The rhetorical effect of multiple Quranic readings

Authors

  • Ayad Hashem Al-Marei University of Qom - Faculty of letters and Humanities
  • Dr. Mahdi Nasseri University of Qom - Faculty of letters and Humanities
  • Dr. Rasoul Dehqan-Zad University of Qom - Faculty of letters and Humanities

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.4060

Keywords:

deletion, proof, substitution, advance, delay

Abstract

In Islam, al-Qirāʼah (pl. al-Qirāʼāt; literally 'recitations or readings') refers to the ways or fashions that the Quran, the holy book of Islam, is read or recited. The Holy Qur’anic texts are considered a source of sciences in general, and a source of rhetoric in particular, because the Holy Qur’an has baffled Arabs and non-Arabs with its rhetorical texts that challenged the people of its time and every time. In this regard, the multiple Quranic readings are considered one of the miraculous rhetorical images represented by deletion, substitution, advancement and delay. The deletion of some words by some readers, and their inclusion by others, did not cause confusion in the text, but rather the same meaning was intended by both readings. Thus, the substitution of words in the different readings represented a miraculous rhetorical image, since the reading was a general image, and what was substituted for it was a detailed image of the same meaning. Likewise, the advancement of some words and their delay in others created another rhetorical image due to showing specialization, importance, or expressing glorification, or advancement of the tangible over the rational, and other rhetorical reasons for advance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• القرآن الكريم.

اتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، أحمد بن محمد بن احمد الدميـاطي البناء، تحقيق انس مهرة، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة، 2006م.

الازهية في علم الحروف، علي بن محمد الهروي النحوي، تحقيق عبد المعين الملّوحي، مجمع اللغة العربية، دمشق، سوريا، 1971م.

اسرار البلاغة وعـلوم حقائق الاعجاز، يحيى بن حمزة العلوي، مطبعة المقتطف، مصر، 1914م.

إعراب القرآن، أبو جعفر النَّحَّاس أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي النحوي، وضع حواشيه وعلق عليه: عبد المنعم خليل إبراهيم، منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1421هـ.

ايجاز البيان عن معاني القرآن، محمود بن أبي الحسن بن الحسين النيسابوري، تحقيق علي بن سليمان العبيد، مكتبة التوبة، الرياض، المملكة العربية السعودية، الطبعة الأولى، 1997م.

الايضاح في علوم البلاغة، جلال الديـن محمد بن عبد الرحمن الخطيب القزويني، تحقيق إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1424هـ، 2003م.

البحر المحيط، محمد بن يوسف أبو حيان الاندلسي، تحقيق عادل احمد عبد الجواد وآخرون، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1413هـ.

البرهان في علوم القرآن، بدر الدين الزركشي، تحقيق أبو الفضل إبراهيم، المكتبة العصرية، بيروت، لبنان، (د. ت).

التحرير والتنوير، ابن عاشور، مركز أثر للتحقيق، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية، 2008م.

تفسير الرازي (مفاتيح الغيب)، فخر الدين الرازي، دار احياء التراث العربي، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة، 1420هـ.

تفسير القرآن العزيز، أبو عبد الله محمد بن عبد الله ابن ابي زمنين الالبيري المالكي، تحقيق أبو عبد الله حسين بن عكاشة، مكتبة الفاروق الحديثة، القاهرة، مصر، الطبعة الأولى، 2002م.

التوضيح لشرح الجامع الصحيح، أبو حفص عمر بن علي الشافعي "ابن الملقن"، تحقيق دار الفلاح للبحث العلمي وتحقيق التراث، دار النوادر، دمشق، سوريا، الطبعة الأولى، 1429هـ، 2008م.

الجامع لأحكام القرآن، أبو عبد الله محمد بن أحمد الانصاري القرطبي، دار احياء التراث العربي، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية، 1372هـ، 1952م.

الجنى الداني في حروف المعاني، أبو الحسن بن القاسم المرادي، تحقيق الدكتور فخر الدين قيادة وآخرون، منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1992م.

الحجة في القراءات السبع، الحسين بن أحمد بن خالويه، أبو عبد الله،

المحقق: د. عبد العال سالم مكرم، الأستاذ المساعد بكلية الآداب – جامعـة الكويت، الناشر: دار الشروق – بيروت، الطبعة: الرابعة، ١٤٠١ هـ.

حروف المعاني، أبو القاسم عبد الرحمن الزجاجي، تحقيق علي توفيق الحمد، مؤسسة الرسالة، دار الأمل، بيروت، لبنان، 1984م.

دلائل الاعجاز، أبو الحسن علي بن محمد الجرجاني، تحقيق إبراهيم الابياري، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1405هـ.

روح المعاني، الالوسي، دار المعارف للطباعة، القاهرة، مصر، الطبعة الثانية، 2006م.

