Islamic poetry and its role in sustaining moral values (Sabeq Al-Barbari poetry as a model)

Authors

  • Dr. Wassan Sadiq Abbas Wasit University / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss3.4735

Keywords:

Islamic poetry, Sustainability, Moral values, Sabiq al-Barbari

Abstract

The discourses of a class of poets produced by the Islamic system with its principles, values and moral foundations were intertwined with those data, so that the theories of that group were unique within their organized production with a series of moral citations articulated with the texts of that belief, and what the latter carried of patterns and principles that elevate the intellectual and moral concept of the being for itself to higher ranks within the divine perspective. When the faculties of the creative model are stripped of their dealings with phenomena and the sensory and material connections of objective reality, in an effort to preserve its components and moral values, then those literary and poetic secretions - laden with signs of authentic moral reference between the self and the other - will establish a starting point that evokes the principles of sustainability for those values, and maintains their continuity within its circulated poetic texts. Those poetic experiences filled with their transcendent value systems became elevated to the ranks of influential spiritual incentives and motivations in a decisive manner in their recipients, as the mechanisms of sustainability and stability Extending across time and space in its creative spoken form, it has been expressed by a group of poets who dedicated their poetry to evoking those moral ideals within the Islamic community, including the ascetic poet (Sabiq Al-Barbari), whose rhymes possessed a distinct and unique character in establishing the foundations of authentic Islamic values and sustaining them in the memory of the recipient. Therefore, this research will reveal the creative output of this poet and the extent of his contribution to establishing and sustaining the moral bonds approved by the sacred Sharia

Downloads

Download data is not yet available.

References

1) القرآن الكريم .

2) اتجاهات الشعر العربي في القرن الثاني الهجري : محمد مصطفى هدارة ، دار المعارف ، القاهرة ، 1963 .

3) الامام علي (ع) : محمد صادق الخرسان ، ط2 ، دار المرتضى ، بيروت ، 2006 .

4) التطور والتجديد في الشعر الاموي : شوقي ضيف ، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر ، القاهرة ، 1952 .

5) التنمية المستديمة فلسفتها وأساليب تخطيطها وأدوات قياسها : عثمان محمد غنيم و ماجدة أبو زنط ، ط2 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان- الأردن ، 2014 .

6) الشباب والقيم في عالم متغير : ماجد الزيود ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان- الأردن ، 2006 .

7) شعر الزهد في العصر الاموي : احمد راضي رواجية ، رسالة ماجستير منشورة ، كلية الآداب ، جامعة النجاح الوطنية ، فلسطين ، 2001 .

8) شعر سابق بن عبد الله البربري : بدر ضيف ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، الإسكندرية- مصر ، 2004 .

9) فلسفات التربية التقليدية والحديثة والمعاصرة : محمد محمود الخوالدة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، الأردن ، 2013 .

10) القيم الأخلاقية في القرآن الكريم : عبد القادر الشايط ، مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية ، مج5 ، ع2 ، جامعة محمد الأول مجدة ، المغرب ، 2021 .

11) كنز العمال في سنن الاقوال والافعال : المتقي الهندي ، ج1 ، ط2 ، حديث 5217 ، بيت الأفكار الدولية ، لبنان ، 2005 .

12) المدخل الى علم الاجتماع العام : حمد طاهر مسعود ، دار جليس الزمان للنشر والتوزيع ، الأردن ، 2011 .

13) ميزان الحكمة : محمد الريشهري ، مج7 ، دار الحديث ، قم- ايران ، 1422هـ .

14) هذه اخلاقنا حين نكون مؤمنين حقاً : محمود محمد الخزندار ، ط2 ، دار طيبة للنشر والتوزيع ، الرياض- المملكة العربية السعودية ، 1997 .

15) وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة : محمد بن الحسن الحر العاملي ، ج17 ، ط2 ، مؤسسة آل البيت (ع) لاحياء التراث ، قم- ايران ، 1414هـ .

Downloads

Published

2025-08-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dr. Wassan Sadiq Abbas. (2025). Islamic poetry and its role in sustaining moral values (Sabeq Al-Barbari poetry as a model). Journal of Education College Wasit University, 60(3), 15-28. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss3.4735