فاعلية استراتيجية انظر قبل أن تسمع في اكتساب المفاهيم الفيزيائية وتحقيق الذات لدى تلميذات الخامس الابتدائي بمادة العلوم

Authors

  • مهدي علوان عبود القريشي جامعة واسط/ كلية التربية للعلوم الصرفة

Abstract

The research was aimed at finding out the effectiveness of look before you hear strategy in acquiring of physical concepts and self-actualization for female puplis of fifth class of primary schools in Science. The researcher followed the experimental research approach and used the partially controlled experimental design of dimensional testing to acquire concepts and self-actualization. The sample of research consisted of (45) pupils, the experimental group consisted of (23) female pupils and while the control group was (22) female pupils. The researcher prepared the test of acquiring of physical concepts, which included (36) paragraphs of multiple choice which validity and reliability were confirmed and proved, also calculating the difficulty factor, strength of identification and the effectiveness of wrong alternatives of paragraphs thereof. The researcher also prepared the scale of self-actualization, including (18) paragraphs in form of statements describing the behavior of the student was which was confirmed valid and reliable, and the internal coherence factor of paragraphs scale. Following to experiment was applied, completed and pupiles were tested, the results revealed that the group used look before you hear strategy in acquiring of physical concepts and self-actualization outperformed the control group that studied in the conventional way, and in the light of the results of the study, the researcher made a number of recommendations, in addition, the researcher made a number of proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

توق، محي الدين، ويوسف قطامي، وعبد الرحمن عدس (2003): اسس علم النفس التربوي، ط3، دار الفكر للطباعة والنشر، دمشق، سوريا.

الحيلة، محمد محمود (2010): تكنولوجبا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط7، دار المسيرة، عمان- الاردن.

خطايبة، عبدالله محمد (2011): تعلم العلوم للجميع ،ط3،دار المسيرة، عمان، الاردن.

السبعاوي، فضيلة عرفات (2009): تحقيق الذات وادارة العطاء، دار الصفاء، عمان، الاردن.

سعادة، جودت أحمد (2014): التعلم الخبراتي أو التجريبي، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.

سعادة، جودت أحمد (2018): استراتيجيات التدريس المعاصر، دار الموهبة للنشر والتوزيع، عمان.

الطيطي ،محمد أحمد (2007): تنمية قدرات التفكير الأبداعي ،ط3 ،دار المسيرة ،عمان- الأردن.

العاني، رؤوف عبد الرزاق (1989): أنسنة التعليم وواقع التدريس الجامعي، ندوة وحدة تطوير طرائق التدريس، جامعة بغداد للفترة من 5-6/12/1989.

العفون، نادية حسين يونس، وفاطمة عبد الامير الفتلاوي(2011) : مناهج وطرائق تدريس العلوم، مكتبة التربية الاساسية، بغداد.

الفتلي، حسين هاشم(2016):علم التدريس والتعليم وفنونه، مكتبة دجلة للطباعة والنشر والتوزيع، بغداد-العراق.

فرج الله، عبد الكريم موسى (2014): اسليب تدريس الرياضيات، دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

قطامي، يوسف، ومنى ابو نعيم (2016): تحقيق الذات والقيادة المستقبلية، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، الاردن.

قطامي يوسف، ونايفة قطامي (2001) : سايكولوجية التدريس، دار الشروق ، عمان .

القيسي ،رؤوف محمود (2008): علم النفس التربوي ، دار دجلة ،عمان – الأردن.

نبهان، يحيى محمد (2008): الإدارة الصفية والاختبارات، دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

النجدي، احمد وعلي راشد ومنى عبد الهادي(1999): المدخل في تدريس العلوم في العالم المعاصر، دار الفكر العربي, القاهرة.

وزارة التربية , جمهورية العراق , ورشة عمل عن اسباب الرسوب في الصف الخامس الابتدائي مركز البحوث والدراسات التربوية , بغداد , الاحد 15/10/2017.

Alken, L. , Psychological Testing and Assessment, Boston Allyn and Bocon, Inc, 1979.

Mussen, P.H and other, Essentials of child Development and personality, Harper & Row publishers NewYork, 1980.

Published

2020-11-06

How to Cite

علوان عبود القريشي م. . (2020). فاعلية استراتيجية انظر قبل أن تسمع في اكتساب المفاهيم الفيزيائية وتحقيق الذات لدى تلميذات الخامس الابتدائي بمادة العلوم. Journal of Education College Wasit University, 2(41), 479-496. Retrieved from https://eduj.uowasit.edu.iq/index.php/eduj/article/view/1832