The effect of using the survey strategy on the achievement of environmental education among students of the College of Education

Authors

  • Rese.Asaad Musa Hashem University of Baghdad / Ibn Rushd College of Education / Psychologica
  • Prof. Dr. Ismail Hassan Abdullah University of Baghdad / Ibn Rushd College of Education / Psychologica

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol54.Iss1.3603

Keywords:

survey strategy , achievement , environment education

Abstract

The current research aims to identify the effect of using the survey strategy on the achievement ofenvironmental education among first-stage students in the College of Education. To achieve this goal, the researcher formulated the following zero hypothesis.                             :

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the experimental group (who studied the environmental education subject using the survey strategy) and the mean scores of the students of the control group (who studied the environmental education subject in the usual way).                                                                                                                       

The researcher used the experimental approach because it is suitable for the purpose and hypothesis of the research, and adopted the partial control design for two equal groups with a post-test.                 

 The current research was limited to the students of the first stage / Department of Educational and Psychological Sciences / College of Education and the second semester of the academic year 2022/2023, and the chapters (fourth, fifth, sixth) of environmental education.      

Two divisions were chosen by a simple random drawing method, as division (a) was chosen for the experimental group that studied the environmental subject using the survey strategy, and division (b) for the control group that studied in the usual way. The number of students in the sample was (60) students, with (30) students for the experimental group and (30) ) students of the control group.

 The students of the two research groups were rewarded in the variables (testing the previous information in the subject of environmental education, grades of the subject of environmental education in the first semester, the chronological age calculated in months, and the tribal test for the previous information).

   The research tool was applied at the end of the semester, as the researcher adopted an achievement test (Al-Qaisi, 2012) within the limits of the research, consisting of (40) items, including (30) multiple-choice items with (4) alternatives, and (10) items of pans type.             The statistical results using (SPSS) showed the following.                        :

There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the experimental group and the control group, in favor of the experimental group in the achievement test.                                                                                               

  The researcher recommended using the survey strategy in teaching environmental education and including it in the curricula of preparing students of the College of Education for Human Sciences, especially in the subject of curricula and teaching methods.                                          .

The researcher suggested conducting other researches to identify the impact of the survey strategy on other dependent variables in educational psychology, in the subject of measurement and evaluation, and for different subjects and stages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- القرآن الكريم

الحيلة، محمد محمود (2015) : طرائق التدريس واستراتيجياته، ط1 دار الكتاب الجامعي، دبي.

الشمري، ثاني حسين خاجي (2011 ) : "أثر استراتيجية المحطات العلمية ومخطط البيت الدائري في تحصيل مادة الفيزياء وتنمية عمليات العلم لدى طلاب معاهد إعداد المعلمين"، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) ، جامعة بغداد، كلية التربية /ابن الهيثم، بغداد .

الصالح، حسام يوسف(2004) :

غازي ، إبراهيم توفيق (1992) : "أثر استخدام العروض العملية الاستقصائية على التحصيل الدراسي وتنمية عمليات العلم والاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي"،(اطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الإسكندرية، الاسكندرية .

الفنيش ، أحمد علي(1983) : استراتيجية التربية الاستقصائية ، منشورات جامعة الفتح ، طرابلس.

النجدي, احمد, وعلي راشد وفتحي عبد الهادي ( 2003) : المدخل في تدريس العلوم، دار الفكر العربي، ط1، القاهرة.

الجوراني, يوسف خليل محمد , (2016) : فاعلية تصميم تعليمي وفق النظرية التعليم المستند في الدماغ في تحصيل طالبات الصف الخامس الاعدادي وتنمية تفكيرهم العلمي في مادة الاحياء , اطروحة دكتوراه غير منشوره , كلية التربية ابن الهيثم , جامعة يغداد.

زاير, سعد علي,(2014) : الموسوعة التعليمية المعاصرة , انور الحسن للطباعة والاستنساخ , بغداد , العراق 0

زيتون , كمال عبد الحميد ,( 2004 ) : تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية , عالم الكتب , القاهرة ومصر0

الزيود, نادر فهمي , وعليان , هشام عامر, (2005) : مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط3 , دار الفكر للنشر والتوزيع و عمان , الاردن.

الزوبعي , عبد الجليل واخرون , (2009) : الاختبارات والمقاييس النفسية , دار الكتب للطباعة والنشر , جامعة الموصل , العراق 0

سعاد , نجم عبد الله , (2020) : فاعلية برنامج قائم على نظرية العبء المستقبلي في تحصيل مادة علم النفس العام عند طلبة كليات التربية وتنمية تفكيرهم المستقبلي , اطروحة دكتوراه غير منشوره , كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية

السعدون , زينة عبد الحسن راشد , (2012) : اثر البرنامج لتعيلم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية ابن الهيثم , جامعة بغداد0

السعيد, محمود السيد , (2006) : فاعلية برنامج اثرائي في الرياض باستخدام الكومبيوتر لتحديه القدرة لدى الموهوبين في الرياضيات بالمرحلة الاعدادية اطروحة دكتوراه غير منشورة كلية التربية المنصورة, مصر0

Downloads

Published

2024-02-10

How to Cite

Rese.Asaad Musa Hashem, & Prof. Dr. Ismail Hassan Abdullah. (2024). The effect of using the survey strategy on the achievement of environmental education among students of the College of Education . Journal of Education College Wasit University, 54(1), 395-410. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol54.Iss1.3603