(These two are certainly mgicians):(Tahaa:63), Alleged Problematic & Correct Quranic

Authors

  • FATIMA NADHIM AL-ATTABI وزارة التربية/ المديرية العامة للمناهج

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss39.1332

Keywords:

الكلمات المفتاحية: قراءة المصحف . القراءات . شاذة . بلحارث بن كعب . ضعيف تخفيف (إنَّ

Abstract

     Without a doubt, that the Holy Qur`an differs from all other heavenly books, not by the source, which all came from, but by many essential differences, that made distinction between them, such as the promise preservation Qur`an, it  “ no falsehood can approach it from before or behind it” , it the main miracle to prophet of Allah Muhammad “ peace be upon him”,  moreover it came with Arabic explained illustrated tongue, that mains , at least, it came on Arabs standards, and their language rules.

      So, Many suspicions have been raised about its eloquence, rhetoric, and occurd the solecism in it. Those which depended on narrations was attributed to the ancestors, which made the one who challenges the Qur`an from grammatical side was bulided on a basis seems durable, in addition, some of linguistics statements which affirmed those narrations.

      The verse (63) of s`urat Tahaa (These two are certainly mgicians) one of the most important of these calumniations or suspicions.

    In this paper I study this verse a syntactic, and analystic study, and divided it into four items, the first item discusses the ancestors`s narrations  ,which alleged that the solecism occurs  in Qur`an. , the second item  shows the recitations of this verse, whereas the third one talks about the  Holy Qur`an`s recitation alone, and the last item talks about the saying that the Qur`an and the recitations are dissimilar two truths. Then finalizing with conclusion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ثبت المصادر:

- أبو عمرو بن العلاء جهوده في القراءة و النحو د. زهير غازي زاهد مركز دراسات الخليج العربيّ / مطبعة جامعة البصرة (1987م ).

-أبو بكر الزبيدي الأندلسي وآثاره في النحو واللغة، د. نعمة رحيم العزاوي، مطبعة الآداب، النجف الأشرف 1975.

- اتحاف فضلاء البشر في قراءات الأئمة الأربعة عشر للدمياطيِّ ( شهاب الدين أحمد بن محمد بن عبد الغني الدمياطيِّ الشهير بالبنَّاء المتوفى سنة 1117هـ )، وضع حواشيه الشيخ أنس مهرة، الطبعة الأولى، منشورات محمد عليّ بيضون، دار الكتب العلميَّة بيروت – لبنان (1419هـ – 1998م) .

-الإتقان في علوم القرآن للسيوطيِّ ( جلال الدين بن أبي بكر ناصر الدين السيوطي الشافعي المتوفى سنة 911هـ) ، القاهرة ( 1306هـ) .

-الاحتكام إلى القياس وحده في النحو العربي، فاطمة ناظم العتابي، أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد- كلية التربية /ابن رشد، 2006م.

- الأشباه والنظائر في النحو للسيوطيِّ، الطبعة الثانية، مطبعة دائرة المعارف العثمانية (1360هـ- 1361هـ) .

-أصول الكافي لمحمد بن يعقوب الكليني (ت 328هـ)، دار الأسوة للطباعة والنشر-إيران، ط4، 1424هـ ق.

-إعراب ثلاثين سورة من القرآن لابن خالويه (ت370هـ)، تحقيق: سمير بسيوني، مكتبة الإيمان بالمنصورة،2008م.

-إعراب القرآن للنحاس ( أبي جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل النحاس المتوفى سنة 337 هـ ) ، حققه وشرحه وفهرسه د. محمد أحمد قاسم ، الطبعة الأولى ، دار مكتبة الهلال – بيروت ( 2004 م ) .

- البحر المحيط (التفسير الكبير المسمى بالبحر المحيط) لأبي حيان الأندلسي (745هـ)، مكتبة ومطابع النصر الحديثة- الرياض / المملكة العربية السعودية.

-البرهان في علوم القرآن للزركشي (أبي عبد الله محمد بن بهادر بن عبد الله الزركشي المتوفى سنة794هـ)، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار المعرفة – بيروت ( 391هـ) .

- البيان في تفسير القرآن، السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي.منسورات مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت- لبنان، 1394هـ-1974م.

- البيان في غريب إعراب القرآن لأبي بركات الأنباري( ت 577هـ)، تحقيق:د.طه عبد الحميد طه، مراجعة مصطفة السقا.

- تاريخ القرآن تيودور نولدكه، تعديل: فريدريش شغالي، نقله إلى العربية د. جورج ثامر، منشورات الجمل كولونيا- ألمانيا، بغداد 2008.

