أسلوبية التوازي الصوتي في عهد الإمام علي (عليه السلام) إلى مالك الأشتر _ مقاربة تطبيقية_

Authors

  • أحمد عبدالعال سعيد كليةالتربية للعلوم الانسانية / جامعة واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss39.1333

Abstract

           This study aims at exploring the mechanism of the audio parallelism and how it works in the covenant  of Imam Ali to Malik Al-Ashter. It sheds light on the covenant patterns and its aesthetic and effective potential. The audio parallelism in this covenant includes not only the formation limits and the phonetic excitement but also intends to establish a textual valuable structure in terms of the functional and textual relations acoustically, syntactically, and semantically. This has differentiated this covenant from other speeches whether they are prose or poetry.  This covenant works in a growing structure that may extend to cover a wide range of speech and many independent paragraphs that can be seen as a communicating circle image. Furthermore, it shares other types of speeches in the use of other patterns of the audio parallelism. This indicates that the audio parallelism is one of the most important expressive modes in which this covenant has been built.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ــ الإبلاغية في البلاغة العربية ، سمير أبو حمدان ،منشورات عويدات الدولية ، ط1 ،بيروت ـ باريس ،1991م .

ــ أدبية النص السردي عند أبي حيان التوحيدي ،د. حسن إبراهيم الأحمد ، دار التكوين ، دمشق ، 2009م .

ــ أسلوبية الانزياح في شعر المعلقات ، عبدالله خضر حمد ،عالم الكتب الحديث ،ط1 ،الأردن ،2013م .

ــ الانسجام في القرآن الكريم ، سورة النور أنموذجا ، نوال لخلف ، أطروحة دكتوراه ، جامعة الجزائر ، الجزائر ، دت .

ــ البديع والتوازي ، د. عبدالواحد حسن الشيخ ، مطبعة الإشعاع الفنية ، ط1 ،الاسكندرية ،1999م .ِِ

ــ بنية التكرار في شعر أدونيس ، د . محمد مصطفى كلاب ، مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية ، مج 23 ،ع1 ،2015م .

ــ تحليل الخطاب الشعري ( استراتيجية التناص ) ، د. محمد مفتاح ، المركز الثقافي العربي ، ط4 ، الدار البيضاء ، 2005م .

ــ التوازي التركيبي في ديوان فجر الندى لناصر لوحيشي ، حلاب نور الهدى ، رسالة ماجستير ، جامعة العقيد أكلي محند أولحاج ، الجزائر ،2014 ــ 2015م.

ــ الثنائيات الضدية في شعر أبي العلاء المعري ، د. علي عبدالإمام الأسدي ، تموز للطباعة والنشر ، ط1 ، دمشق ، 2013م.

ــ صورة بخيل الجاحظ الفنية من خلال خصائص الأسلوب في كتاب البخلاء ، أحمد بن محمد بن امبيريك ، دار الشؤون الثقافية العامة ، مشروع النشر المشترك: دار الشؤون الثقافية والدار التونسية ،بغداد ،1986م.

ــ طائر الوجد ، دراسة تطبيقية في بنية النص الشعر العربي الحديث ، د.عبدالقادر جبار ،دار الشؤون الثقافية العامة ، ط1 ،بغداد ، 2010م.

ــ قضايا الشعرية ، رومان ياكبسون ، ترجمة محمد الولي ومبارك حنون ، دار توبقال ، ط1 ، الدار البيضاء ، 1988م .

ــ لسانيات النص مدخل إلى انسجام الخطاب ، محمد خطابي ، المركز الثقافي العربي ، ط2 ، الدار البيضاء ، 2006م .

ــ مدارات نقدية في إشكالية النقد والحداثة والإبداع ، فاضل ثامر ، دار الشؤون الثقافية العامة ، ط1 ، بغداد ، 1987م .

ــ المستويات الجمالية في نهج البلاغة ،دراسة في شعرية النثر ، نوفل أبو رغيف ، دار الشؤون الثقافية العامة ، ط1 ،بغداد ، 2008م .

ــ المفكرة النقدية ، د. بشرى موسى صالح ،دار الشؤون الثقافية العامة ، ط1 ، بغداد ، 2008م .

ــ الموازنات الصوتية في الرؤية البلاغية والممارسة الشعرية ، د . محمد العمري ، أفريقيا الشرق ، الدار البيضاء ، 2001م .

ــ نهج البلاغة ، شرح الشيخ محمد عبده ،مؤسسة المختار ، ط1، القاهرة ، 2006م

Published

2020-05-09 — Updated on 2020-05-28

Versions

Issue

Section

Articles