البنية العاملية لمقياس كفاءة المواجهة باستخدام التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي لدى طلبة الجامعة
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss45.2316Abstract
Abstract
The aim of the current research is to identify the factorial structure of the confrontation efficiency scale by using the exploratory and confirmatory factor analysis on university students. Distributed into five areas of confrontation efficiency, namely (self-reliance, perseverance, poise, meaning, existential isolation) and by (5) paragraphs for each field, the scale was applied to a sample of students from the University of Baghdad, which numbered (600) male and female students, and after entering the data for the (spss) program The data resulting from the application were subjected to exploratory factor analysis using the Principal Component Method, and by rotating the factors on orthogonal axes by the method (Varimax), the results resulted in the presence of one factor in which all the paragraphs of the scale are saturated, as its latent root reached (8.613) and explained its ratio ( 34.452) of the variance, then the researcher conducted the confirmatory factor analysis on a model developed by the researcher based on the theoretical framework of the scale. The results of the analysis matched the model set by the researcher, and in light of the research results For a researcher to develop a set of conclusions, recommendations and suggestions.
Downloads
References
المصادر العربية والانكليزية:
أبو حطب، فؤاد؛ وصادق، أمال .(1991) مناهج البحث وطرق التحليل الإحصائي في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.
أبو غزالة، سميرة علي جعفر والجندي, محمد شعبان, وصديق, محمد السيد (2016): كفاءة المواجهة وتطبيقاتها في المجال التربوي والنفسي، كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة, العدد24, الجزء2.
أبو هاشم، السيد محمد ( .(2009البناء العاملي وتكافؤ القياس لمقياس القلق الإحصائي لدى عينتين مصرية وسعودية من طلاب الدراسات العليا باستخدام التحليل العاملي التوكيدي، الندوة الإقليمية لعلم النفس وقضايا التنمية الفردية والمجتمعية ، جامعة الملك سعود، كلية التربية 25-26 يناير.
الأعسر, صفاء(2011): الصمود لدى الأطفال, المركز القومي للترجمة,ط1.
باهي، مصطفى وعدنان ، محمود وعز الدين ، حسني (2002). التحليل العاملي (النظرية- التطبيق)، القاهرة ، مركز الكتاب.
البحيري، محمد رزق (2011): تباين الصمود النفسي بتباين بعض المتغيرات لدى عينة من الأيتام بطيئي التعلم، المجلة المصرية للدراسات النفسية، مجلد ٢١، العدد٧٠.
بدوي, أحمد محمد (2012): الدافعية المدرسية وأدراك بيئة الفصل الدراسي لدى مرتفعي ومنخفضي كفاءة المواجهة من طلاب المرحلة الإعدادية, رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية, جامعة القاهرة.
البهي السيد، فؤاد .(1979) علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري، ط 2، القاهرة: دار الفكر العربي.
تيغزة ، امحمد بوزيان (2012). التحليل العاملي التوكيدي والاستكشافي، مفاهيمهما ومنهجهما بتوظيف حزمة spss وليزرل LISRAL ، ط1، دار المسيرة، عمان.
تيغزة، أمحمد .(2011 )اختبار صحة البنية العاملية للمتغيرات الكامنة في البحوث: منحى التحليل والتحقق، مركز بحوث كلية التربية، المملكة العربية السعودية.
حبشي محمد (2005) .دراسة تقويمية لتطبيقات التحليل العاملي الاستكشافي في البحوث النفسية والتربوية، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد (15)، العدد (47) ، 211-298.
خضير، صنعاء يعقوب (2016): البنية العاملية الاستكشافية والتوكيدية لمقياس ريسو-هدسون لانماط الشخصية التسعة (الاينكرام)، مجلة البحوث التربوية والنفسية ، العدد 50، ص30.
خلادي، يمينه (2012): استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى المرأه العاملة، دراسة ميدانية على عينة من المعلمات لبعض الابتدائيات بمدينتي تقرت ورقله.
خيري ، السيد محمد. (1997). الاحصاء النفسي ، القاهرة، دار الفكر العربي.
رونالد هامبلتون؛ بيتر ميريندا؛ وتشارلزد سبيلبيرغر .(2006) تكييف الاختبارات التربوية والنفسية للتقييم عبر الثقافات، ترجمة هالة برمدا، مراجعة مصطفى عشوي، الرياض: مكتبة العبيكان.
السيد، فؤاد البهي (2005) علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري ، القاهرة ، دار الفكر العربي.
عبد الخالق، أحمد محمد .(1983)الأبعاد الأساسية للشخصية، الإسكندرية دار المعرفة الجامعية.
