Administrative frustration among middle school principals in Baghdad governorate
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss2.3328Keywords:
administrative frustration , School principalsAbstract
The current research aimed to identify the administrative frustration of middle school principals in Baghdad governorate. And highlighting the concept of managerial frustration and its impact on the manager's behavior on the other hand.
The descriptive approach was used, and the research community identified middle school principals of both sexes in the First Karkh Education Directorate. The study sample amounted to (55) individuals, representing (30%) of the total population.
To achieve the results of the research, a tool (a questionnaire) was prepared, which included (22) items, as the tool was judged by a number of specialists to ensure its validity.
Statistical processing:
After the field application of the search tool, the information and data were emptied, and statistically analyzed with the adoption of manual emptying of the open responses, and "SPSS" was used using the program of frequencies, averages and standard deviations to analyze the results.
The most important findings of the research:
the first goal:
The average score of the sample members of the 55 respondents to the questionnaire of administrative frustration was (86,324) degrees, with a standard deviation of (13,762) degrees, which is smaller than the theoretical average of the questionnaire of (66) degrees. In order to find out the significance of the difference between the two averages, the t-test was used for one sample, and the calculated t-value was (9,311), which is greater than the tabular t-value of (1.98) at the significance level (0.05), which means that school principals suffer from frustration in What they do
Downloads
References
● حسنين، جابر احمد، 2013، الإحباط الإداري أسباب – العلاج ، ط1، المجموعة العربية.
● الحفني، عبد المنعم،1995، علم النفس في حياتنا اليومية ، ط1 ، مكتبة مدبولي ، القاهرة.
● الرفاعي، نعيم، 1987 ، الصحة النفسية ، دار العربية للنشر و التوزيع ، دمشق، دن ط.
● زهران، حامد ، 1988، الصحة النفسية والعلاج النفسي، دار المعارف ،القاهرة ، دون ط .
● الزهراني، نجمة سعيد، 2022 ، قياس محددات الإحباط الإداري وعلاقتها بالمتغيرات الديموغرافية لدى الموظفات الإداريات بجامعة الباحة، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية،مجلد(3) عدد (26)
● عبد الرحمن العيسوي ، علم النفس الطبي الوقائي ، ط1 ، دار الفكر الجامعي ، الإسكندرية ، 2011م.
● العتبي، ادم غازي، 1992، الإحباط الوظيفي لدى العمال الوافدة في القطاع الحكومي في دولة الكويت دراسة ميدانية لتأثير ضغوط العمل والخصائص الشخصية، مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، العدد، 90، 91-201 .
● العناني، حنان عبد الحميد، 2000، الصحة النفسية، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت ط1
● غباري، وآخرون، 2008، علم النفس العام، ط1، مكتبة الشعر العربي للنشر ، عمان.
● مصطفى، فهمي، 1998، الصحة النفسية ، دراسات في سيكولوجية التكيف ، مكتبة الخانجي ، القاهرة .
● النعيمي، خالد عبد الرحيم،2007، السلوك العدواني المتعلم وعوامل استثارته ، قراءة تحليلة في نظرية الإحباط العدوان ، مجلة كلية التربية ، العدد 4 >.
Davis, Kith. 1985. New Storm, Human Behavior at Work Organization Behavior, New York, McGraw, Hill, Inc.:
Paul E. Spector(1987 ), Interactive Effect of Perceived Control and Job Stressors on Affective Reaction and Health Outcomes for clerical Work &stress,1.2.
Published
Versions
- 2023-01-06 (2)
- 2023-01-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yousif Yaqoob Shahatha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


