Moral Separation and its Relationship with Prejudice Trends among Intermediate Stage Students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss3.4760Keywords:
Moral Separation and its Relationship with Prejudice Trends among Intermediate Stage StudentsAbstract
The current research aims to identify:
- The level of fanaticism among middle school students.
- The level of fanaticism among middle school students.
- Statistically significant differences in the relationship between moral detachment and fanaticism according to the variables of gender (males - females) and specialization (scientific - literary) among middle school students.
A - Gender (males - females).
To achieve the objectives of the current research, the researcher followed the descriptive approach, as the sample size of the current research was chosen using the stratified random method with proportional distribution, as the sample size of the current research amounted to (400) male and female students from the preparatory stage. The researcher relied on tools to measure the research variables, as the researchers relied on the moral separation scale (Ghanem, 2022).
The scale of fanatic tendencies was built according to scientific steps, and after verifying the validity of the scales’ paragraphs, they were applied to the target sample by extracting the psychometric properties of the scales and analyzing their paragraphs statistically, using a set of statistical methods, which are the t-test for one sample, the t-test for two independent samples, the Pearson correlation coefficient, and the Cronbach’s alpha coefficient, and processing them statistically using the SPSS statistical package
Downloads
References
• سلمان، محمود محمد وعارف، شيلان علي (2010) الاسرة والاتجاهات التعصبية في كركوك، مجلة ديالى، ع 44 ، 400.
• اسحق، أديب : (1993) أضواء على التعصب، ، دار أمواج للطباعة والنشر، بيروت، لبنان ط 1
• رحيم، هند صبيح ( 2006 ) بناء مقياس الاتجاهات التعصبية لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية/ ابن رشد، جامعة بغداد .
• احمد, محمد الزعبي, ( 2006) علم نفس الطفولة والمراهقة, الرياض, دار الرشد.
• العناني, حنان عبد الحميد(2005): الصحة النفسية,ط3,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع, القاهرة, مصر.
• طه, محمد فاروق محمد, ( 2023): التنبؤ بالخداع الاكاديمي من خلال الانفصال الاخلاقي والكفاءة الذاتية لدى طلبة الجامعة, مجلة كلية التربية جامعة الازهر, العدد ( 198) المجلد (5 ). DOI: https://doi.org/10.21608/jsrep.2023.310614
• ابو منصور, حنان خضر ( 2011): الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية لدى المعاقين سمعياً, كلية التربية الجامعة الاسلامية غزة ( رسالة ماجستير ) غير منشوره
• مرزوك, احمد محمد, ( 2016): اساليب التفكير وعلاقتها بالاتجاهات التعصبية لدى طلبة الجامعة, كلية التربية/ ابن الهيثم, جامعة بغداد. (رسالة ماجستير غير منشورة).
• عبدالله، معتز سيد :(1989) الاتجاهات التعصبية، عالم المعرفة، سلسلة كتب ثقافية شهرية يصدرها المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب, الكويت.
Mufarrihah, F. (2022). The correlation between self-efficacy and academic dishonesty among the students, Psychology Research on Education and Social Sciences, 3(3), 95-100
Fiske, Susan T. (2004). Social beings: Core motives in Social Psychology. Hoboken, NJ: J. Wiley.
Bandura, A. (1999) Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review. Special Issue on Evil and Violence, 3, 193-209. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3
Concha-Salgado, A., Ramírez, A., Pérez, B., Pérez-Luco, R., & García-Cueto, E. (2022). Moral disengagement as a selfregulatory cognitive process of transgressions: psychometric evidence of the Bandura scale in Chilean adolescents. International journal of environmental research and public health, 19(19), 1-25 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph191912249
McIntire, A., Calvert, I., & Ashcraft, J. (2024). Pressure to Plagiarize and the Choice to Cheat: Toward a Pragmatic Reframing of the Ethics of Academic Integrity. Education Sciences, 14(3), 244. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14030244
Ayala-Enríquez, P., & Guerrero-Dib, J. (2024). Moral Disengagement Leading to Social Acceptance of Academic Misconduct: A Predictor of Behavior. In Second Handbook of Academic Integrity (pp. 409-432). Cham: Springer Nature Switzerland. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-54144-5_102
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 أ.م.د ضرغام رضا عبد السيد، م. ماهر عبد الرحيم حبش

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.