Obstacles to extracurricular activities in Negev schools as viewed by secondary school principals in the Negev region
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol55.Iss1.3780Keywords:
extra-curricular activities, obstacles, secondary school students, principalsAbstract
This study aimed to investigate the obstacles to extracurricular activities in Negev schools from the point of view of secondary school principals. It followed a qualitative descriptive approach based on interviews and analysis on a sample of (14) secondary school principals. The findings showed that the obstacles that hinder the practice of extracurricular activities in secondary schools are that they are not suitable for the students’ interests; the lack of awareness among families of the importance of these activities; the geographical distance, transportation, and the school environment is not equipped to implement these activities; and the lack of programs in the curricula that teach at this stage. The study came with some recommendations, including that the educational officials and leaders have to work to activate extracurricular activities in schools, and provide the suitable infrastructure that allows students to participate in extracurricular activities in these schools.
Downloads
References
الجهيمي، احمد. (2020) . مدى ممارسة معلمي العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض لمهارات الحوار مع طلابهم من وجهة نظر المديرين والمشرفين التربويين، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، (14)،27-59.
الحويطي، محمد. (2019). تقييم الخدمات التربوية المقدمة للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المملكة الربية السعودية من وجهة نظر المعلمين، مجلة البحث العلمي في التربية، 11(20)، 7-52.
الذروة ، مبارك وعبد العزيز، صفوت. (2017). معيقات ممارسة الأنشطة في مدار 30 التربية الخاصة بدولة الكويت من وجهة نظر المعلمين ، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، (6)، 75-116
أبو الرب، محمد. (2018). فاعلية برنامج قائم على التطوع والأنشطة اللاصفية للحد من ضعف الانتباه والنشاط الزائد لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم، المجلة الدولية التربوية المتخصصة 7(3)، 113-125.
السلمي، ريم. (2022). معوقات مشاركة الطلاب ذوي صعوبات التعلم في الأنشطة اللاصفية في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلميهم بمدينة جدة، المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 6(22)، 172-220.
الشريقي، سهيلة. (2020). معيقات ممارسة الأنشطة اللاصفية من وجهة نظر مدراء المدارس في قصبة المفرق، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4(9).111-142.
بن صابرة، بسمة وزنانرة، حسينية (2018). الأنشطة المدرسية اللاصفية وتأثيرها على التحصيل الدراسي للتلميذ، رسالة ماجستير، جامعة محمد الصديق بن يحيى، الجزائر .
الصغير، إبراهيـــم (2021). الأنشطة اللاصفيــــــة ودورها في تكويــن الطالب، مجلة القرطاس،(12)، 38-54
الصلاحين، عبد الكريم (2018). معوقات توظيف الأنشطة غير الصفية في تدريس مبحث التربية الإسلامية لطلبة المرحلة الأساسية العليا في مديرية تربية السلط من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية، مجلة دراسات نفسية وتربوية، 11(2)، 120-141
العمري، غادة (2020). تصور مقترح لتطوير الأنشطة اللاصفية في ضوء رؤية المملكة 2030، دراسة حالة بمدرسة المتوسط 25، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 7(2)، 356-385.
عيسى، محمد وأخرون (2023). معوقات ممارسة الأنشطة الطلابية بكلية التربية جامعة سرت وسبل تذليلها من وجهة نظر طلابها، مجلة كلية التربية -جامعة سرت، (1) 2 .266-286.
فنادو، كلثوم (2019) . دور النشاط اللاصفي في تنمية التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثانوي، رسالة ماجستير، جامعة أحمد دراية، ولاية أدرار ، الجزائر .
القطيش، حسين (2011). مدى ممارسة معلمي المرحلة الأساسية للنشاط المدرسي في مدارس مديرية تربية البادية الشمالية الشرقية. مجلة جامعة الأقصى ( سلسلة العلوم الإنسانية) 15 (1)، 62-90.
مكاحلي، سعيدة، وسعيداني، سمية (2021). الأنشطة اللاصفية في تنمية المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، جامعة محمد الصديق بن يحيى – جيجل، الجزائر.
موسى، ابتسام وحميد، رائدة (2016). تقويم الأنشطة الصفية واللاصفية من وجهة نظر طلبة اللغة العربية في كلية التربية الأساسية - جامعة بابل العراقية، مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية،( 6)، 4. 143-172.
Benhorma, A & Benyahia, A .(2020). Obstacles to Extracurricular Activities from the Perspective of Primary School Directors (A field study : Primary schools in the state of Laghouat), Psychology and Education Journal, 57 (6).
Brooks, Bianca, A. (2014). Extracurricular activities and the development of social skills in children with intellectual and specific learning disabilities MA Thesis, Georgia State. https://scholarworks.gsu.edu/psych_theses/108/
Corine M. (2015). Extracurricular activity participation moderates impact of family and school factors on adolescents’ disruptive behavioral problems, Driessens BMC Public Health 15:1110 DOI 10.1186/s12889-015-2464-0
Khasawneh, M.(2021). The reality of extra-curricular educational activities from the viewpoint of students with learning difficulties in English language, Journal of Advanced Research, 7(11), 20-26.
Fujii, R & et al. (2022). Medical Students’ Participation in Extracurricular Activities: Motivations, Contributions, and Barriers. A Qualitative Study, Advances in Medical Education and Practice Email dsenns@yahoo.com.br
Hjalmarsson, S (2022). ay to play? Economic constraints and participation in extracurricular activities, European Sociological Review, jcac061, https://doi.org/10.1093/esr/jcac061
Sari, N . (2017). Factors Affecting Students Participation in Extra-curricula, lixir Psychology 107, 46960-46962
Mkude, M & Mubofu, Ch .(2022). Extracurricular Activities In The Broader Personal Development: Reflections From Youth In Public Secondary Schools, An International Multidisciplinary e-Journal,(6),4, 1-5.
Massoni, Erin. (2011). Positive Effects of Extra Curricular Activities on Students, Digital Common, 9 (27). 84-87. http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27
Metsäpelto, R. Pulkkinen, L .(2014).The benefits of extracurricular activities for Socioemotional behavior and school achievement in middle childhood. An overview of the research Journal for educational research online, 6(3), 10-33. https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=9685
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 شاكر عواد بطيحات, أيمن عيسى الهواشلة , رحاب عبد العزيز أبو صهيبان, نبيل جبرين الجندي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.