The role of teaching the Holy Quran and Islamic Education in the behavior of students Middle school from the teachers' point of view

Authors

  • جاسم محمد سهيل وزارة التربيـة / مديريـة تربيـة بغداد الكرخ الثانيــــــة

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2133

Keywords:

Teaching, The Holy Quran, Behavior

Abstract

       The research aims at the impact of teaching the Noble Quran and Islamic education on the behavior of middle school students from the pointof view of teachers in tge education of Baghdad Al-karkh /2 for the academic year  2018/2019. The research has reached 97 teachers.

The researcher drafted a questionnaire that inciuded 14 paragraphs in the field of ethical behavior , 8 paragaphs in the field of Aleman behayloe and 12 paragraphs in the field of scientific behavior .

 

: Reaearch results

The study reached the following resuits

  1. Reaspns related to ethical behavior : paragraph 2 was ranked first (developing the spirit of cooperation intimacy and motivting competition) with a weighted average (2.85) and a percentage weight (95%).

2.Reasons related to the behavior of faith .paragraph (1) was ranked first (belief in God and believing in his promise and promises ) with a weighted average ( 2.85 ) and a percentage weight ( 95%)

3.Reasons related to scientific behavior : paragraph (6) the Noble Quran has a great effect in increasing academic achievement and student achievement ranked first with a weigted average (2.85) and a percentage weight (95%)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

القرآن الكريم

- البخاري ,محمد بن اسماعيل,1987م,صحيح البخاري,ط3,دار بن كثير ,اليمامة ,بيروت

- ابن منظور , جمال الدين محمد بن مكرم , 1414 , لسان العرب , ط3 , دار صادر , بيروت ,

- ابن رشد, ابو الوليد محمد بن أحمد , 1988 , فصل المقال في تقرير مابين الشريعة والحكمة من

الاتصال, مركز دراسات الوحدة العربية , ط1 ,بيروت , لبنان

- الالوسي , جمال حسين ,1985 , أراء المعلمين في مهنة التعليم , مجلة التربية , كلية التربية , جامعة بغداد

- الترمذي , محمد بن عيسى , ج5 , تحقيق محمد بن شاكر , دط

- جرادات ,عزت واخرين ,1407ه , مدخل الى التربية, ط3 , المطبعة الاردنية , عمان

- الجندي , أنور,1985 , التربية وبناء الاجيال في ضوء الاسلام, دارالكتب اللبناني, بيروت

- الجرجاني,علي بن محمد ,2013م , معجم التعريفات ,ط1 ,دار الطلائع للنشر القاهرة

- جنسون . هنري , 1965 ,تدريس التاريخ , ترجمة ابي الفتوح واخوانه , دار النهضة العربية , القاهرة 10- الخطيب , محي الدين عبد القادر , 1978 , كتاب المستفيد من فن التجويد, ط6, مكتبة النهضة 11- الخزرجي , ماجده عبد الاله , 1999 ,تقويم أداء مدرسي التربية الاسلامية في المرحلة المتوسطة في ضوء الكفايات التدريسة للازمة وبناء برنامج التربية ( اطروحة دكتوراء ) كلية التربية , بغداد

-12 ذوقان , عبيدات وآخرون (2006م) : البحث العلمي مفهومهه وادواته واساليبه , ط8 ,دار الفكر , عمان.

- الرازي ,زين الدين ابو عبد الله ,1999م ,مختار الصحاح, تحقيق يوسف الشيخ محمد, المكتبة العصرية , بيروت

- الرومي , فهد عبد الرحمن ومحمد سعيد الزعبلاوي, ط3 , طرائق تدريس التجويد واحكام تعلمه وتعليمه, مكتبة التوبة , الرياض

- سوسة , سامي سلمان , 1987 , تقويم الطرائق التدريسية والوسائل التعليمية وأساليب الامتحانات ,رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , بغداد,

- شنوده, أميل فهمي حنا ,1974 , المذاهب والاراء التربوية , دار الكتب العلمية , بيروت

- صال , بن ابراهيم , دراسة علمية

- صبحي , طه رشيد ,1986 ,التربية الاسلامية واساليب تدريسها , ط 2 , دار الارقم , عم

- الطبري , التفسير , ج2

- العنود , بنت صبيح الهملان, 2008 م , اثر حفظ القران الكريم في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طالبات الثالث المتوسط بمنطقةالجوف , سلة ماجستير غيرمنشورة , جامعة ام القرى.

- القاسم , بديع واخرون , 1989 , مجالس الاباء والمعلمين , مطبعة وزارة التربية , بغداد

- القره غولي , جاسم محمد, 2003, اثر الطريقة الاستقرائية في تحصيل طلاب معاهد المعلمين في مادة تلاوة القران الكريم ,رسالة ماجستير غير منشورة , بغداد

- القطان , مناع خليل, 1421ه , مباحث في علوم القران , ط3 , مكتبة المعارف للنشر والتوزيع

,الرياض

- فوزي , أحمد نصيف واخرون ,1995 , الحله الايمانية , وزارة التربية , بغداد , العراق

- المناوي , محمد عبد الرؤوف , 1410 , التوثيق على مهمات التعاريف , دار الفكر المعاصر , بيروت

- المنوفي , سعيد وزملاءوه, 1419ه, المدخل الى التدريس الفعال ,ط2,الدار الصولتية للتربية ,الرياض

- مكتبة التربية العربي لدول الخليج , 1985 ,التقرير الختامي , المركز العربي لدول الخليج, الرياض

- النحلاوي , عبد الرحمن , -2007م , اصول التربية الاسلامية واساليبها في البيت والمدرسة,ط5,دار الفكر

- الوزان , سراج محمد ,1982 , تقويم مناهج التربية الاسلامية بالمرحلة المتوسطة , رسالة دكتوراه

غيرمنشوره, كلية التربية , جامعة عين شمس

Published

2021-05-12

How to Cite

محمد سهيل ج. (2021). The role of teaching the Holy Quran and Islamic Education in the behavior of students Middle school from the teachers’ point of view. Journal of Education College Wasit University, 1(43), 1-16. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2133

Issue

Section

Articles