عبد الرحيم، أنوار رياض وآخرون .(2001) البنية العاملية للمقاييس المزاجية المرجعة إلى عوامل لدى عينة من الطلبة القطريين بالمرحلة الثانوية والجامعية، حولية كلية التربية، قطر، العدد (17) ، 523 – 585.
علام، صلاح الدين .(2000) تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية، القاهرة: دار الفكر العربي.
عيد غادة والنيال مايسة وعبد الخالق أحمد ( .(2003الخصائص السيكومترية والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس أعراض اضطراب الوسواس القهري لدى عينة من طلاب جامعة الكويت، مجلة العلوم التربوية والنفسية، الكويت، المجلد (10) ،العدد (3).
عيد، غادة والنيال ، مايسة وعبد الخالق، احمد (2009). الخصائص السيكومترية والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس اعراض اضطراب الوسواس القهري لدى عينة من طلاب جامعة الكويت، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد (10)، العدد (3) سبتمبر، ص ص111-140.
فرج صفوت ( .(1980التحليل العاملي في العلوم السلوكية، ط1 ، القاهرة: دار الفكر العربي.
مراد، صلاح أحمد .(2011) الأساليب الإحصائية في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية.
مراد، صلاح احمد (2000). الاساليب الاحصائية في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية.
المرسومي، جنان محمد حسين (2020): كفاءة المواجهة وعلاقتها بالاستقلالية ونمطي الشخصية (A-B) لدى طلبة المرحلة الإعدادية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، مجلة كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة تكريت.
ملحم ، سامي محمد (2010). مناهج البحث في التربة وعلم النفس ، ط6، عمان ، دار المسيرة.
Aiken , L. (1999) : Personality Assessment : Methods and
practices, Sealtle : Hogrefe and Huber publishers.
Akin, U.& Akin, A. (2015): Mindfulness and subjective happiness: The mediating role of coping competence. Československá psychology, 4, 359-368.
Byrne , B.M. ( 1998) : Structural Equation Modeling : Basic
concepts , Application and programming , New Jersy ,
Lawqrence Erlbaum Associates
Connor, K.M. & Davidson , J.R.T. (2003): Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD- RISC). Depression and Anxiety, 18 , 76 – 82.
Folkman . S , & Judith . M (2000) , " Positive Affect and the other side of coping " American Psychologist , June , Vol (55) , No (6) , PP (647 – 656).
Friborg, Oddgeir & Hjemdal Odin & Rosenvinge, Jan(2003): A new rating scale for adult resilience: what are the central protective resources behind healthy adjustment, International Journal of Methods in Psychiatric Research, Volume 12, Number 2.
heppner , P. ; Kivlighan , D. & Wampold , B. (1999) : Research
design in counseling , Belmont , CA : Wadsoworth publishing
company .
Jackson , Dennis L. , Arthur Gillaspy & Stephenson , Rebecca
purc (2009) : Reporting practices in confirmatory factor analysis
: An overview and some recommendatiuons , Amarican
psychological association , vol. 14 , No. 1 , 6-32.
Kachigan , S. (1991) : Multivariate Statistical analysis , a
conceptual introduction , New York , Radius press.
Kenneth A. Bollen (2002) : Latent variables in pshychology and
the social sciences , Idum institute for research in social science
, University of North Caroline at chapel Hill.
Kline, R(1989) is the fourth edition Stanford binet a four factor
test ?CFA of alternative models for ages 2 through 23. Journal of psyeducational assessment.vol7, pp 4-13.
Kohnen, E.C. (1996): Conceptual analysis and measurement 0f the construct of ego-resiliency. Journal of personality and Social psychology, 70, 1067-1079.
Lundman, B., Strandberg , Cl., Eisemann, M.؛ Gustafson, Y. ,& Brulin, c. (2007): Psychometric properties of the Swedish version of the Resilience Scale. Journal Caring Seiners, 21(2), 229- 237.
Mrazek, Mrazek, D. (1987): Resilience in child maltreatment victims: A conceptual exploration. Child Abuse and Neglect, 11,357-365.
Ritter , E . N (2005) : Parenting styles : their impact on the development of adolescent resiliency , Canella University.
Seligman , M (1994) : What you can change and What you can't , New York : Knopf.
Valentine, L.,& Feinauer, L.L. (1993): Resilience factors associated with female survivors of childhood sexual abuse. American Journal of family Therapy, 21 , 216-224.
Wagnild , G . M & Young , H . M (1993) : Development and Psychometric evaluation of the Resilience Scale , Journal of Nursing Measurement , (12) , 165-178.
Werner, E.E.,& Smith, R.s.( 1982): A longitudinal study of resilient children Vulnerable but invineible : and youth NY: McGraw-Hill.
Wright, N.D. (1996): From risk to resilieney: The role of law related education. Center for Civic Education, Galabasas, €A 91302. ERIC ED .402247.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 hamid muhamad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.