Determining the disturbed behaviors in a sample of Iraqi school students in Baghdad Governorate.
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol52.Iss1.3570Keywords:
السلوكيات المضطربة والانفعالات المستقبلية وتغيرات الاطفالAbstract
Disturbed behaviors and emotions received changes children.
Determining the disturbed behaviors of a sample of Iraqi school students in Baghdad Governorate
The school is the home of the second student, and it is the favorite place for children because they receive knowledge there, discover new things, meet friends, play, spend quality time, and participate in sports and artistic activities, etc. It is carried out by the school, so the research searched for the disturbed behaviors among a sample of school students in the Baghdad governorate. The research tried first to define the disturbed behaviors, then determined the method by which these behaviors are monitored, then made an inquiry and determined these behaviors and the extent of their prevalence among the selected sample. The extent of the seriousness of these behaviors And the way to address and deal with it in light of the available and possible tools.
The danger of the student's disturbed behavior is that it may affect his classmates negatively, whether by imitating this behavior or being directly affected by it through exposure to physical or psychological harm because of this behavior. Therefore, identifying this behavior and dealing with it is important to purify the atmosphere in the school, which It is a place for learning and skills development for students.
The research has tried to find the appropriate ground for the treatment of behavioral disorder through the recommendations that it put at the end of this research, as it is important that this disordered behavior be treated as a pathological behavioral condition that must be dealt with positively and openly.
Downloads
References
فيصل محمد خير الزاد "دراسة لبعض حالات التبول اللاإرادي لدى الأطفال في الجزائر "دراسات تربوية ، المجلد الخامس، جزء (25) أكتوبر- نوفمبر- 1989، ص37.
محمد عودة وكمال إبراهيم موسى "الصحة النفسية في ضوء علم النفس والإسلام، في سامية لطفي الانصاري، دراسة مقارنة لمشكلات الانفعالية عند أطفال مرحلة الحضانة والطفولة المبكرة لمصريين والسعودية من الجنسين، التربية المعاصرة، عدد (15) مارس 1990، ص54.
مفتاح محمد عبدالعزيز، المدخل إلى الصحة النفسية والعقلية ، دار المعرفة للطباعة والنشر، بنغازي، ليبيا، 2010، ص223.
العجيلي سركز، الإضطرابات النفسية عند أطفال الرياض الطلبة بالسنوات الأولى من التعليم الأساسي، ورقة مقدمة إلى الندوة الدولة حول تربية ما قبل مدرسية، كلية علوم التربية، جامعة الملك محمد الخامس، نوفمبر، 1997، ص21.
عبدالمنعم الحفني، موسوعة علم النفس والتحليل النفس، ط4، مكتبة مدبولي، القاهرة، 2015، ص23.
للمزيد : انظر عمر التومي الشيباني، علم النفس التربوي، مكتبة الانوار ، لبنان ، 2012، ص ص 61-63.
اليونسكو، كتاب مرجعي في التربية السكانية، الجزء الثالث، المراهقة، ط2، مؤسسة درغام ، لبنان، 2016 ، ص ص 49، 50.
( ) فيولا السلاوي، مشكلات السلوك عند الأطفال، القاهرة ، مكتبة الأنجلو مصرية، 2013، ص5.
محمد عودة وكمال إبراهيم موسى ، ١٩٩٠، ص358.
رباب سعفان، الإمراض النفسية تهاجم براءة الطفولة ،
آلان كازدين، الإضطرابات السلوكية للأطفال والمراهقين (تر) عادل عبدالله محمد ، القاهرة، دار الرشاد، 2000، ص30.
إبراهيم عبدالستار والدخيل، عبدالعزيز ابن عبدالله وإبراهيم رضوان١٩٩٣، العلاج السلوكي للطفل ،الكويت سلسلة عالم المعرفة، العدد١٨٠
الخواجا ،عبد الفناح ٢٠٠١ علم النفس العلاج النفسي المعاصر دار المستقبل عمان الأردن.
محمد إبراهيم السفاسفة ٢٠٠٣ أساسيات في التوجيه النفسي والتربوي مكتبه الفلاح الامارات العربية المتحدة.
منذر الطامن ٢٠٠٣ ألارشاد النفسي اسسه الفنية والنظرية، مكتبة الفلاح العين دولة الامارات العربية المتحده.
نادر فهمي الزيود١٩٩٨ نظريات الارشاد والعلاج النفسي ط١ دارالفكر للطباعة والمشر والتوزيع عمان.
هادي مشعان وبيع ٢٠٠٥ الارشاد التربوي والنفسي من المنظور الحديث مكتبة المجتمع العربي عمان الأردن.
هيفاء ابوغزالة ١٩٨٥ دليل المرشد التربوي ط١ وزارة التربية والتعليم الأردنية عمان.
صالح محمود عبدالله ١٩٨٥ أساسيات في الارشاد التربوي دار المريخ للنشر في السعودية.
علي جابر الربيعي ١٩٩٤ شخصية الانسان وتكويناتها وطبيعتها.
فيصل محمد خير الزاد "دراسة لبعض حالات التبول اللاإرادي لدى الأطفال في الجزائر "دراسات تربوية ، المجلد الخامس، جزء (25) أكتوبر- نوفمبر- 1989، ص37.
٢٢- محمد عودة وكمال إبراهيم موسى "الصحة النفسية في ضوء علم النفس والإسلام، في سامية لطفي الانصاري، دراسة مقارنة لمشكلات الانفعالية عند أطفال مرحلة الحضانة والطفولة المبكرة لمصريين والسعودية من الجنسين، التربية المعاصرة، عدد (15) مارس 1990، ص54.
٢٣ العجيلي سركز، الإضطرابات النفسية عند أطفال الرياض الطلبة بالسنوات الأولى من التعليم الأساسي، ورقة مقدمة إلى الندوة الدولة حول تربية ما قبل مدرسية، كلية علوم التربية، جامعة الملك محمد الخامس، نوفمبر، 1997، ص21.
عبدالمنعم الحفني، موسوعة علم النفس والتحليل النفس، ط4، مكتبة مدبولي، القاهرة، 2015، ص23.
للمزيد : انظر عمر التومي الشيباني، علم النفس التربوي، مكتبة الانوار ، لبنان ، 2012، ص ص 61-63.
٢٤-اليونسكو، كتاب مرجعي في التربية السكانية، الجزء الثالث، المراهقة، ط2، مؤسسة درغام ، لبنان، 2016 ، ص ص 49، 50.
٢٥- مفتاح عبدالعزيز ، ٢٠١٠، ص2٣-٣٢
٢٦- محمد عودة وكمال إبراهيم موسى ، مرجع سابق، ص358. ٢٨- رباب سعفان، الإمراض النفسية تهاجم براءة الطفولة ،
٢٧- مفتاح محمد عبدالعزيز، المدخل إلى الصحة النفسية والعقلية ، دار المعرفة للطباعة والنشر، بنغازي، ليبيا، 2010، ص223.
٢٨- عبدالمنعم الحفني، موسوعة علم النفس والتحليل النفس، ط4، مكتبة مدبولي، القاهرة، 2015، ص23.
٢٩- محمد عودة وكمال إبراهيم موسى ، مرجع سابق، ص358.
٣٠-آلان كازدين، الإضطرابات السلوكية للأطفال والمراهقين (تر) عادل عبدالله محمد ، القاهرة، دار الرشاد، 2000، ص30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.م حامد زايرر عجيل عجيل

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.