The effect of realistic psychological counseling in reducing the feeling of tension among middle school students

Authors

  • Ali Salman Mansour وزارة التربية / مديرية تربية واسط
  • Sajaad Abdulmahdy Jasem وزارة التربية / مديرية تربية واسط

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2150

Keywords:

protective psychological counseling, stress, middle school

Abstract

The current research aims to identify the effect of realistic psychological counseling in reducing the feeling of tension among middle school students. To achieve the goal of the research, the researcher built a scale to recognize the feeling of tension consisting of (40) items, and after making sure that the psychometric characteristics were available in the scale, such as honesty and consistency, they were applied to a sample of (80) male and female students from middle schools, who were chosen by the random stratified method. Collecting the forms and processing their data statistically, the researcher reached the following results:

1-There are statistically significant differences in favor of the experimental group.

2-There are no statistically significant differences between the average ranks of degrees (males and females) on the scale.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- الابراشي، محمد (1995): سياسات التربية والتعليم في البلاد العربية، مكتبة النهضة، القاهرة ، مصر.

- أبو اسعد، احمد عبد اللطيف (2009): العملية الإرشادية ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.

- أبو اسعد، احمد، أحمد الغرير (2009): نظريات الإرشاد النفسي والتربوي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان- الأردن.

- أبو عيطة، سهام درويش (2002): مبادئ الإرشاد النفسي، ط2 ، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان.

- أحمد، عبد المجيد (1998): الاسس النفسية والاجتماعية والهدى الاسلامي، دار الفكر العربي، القاهرة.

- أمام، عبد الحميد (1992): علم النفس التربوي ، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر ، عمان.

- الحفني، عبد المنعم (1991): معجم علم النفس والتحليل النفسي، ط3، مكتبة مدبولي، القاهرة.

- خضير، أميرة ابراهيم عباس. (1993): أثر استخدام الألغاز الصورية في تدريس العلوم في تنمية التفكير الابتكاري لدى طلبة الصف الأول متوسط، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية- ابن رشد ، جامعة بغداد.

- الدفاعي، كاظم علي (2010): الإرشاد النفسي، ط1، مطبعة جعفر العصامي، بغداد، العراق.

- ربيع، هادي مشعان (2008): الإرشاد التربوي والنفسي من منظور حديث ، ط1، مكتبة المجتمع العربي الحديث، عمان، الأردن.

- رولو حي، وليبرت، (1994): التجريب في العلوم السلوكية مقدمة في البحث العلمي ، ترجمة الحمداني، موفق والشيخ عبد العزيز، مطبعة جامعة بغداد، العراق.

- زهران، حامد عبدالسلام (1998): الصحة النفسية والعلاج النفسي ، القاهرة، عالم الكتب.

- الزهراني، أحمد خميس (1990): التوجيه والإرشاد الطلابي بين النظرية والتطبيق، اللقاء السنوي الثاني للتوجيه والإرشاد الطلابي في التعليم، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، الرياض، المملكة العربية السعودية.

- الزيادي، احمد محمد والخطيب، هاشم إبراهيم (2001) : مبادئ التوجيه والارشاد النفسي، جامعة عمان العربية للدراسات العليا.

- السميح، عبد المحسن بن محمد (2010)، مهام المرشد الطلابي بين الأهمية والممارسة، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية و الإنسانية، الرياض، المملكة العربية السعودية.

- الشرقاوي، أنور، آخرون (1996): اتجاهات معاصرة في القياس والتقويم النفسي والتربوي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

- الصمادي، احمد عبد المجيد، الزعبي، فايز كريم احمد (2011): أثر برنامج الإرشاد النفسي الواقعي بطريقة العلاج النفسي في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى عينة خاصة من الطلبة الأيتام، بحث منشور، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد (8) ، العدد (1) ، البحرين (ص 111-131).

- عبد الرحمن ، سعد (1993): القياس النفسي، ط1، مكتبة الفلاح ، الكويت.

- علي، حسام محمود زكي (2011): فعالية الإرشاد الواقعي بالواقع لتنمية فعالية الذات الاجتماعية لدى عينة من الطلبة المتأخرين دراسياً بكلية التربية جامعة المنيا ،( رسالة ماجستير منشورة).

- عمر، محمد ماهر محمود.(1992): المقابلة في الإرشاد والعلاج النفسي ، ط2 ، الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية.

- العمر، عبد الرحمن بن إبراهيم (2011): اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض نحو المرشد وعلاقتها بتعاونهم معه، كلية العلوم الاجتماعية، الرياض، (رسالة ماجستير غير منشورة) .

- العيسوي، عبد الحكيم(2000): اضطرابات المراهقة، الطبعة الاولى، دار الرتب الجامعية، بيروت.

- العيسوي، عبد الرحمن (1997): العلاج السلوكي ، دار الطالب الجامعية ، بيروت ، لبنان.

- القذافي، رمضان محمد،( 1996): الشخصية، نظرياتها واختباراتها وأساليب قياسها، بنغازي، منشورات الجامعة الجمعة المفتوحة.

- الكبيسي، كامل ثامر (2002): " أثر استبعاد الفقرات غير المميزة وغير الصادقة في زيادة صدق المقياس النفسي وثباته"، دراسة ميدانية، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية، كلية الادارة والاقتصاد / جامعة بغداد، العدد(32)، ص 184ـ 193.

- محمود، بان إسماعيل(2013): أساليب التفكير لدى معلمات رياض الأطفال المرتبطة بعلاقة المعلمة – الطفل (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة المستنصرية، كلية التربية الأساسية.

- المرسي، جمال الدين وإدريس، ثابت عبد الرحمن (2001): السلوك التنظيمي نظريات ونماذج وتطبيق عملي لإدارة السلوك في المنظمة، الدار الجامعية للنشر والتوزيع، القاهرة ، مصر.

- ملحم، سامي محمد (2008): علم النفس، ط1، الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- النجار، عبدالرحمن، الزغبي، أبودلف (2009): ملامح التربية الذاتية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

- النوايسة، فاطمة عبد الرحيم (2013)، الإرشاد النفسي الواقعي والتربوي ، ط1 دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- وزارة التربية (2012): المديرية العامة للتخطيط التربوي والإحصاء، العراق.

- Asca،j.(2003): Gathering، Analyzing، and uising Data on Test Item in Educational measurement Thorndike، R.I،2nd.ed.

- Bandura – bert (1993) & Walters R.H. : Social Learning and Personality Development Holt – Rinhart and Winston ، Inc. ، London.

- Park، NR. (2003) Relation ship between Anxiety and Extrnalizing pisorders in youthe. The influences of age and Gender Journal of Anxiety Disorders، New. Jersey، 4.S.A.Vol.21.

Published

2021-05-12

How to Cite

سلمان منصور ع., & عبد المهدي جاسم س. (2021). The effect of realistic psychological counseling in reducing the feeling of tension among middle school students. Journal of Education College Wasit University, 1(43), 427-448. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2150

Issue

Section

Articles