Dimensions of human existence in the story of Adam; A study on the phenomenon of Quranic narration.
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.3918Keywords:
Quranic stories, existential dimensions, the story of Adam, narrative, symbolAbstract
What gives interpretation great effectiveness is to study a text with complex connotations, saturated with symbolism, and with a method that allows for free perceptions that appear to the consciousness. There is no more abundant meaning than the Qur’anic text, nor more radiant with symbolism than its stories that appear in different contexts of its noble verses, and perhaps the most important of them is the story “Adam,” which tells us the story of the beginning of creation, has been read from various perspectives and with different approaches, emerging from its vision of the identity of the Qur’anic story. The research dealt with the most important existential dimensions by which man was unique among all creatures, and his existence was shaped by a specificity with which he was separated from nature, of which he was a unified part. In its great system, the distinctive features of these concepts are encoded in the Qur’anic narrative of the story of “Adam” and are explored by the tools of the phenomenological approach that allow freedom of reading for the narrative consciousness that embedded the existential dimensions in a narrative genre, whether real or imagined, that story that retained its formal structure, symbols and references, in All the holy books and ancient myths, with slight differences in their details, and the research touched upon important semantic references, appeared to be a structure with interconnected elements in the formation of human life, with its intrinsic privacy, and despite transcending the totality of those existential dimensions, and paying attention to what the light did not focus on in This story, and some references to these dimensions may be consistent with much of what has been approved by modern philosophies and cultural studies, despite the great gap between what those philosophies call for and what those sacred texts believe in. Finding a relationship between them makes them a new duality, intersecting as much as they diverge. It is Intense symbolism about what difference establishes as the most important pillars of the multiplicity of beings and concepts
Downloads
References
• إبليس في التحليل النفسي، سيغموند فرويد، ت: جورج طرابيشي، دار الطليعة للطباعة والنشر، بيروت، ط2، 1980.
• أبي آدم؛ قصة الخليقة بين الأسطورة والحقيقة: عبد الصبور شاهين، مطابع أخبار اليوم، القاهرة، 1999م.
• الإتقان في علوم القرآن، عبد الرحمن بين أبي بكر، جلال الدين السيوطي (ت 911هـ) ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1974م: 4/199
• أسطورة العود الأبدي: مرسيا إلياد، ت: نهاد خياطة، دار طلاس للدراسات والترجمة والنشر، دمشق، ط1، 1987.
• أصل الأخلاق وفصلها: فريدريك نيتشه، ت: حسن قبيسي، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، 1981.
• أصل الأخلاق" حسب تعبير نيتشه الذي يصيغه عنواناً للمبحث الثاني "الذنب- الضمير المتعب- وما شاكلهما" 51، ت: حسن قبيسي، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت.
• تاريخ الخليقة، خزعل الماجدي، دار الرافدين للطباعة والنشر، ط2
• تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار) محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن ملا علي خليفة القلموني الحسيني (ت ١٣٥٤هـ) الناشر: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
• التفسير الكبير؛ مفاتيح الغيب، فخر الدين الرازي (ت 606ه) دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط3، 1420ه.
• جمهرة اللغة: أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي (ت ٣٢١هـ)، المحقق: رمزي منير بعلبكي، الناشر: دار العلم للملايين – بيروت، الطبعة: 1.
• الحقيقة (نصوص مختارة): ترجمة: محمد سبيلا وعبد السلام بنعبد العالي، دار توبقال للنشر، المغرب، ط2، 2005.
• العين: أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم الفراهيدي البصري (ت ١٧٠هـ)، المحقق: د مهدي المخزومي، د إبراهيم السامرائي، الناشر: دار ومكتبة الهلال.
• الفن القصصي في القرآن الكريم، محمد أحمد خلف الله، ط1، 1950م – 1951م.
• قصة بدء الخلق؛ وخلق آدم، علي محمد الصلابي، دار ابن كثير.
• قصص الأنبياء، أبو الفداء إسماعيل ابن كثير (ت 774ه) ت: مصطفى عبد الواحد، مكتبة الطالب الجامعي، ط3، 1988م.
• القصص القرآني في منطوقه ومفهومه، عبد الكريم الخطيب، بيروت.
• القصص القرآني ودفع ما أثير حوله من شبهات، فاروق محمد عبد الرحمن، جامعة الأزهر، دار الأندلس للطباعة، 2014م : 12
• القصص القرآني: محمد شحرور: 293 ، دار الساقي، مؤسسة الدراسات الفكرية المعاصرة، بيروت، ط1، 2010
• قصص الكتاب المقدس، القس لبيب مشرفي، مطبعة النيل المسيحية، إضدار لجنة النشر المشتركة، 1952م.
• الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، جار الله الزمخشري (ت 538ه) دار الكتاب العربي، بيروت، ط3، 1407ه.
• كيف بدأ الخلق، عمرو شريف، مكتبة الشروق الدولية، ط1، 2011م.
• مجمل اللغة لابن فارس، المؤلف: أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين (ت ٣٩٥هـ)، دراسة وتحقيق: زهير عبد المحسن سلطان، دار النشر: مؤسسة الرسالة – بيروت، الطبعة: 2 - ١٤٠٦ هـ - ١٩٨٦ م
• المحيط في اللغة: كافي الكفاة، الصاحب، إسماعيل بن عباد (٣٢٦ - ٣٨٥ هـ)المحقق: محمد حسن آل ياسين، الناشر: عالم الكتب، بيروت، الطبعة: 1، ١٤١٤ هـ - ١٩٩٤ م
• مختصر تفسير البغوي، عبد الله بن أحمد بن علي الزيد، دار السلام للنشر والتوزيع – الرياض ط1: الأولى، ١٤١٦هـ.
• ـمعجم السرديات، محمد القاضي وآخرون، دار محمد علي للنشر، تونس، ط1، 2010.
• مفاتيح اصطلاحية جديدة؛ معجم مصطلحات الثقافة والمجتمع: طوني بينيت وآخرون، ت: سعيد الغانمي، المنظمة العربية للترجمة، ط1، بيروت، 2010.
• مفاتيح الغيب، أبي عبد الله محمد بن عمر بن الحسن الملقب بفخر الدين الرازي (ت 606 هـ) الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت، ط3.
• المفردات في غريب القرآن، أبي القاسم الحسين بن محمد الراغب الأصفهاني (ت: 502ه)، ضبط: هيثم طعيمي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، 2008.
• مقال في الإنسان؛ مدحل إلى فلسفة الحضارة الإنسانية، أرنست كاسير، ت: إحسان عباس، دار الأندلس، بيروت، 1961
• من الرمز إلى الرمز الديني، بسام الجمل، مطبعة التسفير الفني بصفاقس، 2007.
• موسوعة أساطير العرب عن الجاهلية ودلالاتها: محمد عجينة، دار الفارابي، بيروت، ط1، 1994.
• نظرية الأدب، تيري ايغلتون، ت: ثائر ديب، منشورات وزارة الثقافة/ سوريا، دمشق، 1995.
• النور المبين في لقصص الأنبياء والمرسلين، نعمة الله الجزائري، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت، ط2، 2002م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د تحسين حسن جاسم ، الباحثة: رغد ثامر عزت
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.