The effect of the strategy of applying principles on the development of critical thinking among students of the sixth grade literary in the subject of history

نویسندگان

  • سحر سعيد صالح وزارة التربية – الكلية التربوية المفتوحة

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2365

کلمات کلیدی:

Strategy, Thinking, Critical

چکیده

The aim of the current research is to identify (the effect of the strategy of applying the principles on developing critical thinking among sixth-grade literary students in history subject), and to achieve this goal, two null hypotheses were formulated, which were randomly selected secondary. (Adab) for boys affiliated with the General

Directorate of Education in Baghdad - Al-Karkh 2, and they used the experimental design with two non-equivalent (control group experimental group) with the post test, which is a test for critical thinking, and the choice of bidirectional random assignment to represent the sample consisting of 69 students, Of 35 students for an experimental group that studied according to the strategy of applying the principles, and (34) students for a control group that studied according to the method. The researcher is rewarded for two groups of research statistically in the variables (life span, achievement of the previous semester in the history of the sixth grade literary, intelligence test, and the pre-critical thinking test), and the research requirements were prepared (scientific determination). Article, behavioral formulation purposes, preparation of teaching plans. The researcher prepared a critical thinking test, the final form of which is (25) standing with (75) items with three options, and includes testing five skills (knowledge of assumptions, interpretation, evaluation arguments, inference, and conclusion), Stability of test items was found using Kiodr-richardson 20 reaching (85, 0), the experiment applied in the first semester and continued for more than 12 weeks after the end. The experiment was an applied research tool on the two research groups to measure critical thinking, and the data processing showed statistically the results of the research on the experimental group that studied according to the application of strategic principles of the control group and which is studied in the usual way of critical thinking. In light of the research results, a set of conclusions were reached and a set of recommendations and proposals were presented.

دانلودها

دسترسی به دانلود اطلاعات مقدور نیست.

مراجع

- أبو جادو، صالح محمد علي ومحمد بكر نوفل ( 2010 ) تعليم التفكير النظرية والتطبيق. ط3 , دار المسيرة ,عمان

- الآلوسي ، جمال حسين (1985) . المناخ التربوي العائلي والمدرسي والنزعة الابتكارية ، ندوة علمية في دور التربية في تنمية الابتكار ، كلية التربية ، جامعة بغداد .

- جروان , فتحي عبد الرحمن ( 2010 ).تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات . ط5 , دار الفكر, عمان .

- الخليلي، امل عبد السـلام ( 2005 ) الطفل ومهارات التفكيـر، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

- الزغول ، عماد عبد الرحيم ( 2007 ) . مبادئ علم النفس التربوي . ط5، دار الكتاب الجامعي ، العين .

- زيتون، عايش محمود(1996)، اسـاليب تدريس العلـوم، دار الشروق، ط2، عمان ، الاردن.

- سعاده ، جودت احمـد (2003) تدريس مهارات التفكيـر مـع مئات الامثلة التطبيقة ،ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

- السامرائي/ قصي محمد لطيف (1994)، اثر استخدام طريقتي المناقشة والالقائية مع الاحداث الجايىة في تنمة التفكير الناقد في مادة التاريخ لدى طالبات الصف الثاني في معاهد اعداد المعلمين ، اطروحة دكتوراه غير منشور ـ كلية التربية ابن رشد جامعة بغداد .

- العنبكي، سندس عبدالله جدوع. اثراستخدام استراتـيجيـات كلـوزمايـر ومـيـرل تنـسون وهيلدا تابا فـي تنمـيـة التفكيـر الاستدلالي واكتسـاب المفاهيمالتاريخيـة والاحتفاظ بها لدى طـلاب الصف الرابع العام ،جامـعة بغداد، كليـة التربيـة ابن رشد، (اطروحة دكتوراه غيـر مـنشورة)،2002.

- غانم , محمود محمد، (2002) : التفكير عند الطفل تطوره وطرق تعليمه , ط2, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , الأردن.

- الغريري , سعدي جاسم عطية ( 2007 ) . تعليم التفكير مفهومه وتوجهاته المعاصرة . مطبعة المصطفى , بغداد

- قطامي , نايفة (2001) . تعليم التفكير للمرحلة الأساسية . دار الفكر , عمان .

