Artistic Formation Styles For Second Stage Students Productions in Arabic Handwriting ( Stylistic Study)

Authors

  • حسين رشك خضير قسم التربية الفنية / كلية التربية الأساسية جامعة ميسان
  • جواد كاظم محمد قسم التربية الفنية / كلية الفنون الجميلة جامعة واسط

Keywords:

Artistic Formation Styles, Second Stage Students, Arabic Handwriting

Abstract

The aim of the research is to reveal of artistic formation styles for the second stage students in the subject of Arabic Handwriting. The Researcher adopted analysis application form consists of (7 items) concluding each formation and its features, after made its design and showed it to the experts ; some holding modifications are completed to appear finally. After the researcher assured from its credibility and its fixation , he applied it on the sample of the research that counted 28 artistic production. These sample of the research was chosen by the researcher intentionally using the analysis according to the adopted application form for this purpose .The results appeared that the most of well-done artistic works for the second stage students in 2018- 2019 are one formation style (the horizontal style) in 95 % and in 5% in circular formation style. The causes of these results get back to the cognitive weakness level and there were no enough information about the others main artistic formation styles( level formation , polar formation , pyramidal formation and circular formation) for guaranteeing the variety and formation to achieve artistic gratefulness to the Arabic Handwriting ; to achieve that can be included in the syllabuses of the subject of the Arabic Handwriting. This subject has the principle of artistic formation of the Arabic Handwriting and its components that based on it and the formation styles as well that are the aim of the research.                            

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- بنداري، ياسر سعيد محمد، الأثر الفاعل للشكل والمضمون لفن الخط العربي فى علاقته بوضع أطر منهجية لنظم تصميم وتطبيق النحت الزجاجي، كلية الفنون التطبيقية, جامعة حلوان ، مجلة العمارة والفنون، العدد (8) .

- الجبوري، يحي وهيب، الخط والكتابة فى الحضارة العربية، دار الغرب الاسلامى ، بيروت1994.

- جرمط، حسين علي، تكييف البنية النصية الى بلاغة بصرية في تكوينات الخط العربي، جامعة بغداد كلية الفنون الجميلة ، 2018.

- جمعه، إبراهيم، دراسة في تطور الكتابات الكوفية على الأحجار في مصر في القرون الخمسة الأولى للهجرة، مصر، 1969.

- الجميلي، عامر عبد الله، مقال / النقاط شكالها وأساليبها ومواضعها في الخط العربي ، مقال منشور في موقع (العراق في التاريخ) بتاريخ 1/ حزيران/ يونيو 2020. https://www.abualsoof.com.

- الحسيني، أياد حسين عبد الله، التكوين الفني للخط العربي وفق أسس التصميم، دار صادر، ط1، بيروت، لبنان،2003م.

- الخطيبي، عبد الكبير، ديوان الخط العربي، ت- برادة، دار العودة، بيروت 1980

- رياض ، عبد الفتاح، التكوين في الفنون التشكيلية، دار النهضة المصرية، ط1، مصر، 1973، ص9.

- رياض، عبد الفتاح، التكوين في الفنون التشكيلية، الناشر دار النهضة العربية، ط1، القاهرة، مصر 1973.

- الزفتاوي، محمد ابن احمد، منهاج االصابة في معرفة الخطوط والات الكتابة، تحقيق هلال ناجي، مجلة مورد، مج 15، العدد 4، بغداد ، 1986.

- ستولنيز ، جيروم ، النقد الفني – دراسة جمالية وفلسفية ، ترجمة فؤاد زكريا ، ، مطبعة عين شمس ، القاهرة،١٩٧٤.

- شيشتر، عبد المحسن حسين عبد الرضا، الوظيفة الزخرفية للحرف العربي كمدخل تجريبي لتدريس التصميم في التربية الفنية، أطروحة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان،1987.

- العاني، عبد المنعم خير، تصميم برنامج للإبداع في الخط العربي الكوفي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، 1995.

- عبد الحميد، شاكر، العملية الإبداعية في فن التصوير، عالم المعرفة، الكويت، 1978.

- عبد الهادي , عدلي محمد , الدرايسة , محمد عبد الله , نظرية اللون (مبادئ في التصميم) , مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع , ط1, عمان،الأردن, 2011م.

- عبد الهادي، عدلي محمد، مبادئ التصميم واللون، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع،ط1، عمان- الأردن، 2006م.

- عفيفي، فوزي سالم، نشأة وتطور الكتابة الخطية العربية ودورها الثقافي والاجتماعي، وكالة المطبوعات، ط 1 الكويت،1980.

- عمر، احمد مختار، معجم اللغة العربية المعاصرة المجلد الأول، عالم الكتب، ط1، القاهرة- مصر، 2008.

- فريدريك، مالنز ، الرسم كيف نتذوقه عناصر التكوين ، ت: هادي الطائي، وزارة الثقافة والإعلام، دار الشؤون الثقافية، ط ١، بغداد، ١٩٩٣

- فريدريك، مايرز، الرسم كيف نتذوقه، ت: هادي الطائي، الشؤون الثقافية العامة، بغداد 1993.

- الكناني، محمد، أنظمة التكوين في رسوم الفنان جواد سليم (دراسة تحليلية)، الأكاديمي / العدد 52 لسنة ، 2009.

- كيوان، عبد، مبادئ الرسم والتكوين , دار ومكتبة الهلال للطباعة والنشر، ط 1, بيروت، لبنان , 2000م.

- كيوان، عبد، مبادئ الرسم والتكوين , دار ومكتبة الهلال للطباعة والنشر، ط 1, بيروت، لبنان , 2000م

Published

2020-08-29

How to Cite

رشك خضير ح. . ., & كاظم محمد ج. . (2020). Artistic Formation Styles For Second Stage Students Productions in Arabic Handwriting ( Stylistic Study). Journal of Education College Wasit University, 2(40), 597-615. Retrieved from https://eduj.uowasit.edu.iq/index.php/eduj/article/view/1630