زاد المسير، ابن الجوزي، دار الرياض، المملكة العربية السعودية، الطبعة الأولى، 2002م.

صفوة التفاسير، محمد علي الصابوني، دار الصابوني للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، الطبعة الأولى، 1417هـ، 1997م.

علل النحو، محمد بن عبد الله بن العباس الوراق، تحقيق محمود جاسم محمد درويش، مكتبة الرشد، الرياض، المملكة العربية السعودية، الطبعة الأولى، 1420هـ، 1999م.

غيث النفع في القراءات السبع، السفاقسي التونسي، الطبعة الثانية، 1934م.

فتح القدير، الشوكاني، مركز أثر للتنمية، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية، 1999م.

الفروق في اللغة، أبو هلال العسكري، دار الاعلمي للمطبوعات، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية، 2008م.

الفريد في اعراب القرآن المجيد، حسين بن ابي العز الهمذاني، تحقيق محمد حسن النمر وآخرون، دار الثقافة، قطر، الطبعة الأولى، 1411هـ.

القراءات القرآنية تـاريخها ثبوتها حجيتها وأحكامها، عبد الحليم بن محمد الهادي قابة، اشراف ومراجعة الدكتور مصطفى سعيد الخن، دار الغرب الإسلامي، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1999م.

القراءات وأثرها في علوم العربية، الدكتور محمد سالم محيسن، دار الجيل، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1418هـ، 1998م.

القطوف الدانية، أبو هاشم صالح بن عواد بن صالح المغامسي، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية، 1442هـ.

الكتاب، سـيبويه، تحقيق عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، مصر، الطبعة الثانية، 1982م.

الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، أبو القاسم جار الله محمود الزمخشري، تحقيق مـأمون شيحار، دار المعرفة، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية، 2005م.

الكشف عن وجوه القراءات السبع وعللها وحججها، مكي بن أبي طالب، تحقيق محيي الدين رمضان، مؤسسة الرسالة، الطبعة الرابعة، 1987م.

لسان العرب، محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعي الإفريقي، الحواشي: اليازجي وجماعة من اللغويين، الناشر: دار صادر، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة، ١٤١٤ هـ.

لمسات بيانية في نصوص التنزيل، الدكتور صالح السامرائي، الكويت، الطبعة الأولى، 1986م.

المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات، أبو الفتح ابن جني، تحقيق محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1998م.

مخارج الحروف وصفاتها، أبو الاصبع السماتي، تحقيق الدكتور محمد يعقوب تركستاني، الطبعة الأولى، 1404هـ، 1984م.

مختصر المعاني، التفتازاني، مكتبة الانجلو مصرية، القاهرة، مصر، الطبعة الثانية، 1984م.

مختصر في شواذ القرآن من كتاب البديع، ابن خالويه، تقديم آرثر جغري، القاهرة، مصر، مكتبة المتنبي، (د. ت).

مشكل إعراب القرآن، مكي بن أبي طالب القيسي، تحقيق ياسين محمد السواس، دار المأمون للتراث، دمشق، سوريا، (د. ت).

معاني القراءات، أبو منصور محمد بن أحمد الأزهري، تحقيق مصطفى درويش وآخرون، مطابع دار المعارف، الطبعة الثانية، 1996م.

معاني القرآن، الفراء، مركز أثر، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة، 1996م.

مفتاح العلوم، السكاكي، دار احياء التراث والعلوم، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 2007م.

المفضليات، المفضل بن محمد بن يعلى الضي، تحقيق أحمد محمد شاكر وآخرون، دار المعارف، مصر، الطبعة السادسة، (د. ت).

المقنع في معرفة مرسوم مصاحف أهل الأمصار، أبو عمرو عثمان بن سعيد الداني، تحقيق نورة بنت حسن بن فهد الحميد، الرياض، المملكة العربية السعودية، الطبعة الأولى، 2010م.

الموضح في وجوه القراءات وعللها، نصر بن علي بن محمد الفسوي النحوي، تحقيق الدكتور عمر حمدان الكبيسي، مكة المكرمة، الطبعة الأولى، 1414هـ، 1993م.

النشر في القراءات العشر، شمس الدين أبو الخير ابن الجزري، محمد بن محمد بن يوسف، تحقيق علي محمد الضباع، المطبعة التجارية الكبرى، بيروت، لبنان، 2007م.

نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، برهان الدين البقاعي، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1998م.

نهاية الايجاز في درايـة الاعجاز، الفخر الرازي، تحقيق احمد حجازي السقا، دار الجيل، بيروت، لبنان، الطبعة الأولى، 1992م.

Downloads

Published

2024-08-25

How to Cite

Ayad Hashem Al-Marei, Dr. Mahdi Nasseri, & Dr. Rasoul Dehqan-Zad. (2024). The rhetorical effect of multiple Quranic readings. Journal of Education College Wasit University, 56(2), 173-182. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.4060