Digital Culture skills for Manager of Future School in light of 21st Century Requirements (Field Study for Primary School Managers)
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss44.2371Keywords:
Digital Culture skills – Twenty-first Century Requirements – Future School managerAbstract
This research aimed to know the possession of the digital culture skill of the Future School manager in light of the requirements of the twenty-first century, from the perception of the managers of the basic school stage, besides, to know the obstacles that face and prevent them from being able to possess these competencies. To achieve this, the researcher followed the descriptive approach and designed a tool for measurement. It is the questionnaire that included (4) axes, according to the research questions and objectives and it was judged by (11) experts to ensure its apparent validity. To verify its stability factor, it was applied to an exploratory sample, so the stability coefficient for it as a whole was (0.931) using the (Alpha Cronbach) equation. The validity factor was (0.965), which indicates the strength of the tool instability and internal consistency. The study population consisted of (leaders) of the basic stage schools in Gezira State, and a sample of (225) was taken, where the females were (154), while the males were (71). The findings of the research resulted in a weak response to the maintenance of various devices in the basic schools in Gezira State, as well as the weakness of the e-training content in the basic schools in Gezira State. In addition to the traditional applications used in basic schools in Gezira State. The research recommended implementing the requirements of the twenty-first century requirements within the administrative promotion for managers in the basic schools in Gezira State. In addition to appointing some computer technicians in basic schools to supervise the maintenance of the devices and the operation of renewable applications. Moreover, further cooperation between the main communication companies, Zain, Sudani, and MTN( and Ministry of Education serving for the community in the fields: Training for school managers to use modern devices, and providing modern applications and internet services to schools at a lower price.
Downloads
References
الأديب، علي محمد عبد الله ناصر (2011). دراسة مسحية لمدى استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم في الإدارة المدرسية في الجمهورية اليمنية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعـة القـاهرة، معهـد الدراسـات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة، جمهورية مصر العربية٠
- اللامي، عوض بن علي (2009). واقع استخدام تطبيقات الحاسب الآلي في الادارة المدرسية من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية وكلائها في محافظة الخبر، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الخليجية، البحرين.
- خسروه، حنان عيسى رمضان حسين (2012). تقويم نظام حوسبة الإدارة بالمدارس المتوسطة بدولة الكويت فـي ضوء تحقيق الأهداف، رسالة ماجستير غير منشورة، معهـد الدراسـات والبحـوث التربوية جامعة القـاهرة، جمهورية مصر العربية٠
- خميس، ساما فؤاد (2018). مهارات القرن الـ 21 إطار عمل للتعلم من أجل المستقبل. مصر، مجلة الطفولة والتنمية، ع31، ج1، 149:163,
- درعان، علي بن محمد سالم (2014). الادارة المدرسية الفاعلة _تأصيل –مهارات -اجراءات – اتجاهات جديد ة: ط2، خوارزم العلمية.
- عبد الوهاب بلقاسم، صفاء. (1440)، تصور مقترح للكفايات الرقمية ومتطلبات القرن الحادي والعشرين لمعلمات التربية الفنية في ضوء احتياجاتهن التدريبية، مجلة الشمال للعلوم الانسانية، جامعة الحدد الشمالية، العدد (1) ، مجلد (5) ، 1440 هـ ، 2020 م .
- علي الشندودية ،ليلي (2016). الكفايات اللازمة لمديري مدارس المستقبل في مرحلة التعليم الاساسي بسلطنة عمان في ضوء بعض النماذج العالمية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نزوي، سلطنة عمان
- كحيل ،امل عثمان (2007). استراتيجية مقترحة لتطوير ادارة مدارس التعليم الاساسي في ضوء متطلبات مدرسة المستقبل، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة القاهرة، جمهورية مصر العربية.
- كني ، مليكة لحسن مولود (2004). نموذج مقترح لمدرسة المستقبل في سلطنة عمان، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد البحوث والدراسات العربية، جمهورية مصر العربية.
-البيهقي، صالح مبارك حمد الفهيقي (2008). درجة امتلاك وممارسة مديري ومديرات ومديرات المدارس الحكومية للكفايات التقنية في الادارة المدرسية من وجهة نظرهم في منطقة تبوك، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة تبوك، الاردن
-تريلنج، بيرني، وفادل، تشارلز ، (2013). مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم في زمننا، ترجمة بدر، عبد الله الصالح، الرياض: جامعة الملك سعود، النشر العلمي والمطابع.
ردنه، وليد فؤاد بن علي (2007). استخدام التقنيات الحديثة في ادارة المدارس الثانوية الحكومية والاهلية للبنين في مدينة جدة -الواقع والمأمول-. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ام القري، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية.
- سامح، حواش شندي (2006). دور الحاسب الآلي في حل بعض مشكلات الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية العامة، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسـات التربويـة، جامعـة القاهرة، جمهورية مصر العربية٠.
- سعودي، صالح عبد العليم حسن (2009). برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات توظيـف الكمبيـوتر فـي الإدارة المدرسية، رسالة ماجستير غير منشورة معهد الدراسات والبحوث جمهورية مصر العربية٠.التربوية، جامعة القاهرة، جمهورية مصر العربية٠.
-غنيم، احمد بن علي (2006). دور الادارة الالكترونية في تطوير العمل الاداري ومعوقات استخدامها في مدارس التعليم العام للبنين بالمدينة المنورة، المجلة التربوية، جامعة الكويت، الكويت، العدد (81).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ahmed Elraih Yousif Ahmed Abu Agla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.