The Wrong School Behavior of Middle School Students in the City of Souk Al-Shuyukh

Authors

  • Ali Dikhil Jaber Alhasnawi, جامعة ذي قار/ كلية التربية الاساسية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss39.1418

Keywords:

Keywords: School behavior, T-test, middle school

Abstract

The current research aimed at identifying the wrong school behaviors among middle school students in the city of Souk Al-Shuyukh, and identifying the differences in the level of wrong school behaviors according to the variables of the fourth (middle and fifth) middle classes (branch - scientific - literary). The basic research sample consisted of (300) students They were randomly chosen from the schools of Souk Al-Shuyukh city, which amounted to (10) schools, (150) students from the fourth intermediate class and (150) students from the fifth intermediate class, and then an equal stratified random sample was drawn from these schools and by (100) students from the fourth scientific and (50) female students from the fourth literary school, at the rate of (100) students It consists of the fifth scientific and (50) students from the fifth literary. To achieve the goals of the research, the researcher has built a tool for wrong school behaviors that consisted of (27) items with three alternatives (large, medium, and never), and the apparent honesty of the tool has been verified by presenting it to a group of experts and professors specialized in educational and psychological sciences as achieved It is proven that it is a re-test method, since the value of the stability factor in this way is (0.82). Data were statistically treated using the Pearson correlation coefficient, T-test for one sample, T-test for two independent samples, T-test for the correlation coefficient, and appropriate statistical methods were used. The results showed that there was a significant difference in the level of wrong school behavior according to the class variable and for the fourth grade in addition to the branch variable and in favor of the literary branch. The researcher also came out with a number of recommendations and proposals that limit wrong school behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ابو جادو, صالح محمد علي (2009): علم النفس التربوي, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, الاردن.

ابو علام, رجاء (2005): تقويم التعليم, الطبعة الاولى دار النشر والتوزيع والطباعة, عمان, الاردن.

ابو علام, رجاء (2007): مناهج البحث في العلوم النفسية التربوية, دار النشر للجامعات, القاهرة, مصر.

اشبهون, عبد الملك (2005): العنف المدرسي, المظاهر, العوامل, بعص وسائل العلاج, مركز عفت الهندي للإرشاد الالكتروني.

الامام, مديحة, منصور احمد (1988)" المشكلات السلوكية لطلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التربية الرياضية", المؤتمر الدولي لتاريخ وتطور علوم الرياضية بجامعه المينا, مصر.

بركات, علي (2010): العوامل المجتمعة للعنف المدرسي, دراسة ميدانية في مدينه دمشق, الهيئة العامة السورية للكتاب, وزارة الثقافة - دمشق.

بلوم, بنيامين واَخرون (1983): تقييم الطالب التجميعي والتكويني, ترجمة محمد امين المفتي واخرون, دار ماكرو هيل للنشر والتوزيع.

حبيب ، جمال شحاته ـ ١٩٩٠ ـ العدوانية في سلوك طلاب وطالبات المرحلة الثانوية ، بحث منشور في المـؤتمر العلمي الرابع للخدمة الاجتماعية ١٥ـ ١٧ ديسمبر ، كلية الخدمة الاجتماعية ، جامعة حلوان ، القاهرة .

الجسماني, عبد علي (1994): سيكولوجية الطفولة والمراهقة وحقائقهما الاساسية, دار العربية للعلوم بيروت, ط1.

الجلبي, سوسن شاكر (2005): اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية, ط1, مؤسسة علاء للطباعة والتوزيع, دمشق – سوريه .

الخالدي, اديب محمد (2008): علم النفس العصبي, دار وائل للنشر والتوزيع, ط1.

الخطيب, جمال, منى الحديدي (1998): التدخل المبكر مقدمه في التربية الخاصة, عمان الاردن, دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

الداهري, حسن صالح (2000): مبادئ الارشاد النفسي والتربوي, دار الكندي للنشر والتوزيع, عمان.

داؤود, حنا واخرون (1990): علم نفس الشخصية, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة بغداد.

داؤود, نسيمه (1999): علاقة الكفاءة الاجتماعية والسلوك اللا اجتماعي المدرسي بأساليب التنشئة الوالدية والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة الصفوف السادس والسابع والثامن, كلية العلوم التربوية, الجامعة الاردنية, المجلد17, العدد2.

الروسان, فاروق (2006): اساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة, ط2, دار الفكر, الاردن.

الزوبعي, عبد الجليل واخرون (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية, مطبعة جامعة الموصل, العراق.

السرطاوي, عبدالعزيز, سمير دقماق (2009): المشكلات السلوكية لدى الطلبة في المرحلتين الأعدادية والثانوية في المدارس الحكومية بدولة الامارات الغربية المتحدة, مجلة كلية التربية, جامعة الامارات العربية المتحدة, العدد 26.