- التذكرة في القراءات للشيخ أبي الحسن طاهر بن عبدالمنعم بن غلبون (399هـ) تحقيق: د.سعيد صالح زعيمة، دار الكتب العلمية بيروت –لبنان، دار ابن خلدون- الاسكندرية، ط1 .

- التفسير الكبير للفخر الرازيّ (ت 606هـ)، إعداد مكتب تحقيق دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان،ط4، 1422هـ-2001م.

- تفسير القرطبي لأبي عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري القرطبي ( 671هـ)، تحقيق:سالم مصطفى البدري، منشورات دار الكتب العلمية، محمد علي بيضون، بيروت-لبنان،ط1،1420هـ -2000م.

- تلخيص التمهيد، للعلامة محمد هادي معرفة،منشورات ذوي القربى، قم المقدسة، ط1، 1429هـ ق-2008م.

- التيسير في القراءات السبع للداني (أبي عمر عثمان بن سعيد المتوفى444هـ) عني بتصحيحه أوتو برتزل استانبول (1930م) .

- الحجة في القراءات السبع لابن خالويه (370هـ)، تحقيق:د.عبد العال سالم ، بيروت-لبنان،1970م.

- دراسات في فقه اللغة د. صبحي الصالح، دار العلم للملايين، بيروت، 1970.

- ديوان عبيد الله بن قيس الرقيات، شرح محمد يوسف نجم،دار صادر، بيروت 1958.

- شرح الكافية الشافية، لجمال الدين ابن مالك الطائي (672هـ)،تحقيق:أحمد بن يوسف القادري، دار صادر، بيروت، ط1، 1427هـ-2006م.

- شرح المفصل لابن يعيش (موفق الدين يعيش بن علي بن يعيش النحوي المتوفى سنة 636هـ) ، عالم الكتب – بيروت ، مكتبة المتنبي- القاهرة.

- ظاهرة الحمل في العربية دراسة صرفية، فاطمة ناظم العتابي، رسالة ماجستير،جامعة بغداد –كلية التربية/ابن رشد2000م.

- الفهرست للنديم (محمد بن أسحق) ت (385هـ) دار إحياء التراث العربي، ط1، 1427هـ- 2006م.

- كتاب سيبويه (أبي بشر عمرو بن عثمان بن قنبر المتوفى سنة 180هـ) ، تحقيق وشرح : عبد السلام محمد هارون / الطبعة الثالثة ، عالم الكتب ( 1403هـ – 1983م ) .

- كتاب المصاحف للسجستاني، دار الكتب العلمية- بيروت، سنة 1995 م.

- الكشَّاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل للزمخشريِّ ( أبي القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشريِّ الخوارزميِّ المتوفَّى سنة 538هـ ) ، اعتنى به وخرَّج أحاديثه وعلَّق : خليل مأمون شيحا ، الطبعة الأولى ، دار المعرفة بيروت – لبنان ( 1423هـ – 2002م ) .

- مباحث في علوم القرآن د. صبحي الصالح ، الطبعة الرابعة ، دار العلم للملايين – بيروت ( 1965م).

- مجمع البيان لعلوم القرآن لأبي علي الفضل بن الحسن الطبرسيّ (548هـ)، مطبعة مؤسسة الهدى للنشر والتوزيع،1394هـ-1974م.

- مصادر الشعر الجاهلي وقيمتها التأريخية د. ناصر الدين الأسد، ط 5، دار المعارف.

- معاني القرآن للفراء (أبي زكريا يحيى بن زياد الفراء المتوفى سنة 207هـ) تحقيق : د. عبد الفتاح إسماعيل شلبي ، مراجعة الأستاذ علي النجدي ناصف ، دار السرور .

- معاني القرآن للأخفش ( أبي الحسن سعيد بن مسعدة الأخفش الأوسط المتوفى سنة 215هـ ) ، تحقيق : د. هدى محمود قراعة ،الطبعة الأولى مطبعة المدني ، مكتبة الخانجي بالقاهر (1411هـ – 1990م ) .

- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب لابن هشام الأنصاري (761هـ) تحقيق: محمد محيي الدين عبدالحميد، الطبعة الثانية، دار صادر.

- موازنة بين الضبط في الرسم المصحفي والرسم القياسي، د.غانم قدوري الحمد، بحث، مجلة البحوث والدراسات القرآنية، العدد 7، السنة 4.

- مواقف النحاة من القراءات النحوية حتى نهاية القرن الرابع الهجري د. شعبان صلاح دار غريب للطباعة و النشر و التوزيع القاهرة ( 2005م).

- معاني القرآن وإعرابه للزجاج (311هـ) شرح وتحقيق: د. عبد الجليل عبده شلبي، دار الحديث – القاهرة (1424هـ –2004 م).

Published

2020-05-09 — Updated on 2020-05-28

Versions

Issue

Section

Articles