- قطامـي ، يوسف ( 2000) : تصمـيم التدريس، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان .

- المعموري، عصام عبد العزيز محمد 2013، اثر استرتجية تطبيق المبادىء في تنمية التفكير العلمي لدى طالبات الصف الاول متوسط في مادة الفيزياء ، اطروطة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد .

- الموسوي ، عبد الله حسن ، رؤية تقويم المناهج الدراسية لمعاهد اعداد المعلمين والمعلمات ، مجلة الاستاذ العدد7/ 1994.

- نوفل محمد بكر، وسعيفان محمد قاسم ، (2011)، دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي ، دارة المسيرة للنشر والتوزيع/ الاردن عمان.

- يوسف , سليمان عبد الواحد ( 2011 ) . الفروق الفردية في العمليات العقلية المعرفية . دار المسيرة , عمان .

-Crawford , A ., Saul,W.,Mathews,S,R.,& Makinster,J. ( 2005 ) . Teaching and Learning stratigies for the thinking classroom . The international Debate Education Association , New York .

Sources

- Abu Jadu, Saleh Muhammad Ali and Muhammad Bakr Nofal (2010) Teaching thinking, theory and application. 3rd floor, Dar Al Massira, Amman

- Al-Alusi, Jamal Hussein (1985). The family and school educational climate and the innovative tendency, a scientific symposium on the role of education in the development of innovation, College of Education, University of Baghdad.

- Jarwan, Fathi Abdel Rahman (2010). Teaching thinking, concepts and applications. 5th floor, Dar Al-Fikr, Amman.

- Al-Khalili, Amal Abdel Salam (2005) The Child and Thinking Skills, 1st Edition, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Al-Zogoul, Imad Abdel Rahim (2007). Principles of educational psychology. 5th floor, University Book House, Al Ain.

- Zeitoun, Ayesh Mahmoud (1996), Methods of Teaching Science, Dar Al-Shorouk, 2nd Edition, Amman, Jordan.

- Saadeh, Jawdat Ahmed (2003) Teaching Thinking Skills with Hundreds of Applied Examples, 1st Edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Al-Samarrai / Qusai Muhammad Latif (1994), the effect of using the discussion and recitation methods with upcoming events in developing critical thinking in history for second-grade students in teacher training institutes, unpublished doctoral thesis - College of Education Ibn Rushd, University of Baghdad.

- Al-Anbaki, Sondos Abdullah Jadoua. The effect of using the strategies of Claesmeyer, Merle Tenson and Hilda Tapa in the development of deductive thinking and the acquisition and retention of historical concepts among fourth-grade students, University of Baghdad, College of Education, Ibn Rushd, (unpublished doctoral thesis), 2002.

- Ghanem, Mahmoud Muhammad, (2002): The Child’s Thinking, Its Development and Methods of Teaching, 2nd Edition, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Al-Ghurairi, Saadi Jassim Attia (2007). Teaching thinking concept and contemporary trends. Al-Mustafa Press, Baghdad

- Qatami, Nayfeh (2001). Teaching thinking for the basic stage. Dar Al-Fikr, Amman.

- Qatami, Youssef (2000): Teaching Design, 1st Edition, Dar Al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Mamouri, Essam Abdel-Aziz Muhammad 2013, The effect of the strategy of applying principles in developing scientific thinking among first-grade intermediate students in physics, unpublished doctoral dissertation, University of Baghdad.

-Al-Moussawi, Abdullah Hassan, the vision of evaluating the curricula for teacher training institutes, Al-Ustad magazine, No. 7/1994.

-Nofal Muhammad Bakr, and Sa`fan Muhammad Qassem, (2011), Integrating Thinking Skills into Academic Content, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Youssef, Suleiman Abdul Wahed (2011). Individual differences in cognitive mental processes. Dar Al-Masirah, Amman.

دانلودها

چاپ شده

2021-10-21

شماره

نوع مقاله

Articles

نحوه استناد به مقاله

سعيد صالح س. . (2021). The effect of the strategy of applying principles on the development of critical thinking among students of the sixth grade literary in the subject of history. Journal of Education College Wasit University, 2(44), 311-338. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2365