السعايدة, جهاد علي (2014): اسباب العنف المدرسي ووسائل الحد منهُ من وجهة نظر اولياء امور طلبة المرحلة الاساسية العليا في الاردن دراسة ميدانية في مدينة عيرا ويرقا, دراسات العلوم الانسانية والاجتماعية, المجلد 41, العدد 1.

السيد, فؤاد البهي (1979): علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري, دار الفكر العربي للطباعة والنشر.

الصالح, تهاني عبد القادر (2012): درجة مظاهر السلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الاساسية في المدارس الحكومية في محافظات شمال الضفة الغربية, جامعه النجاح الوطنية, نابلس, فلسطين.

فريجه, احمد (2012): العنف المدرسي دراسة تحليلية في سياقاتها المدرسية, مجلة العلوم الانسانية, جامعة محمد خضير سكرة, العدد24.

فهمي, مصطفى, محمد القطان (1975): علم النفس الاجتماعي, مكتبة الانجلو المصرية.

فيركسون, جورج, اي (1991): التحليل الاحصائي في التربية وعلم النفس, ترجمة هناء محسن العكيلي, دار الحكمة, بغداد.

القضاة, محمد امين, احمد بن غرامة الزهراني (2011): السلوكيات الغير التربوية عند طلبة مؤسسات التعليم العالي في منطقة تبوك ودور ادارات هذه المؤسسات في علاجها من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية, المجلة التربوية, العدد99, ج2.

قطامي, يوسف, ونايفة قطامي (2000): سيكولوجية التعليم الصفي, عمان, الاردن, دار الشروق للنشر والتوزيع.

لظاهر, زكريا محمد واخرون (1999): مبادئ القياس والتقويم في التربية, ط1, دار الثقافة للنشر والتوزيع.

محامده, ندى عبد الرحيم (2005): الجوانب السلوكية في الادارة المدرسية, دار صنعاء للنشر والتوزيع, عمان - الاردن, ط1.

مطلك, فاطمة عباس (2007) "الظواهر السلوكية الخاطئة والسائدة في الوسط الطلابي في جامعه كويا", مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية, الجامعة المستنصرية, مجلد 7, العدد3.

ملحم, سامي محمد (2000): مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار المسيرة, الاردن.

النبهان, موسى (2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان – الاردن .

نشواتي, عبدالحميد (1996): علم النفس التربوي, مكتبة دار الفرقان, عمان - الاردن.

وزارة التربية, (1977) : نظام المدارس الثانوية, رقم (2) جمهورية العراق, مجلة العلوم النفسية.

• المصادر الانكليزية :

Abel, M. H., & Sewell, J. (1999). Stress and burnout in rural and urban secondary school teachers. Journal of Educational Research,

Alison L. (et al.), (2000) :Understanding the Links among School Misbehavior, Academic Achievement, & Cigarette Use: A National Panel Study of adolescents, Society for Prevention Research.p.454.

Allen, W. J. and W. N. Yen (1979): Introduction to Measurement Theory, Book Cole California.

Borg, M. G., & Riding, R. J. (1991). Stress in teaching: A study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary schoolteachers. Educational Psychology, Vol. 11 No. (1), p. 59-77.

Bryan, Harris, (2009): Why Do Students Misbehave, Psychological Journal.

Carlson, N. R. (1990): Psychology the science of behaver. (3ed) Allen and Bacon, U.S.A.

Corine-Busson, Benhamman, (2010): Angers experimente de nouveaux rythmesscolaire, dossier de presse.

DeBruyn, R. L. (1983): Before you can discipline: Vital professional foundations for classroom management. Manhattan, KS: Master Teacher, Inc.

Ebl, R. (1972): Essentialsof Education measurements, Prentice-Hall, New jersey.

Elias, H & Nooreen, N. (2011): The influence of Parents in adolescents`s Misbehavior", Journal of Social Sciences.p.423.

Jensen, A. (1980): Bias in Mental Testing, London, Methuen Co.

Litte, E.& Rebecca, G. (2003): "Classroom Behavior Problems :The Relationship between Preparedness Classroom Experiences and Self- efficacy in Graduata and student Teachers", Australian Journal of Educational & Developmental, p.21.

Miller, S. A. (Ed.) (1982): Child Stress, New York. Doubled any Companay. Inc.

Moore, D. Barry Croom & Gary E. (2003): "Student Misbehavior in Agricultural Education: A Comparative Study", Journal of Agriculture Education. P. 263.

Neil, B. (2004): Effective Discipline for Misbehavior: In school vs. Out of school Suspensi, Allison Fisk, p.2.

Nunnally J.C. (1978) ,Psychometric Theory . McGraw . Hill Company, New-

Stebbins, R. (1971): The meaning of disorderly behavior: Teacher definitions of a classroom situation. Sociology of Education, 44 (2), p. 217-236.

Published

2020-06-07

Issue

Section

Articles