Semiotics of image structure In the films of Mohammed Khan (The film (Mr. Karate) is an example )

Authors

  • فراس عبد الجليل الشاروط جامعة القادسية – كلية الفنون الجميلة- قسم الفنون المسرحية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2154

Keywords:

السيميائية - بنية الصورة – الفيلم

Abstract

We are asking ourselves about the importance and feasibility of semiotics in art in general and cinema in particular. Art interferes with the lives of people despite the multiplicity and diversity of currents. However, it remains an activity and human product that other people, according to their perceptions, references and inherited cultural backgrounds, Which generates many questions and questions ranging from rejection to achievement or acceptance is the basis for the success of the work done, art becomes a social phenomenon extending through time and space.

Since life is the principle of art, we see the artist moving upward from a point he knows until he reaches an important artistic center according to his heritage and humanity. Therefore, the lack of art and its connection to semimology, which has become one of the most important aspects of contemporary life, says Eberto Eco.

The semiotics factor plays a role in establishing the art of cinema and cinema as a semantic role in linguistics. Hence, the study of the researcher is represented by the films of the Egyptian director Mohammed Khan as a reflection of the issues of society and his growing interest in cinema in the form of symbols, signs and signs of semiotic iconography. The masses, like any other art, possess the sender, the mediator, and the recipient in order to reach their ideas through the symbols that are the most important characteristic of human activity. Therefore, the message of art is loaded with human feelings and information. Gh shape is a bit complicated))

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أزنشتاين،سرجي،الإحساس السينمائي،تر:سهيل جبر،دار الفارابي، بيروت ، 1981

الرازي،محمد بن أبي بكر،مختار الصحاح،دار الكتاب العربي ، بيروت ، 1981

ألماكري،محمد،الشكل والخطاب،المركز الثقافي العربي ، بيروت ،1991

أندرو،دادلي،نظريات الفيلم الكبرى،تر:جرجس فؤاد،الهيئة المصرية ، القاهرة،1978

أيكو،أمبرتو،القاريء في الحكاية،تر:أنطوان أبو زيد،المركز الثقافي،المغرب،1996

أيلام،كير،سيمياء المسرح،تر:رئيف كرم،المركز العربي،1992

بارت، رولان،المعنى الثالث الصورة الساكنة عند أزنشتاين،تر: مهند يونس، دار الشؤون الثقافية ، بغداد،1991

البطريق،نسمة،نصوص السينما والتلفزيون والمنهج الاجتماعي،الهيئة المصرية،القاهرة،1995

بوشنسكي ، أ.م،الفلسفة المعاصرة في أوربا،تر:عزت قرني،المجلس الثقافي،الكويت،1992

بيجا،مورس،الفيلم والأدب،تر:يؤيل يوسف عزيز،دار الشؤون، بغداد،1986

جفرسون،آن،النظرية الأدبية الحديثة،تر:سمير سعود،منشورات الثقافة،دمشق،1992

حداد،حسن، محمد خان سينما الشخصيات والتفاصيل الصغيرة، المؤسسة العربية، بيروت،2006

روم،ميخائيل،أحاديث حول الإخراج السينمائي،تر:عدنان مدانات،دار الفارابي،بيروت،1981

سلمان،حسن،كيف تقرأ صورة لغة الشكل الفني،الهيئة المصرية،القاهرة،1970

شولز،روبرت،السيمياء والتأويل،تر:سعيد الغانمي،المؤسسة العربية للدراسات،بيروت،1994

الطعان،صبحي،بنية النص الكبرى،سلسلة عالم المعرفة،الكويت،1992

عيد،كمال،فلسفة الدب والفن،دار الكتاب العربي،ليبيا،1978

الغانمي،سعيد،الاستعارة عند ياكوبسن،دار الشؤون الثقافية،بغداد،1988

غزول،فريال،علم العلامات، في كتاب مدخل للسيموطيقيا،أشراف سيزا قاسم ونصر حامد أبو زيد،دار ألياس،القاهرة،1986

غيرو،بيار، السيمياء،تر:أنطوان أبو زيد،منشورات عويدات،بيروت،1983

كرستيفا،جوليا،علم النص،تر:فريال الزاهي،دار توبقال،الرباط،1991

لوتمان،يوري، مدخل إلى سيميائية الفيلم،تر: نبيل الدبس، الفن السابع، سوريا،1989

هوكنز،تيرانس،البنيوية وعلم الإشارة،تر:مجيد الماشطة،دار الشؤون الثقافية،بغداد،1986

Published

2021-05-12

How to Cite

عبد الجليل الشاروط ف. . (2021). Semiotics of image structure In the films of Mohammed Khan (The film (Mr. Karate) is an example ). Journal of Education College Wasit University, 1(43), 505-532. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2154

Issue

Section

Articles