط1, 2000م.
ـــ الجمل في النحو: أبو قاسم عبد الرحمن بن إسحاق الزجّاجيّ (ت327ه), تحـ: عليّ توفيق الحمد, مؤسّسة الرسالة ــــ بيروت, ط1, 1984م.
ـــ جمهرة اللّغة: أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي (ت321هـ), تحـ: رمزي منير بعلبكي, دار العلم للملايين ـــــ بيروت, ط1، 1987م.
ـــ دقائق التصريف: أبو القاسم المؤدّب (ت 338هـ), تحـ: د. حاتم الضامن, دار البشائر للطبعة والنشر ـــ دمشق, ط1, 2004م.
ـــ ديوان العبّاس بن مرداس السلميّ: تحـ: د. عبدالله الجبوريّ, دار الجمهوريّة ـــ بغداد, 1968م.
ـــ شرح شافية ابن الحاجب: رضي الدين محمّد بن الحسن الرضيّ الأستراباذيّ (ت688هـ), تحـ: محمّد نور الحسن, محمّد الزفزاف, ومحمّد محي الدين عبد الحميد, دار الكتب العلميّة ـــ بيروت, 1982م.
ــــ شرح ابن الناظم على ألفيّة ابن مالك: ابن ناظم, تحـ: محمّد باسل عيون السود, دار الكتب العلميّة, بيروت, ط1, 2000م.
ـــ شرح شافية ابن الحاجب: ركن الدين حسن بن محمّد بن شرف الأستراباذيّ (ت715هــ), تحـ: عبد المقصود محمّد عبد المقصود, , مكتبة الثقافة الدينة, ط1, 2004م.
ـــ شرح شذور الذهب في معرفة كلام العرب: جمال الدين ابن هشام الأنصاريّ (ت761ه), تحـ: عبد الغني الدقر, الشركة المتّحدة للتوزيع ــــ سوريا, 1984م.
ـــ شرح التصريح على التوضيح أو التصريح بمضمون التوضيح في النحو: خالد بن عبدالله الأزهريّ (ت905هـ), تحـ: محمّد باسل عيون السود, , دار الكتب العلميّة ـــ بيروت, ط1, 2000م.
ـــ شرح الكافية الشافية: محمّد بن مالك الطائيّ النحويّ (672هـ), تحـ: د. عبد المنعم أحمد هريدي, ط1, دار المأمون للتراث, جامعة أم القرى مكّة المكرمة, 1982م.
ـــ شرح كتاب سيبويه, أبو الحسن سعيد السيرافيّ (368هـ), تحـ: أحمد حسن مهدلي, وعليّ سيد, , دار الكتب العلميّة, ط1, 2008م.
ــــ شرح كتاب سيبويه: عليّ بن عيسى الرمّانيّ (ت384هـ), تحـ: أ.د. شريف عبد الكريم النجّار, وأ.د. عيّاد عبد الشبيتيّ, دار السلام, ط1, 2021م.
ـــ شرح المفصّل: موفق الدين أبو البقاء بن يعيش النحويّ (ت643هـ), تحـ: د. اميل بديع يعقوب, دار الكتب العلميّة, لبنان ـــ بيروت, ط1 ,2001م.
ـــ شرح جمل الزجاجيّ: عليّ بن محمّد بن خروف الإشبيليّ (669هـ), تحـ: د. صاحب أبو جناح, المعهد العلميّ الفرنسيّ للآثار الشرقيّة, ط1, 1971م.
ــ شرح الأشمونيّ على ألفيّة ابن مالك: عليّ بن محمّد بن عيسى، نور الدين الأُشْمُوني الشافعي (ت900هـ), تحـ: حسن حامد, دار الكتب العلميّة, ط1, 1998م.
ـــ كتاب سيبويه: أبو البشر عمرو بن عثمان بن قنبر (ت180هـ), تحـ: عبد السلام محمّد هارون, مكتبة الخانجيّ ــــ القاهرة, ط4, 2004م.
ـــ لسان العرب: محمّد بن مكرّم ابن منظور (ت711هـ), دار صادر ـــ بيروت, 1956م.
ـــ المخصّص, أبو الحسن عليّ بن إسماعيل ابن سيده الأندلسيّ (ت458هـ), تحـ: خليل إبراهيم جفال, دار إحياء التراث العربيّ ـــ بيروت, ط1, 1996م.
ـــ المسائل الشيرازيّات: أبو عليّ الفارسيّ (ت377هـ), تحـ: د. حسن هنداوي, كنوز إشبيليا, الرياض ط1, 2004م.
ـــ المصباح المنير في غريب الشرح الكبير: أحمد بن محمّد المقريّ الفيوميّ (ت770هـ), تحـ: عبد العظيم الشنّاويّ, دار المعارف ـــ القاهرة, ط2, 1919م.
ـــ معاني القرآن: أبو زكريا يحيى بن زياد الفرّاء (ت207هـ) , تحـ: أحمد نجاتي وآخرين, ط3, عالم الكتب العلميّة ـــ بيروت, 1983م.
ـــ معاني القرآن وإعرابه: أبو إسحاق الزجّاج (ت311ه), تحـ: عبد الجليل شلبي, عالم الكتب ـــ بيروت, ط1, 1988م.
ـــ المغرب في ترتيب المعرب: أبو الفتح ناصر الدين المُطَرِّزِيّ (ت610هـ), دار الكتاب العربيّ.
ـــ المفردات في غريب القرآن: أبو القاسم الحسين بن محمّد الراغب الاصفهانيّ (ت502هـ), تحـ: صفوان عدنان الداودي, دار القلم ـــ دمشق, والدار الشامية ـــ بيروت, ط:1, 1412هـ.
ـــ المقتصد في شرح التكملة: أبو بكر عبد القاهر بن عبد الرحمن الجرجانيّ (ت471هـ), تحـ: د. نعيم سلمان البدريّ, ود. زهير عبد المحسن سلطان, دار مجدلاوي للنشر والتوزيع, عمان ـــ الأردن, ط1, 2014ـــ 2015.
ـــ المقتضب: أبو العبّاس محمّد بن يزيد المبرّد (285هـ), تحـ: محمّد عبد الخالق عضيمة, عالم الكتب ــ بيروت 1963م.
ــ المقرّب: عليّ بن مؤمن بن عصفور (ت669هـ), تحـ: عادل أحمد عبد الموجود, وعليّ محمّد معوّض, منشورات محمّد عليّ بيضون, دار الكتب العلميّة ـــ بيروت ط1, 1998م.
ــ ملحة الأعراب: أبو القاسم بن عليّ الحريريّ (ت512هـ), تحـ: محمّد بدر الدين الحلبيّ, مطبعة السعادة ـــ مصر, ط1 1907م.
ـــــ الممتع في التصريف: ابن عصفور الأشبيليّ (ت669هـ), تحـ: د. فخر الدين قباوة, دار المعرفة ـــ بيروت, ط1, 1987م.
ـــ المنصف في التصريف: أبو الفتح عثمان بن جنيّ (ت392هـ), تحـ: إبراهيم مصطفى وعبد الله أمين, وزارة المعارف ـــ القاهرة, ط1, 1954م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م. ولاء عبد الكاظم عليّ محمّد, أ.د. نعيم سلمان البدريّ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.