The extent to which the students of the Arabic language departments have the ability to correct the linguistic errors prescribed in the Arabic language curricula for the secondary stage
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol54.Iss1.3793Keywords:
Program, educational, therapeutic, find the error, dictation.Abstract
This research aims to build a remedial educational program in light of the Find the Error strategy to correct spelling errors among middle school students. To achieve that goal, the researcher followed a descriptive research approach. The research community was represented by middle school students, Arabic language teachers, male and female teachers, and specialized experts. As for the research sample, it was chosen from the statistical community for research. In a simple random method, it reached (60) male and female students. And (20) male and female teachers, and (10) arbitrators. Then the researcher prepared the research tool represented by building the remedial educational program and designing it according to the scientific steps. These steps were verified using the statistical methods used, and in light of the results reached by this study, the following can be concluded. :
1- Preparatory stage students’ weak possession of spelling rules and many mistakes based on the results of a previous test presented to them.
2-The content of the educational program and its activities are appropriate for treating spelling errors among middle school students
Downloads
References
القرآن الكريم
· الانصاري، محسن، فوائد لغوية، منشورات فرصاد، النجف الاشرف، العراق، 2009م.
· الجابري، كاظم كريم رضا، داود عبد السلام (2013): مناهج البحث العلمي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد، كلية التربية – ابن رشد للعلوم الإنسانية.
· الجرياوي، وجثير، بناء برنامج مقترح لتعليم الإملاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء المشكلات التي يراها المعلمون والمشرفون التربويون، كلية التربية الأساسية، جامعة بالبل، العراق، 2015م.
· الحلّاق، علي سامي، المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها، المؤسسة الحديثة للكتاب، عمان، الأردن، 2010م.
· الحمداوي، بهاء شبرم غضيب، أثر استراتيجية اوجد الخطأ في تحصيل طلاب الصّف الثّاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية، مجلة كلية التربية، جامعة واسط، العدد 43، الجزء الثاني، 2021م.
· الخطيب، أحمد (1989): التعليم والبرامج التعليمية، ط3، مكتب قاهر، القاهرة.
· الشّمري، ماشي بن محمد:" 101 استراتيجية في التّعلم النّشط "، ط1، وزارة التّربية والتّعليم، المــــــــــــــــــــملكة السّعودية العربية، 2011م.
· العتيبي، وضحى حباب: "فاعلية خرائط التفكير في تنمية عادات العقل، ومفهوم الذات الأكاديمي لدى طلبة قسم الأحياء بكلية التربية، مجلة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، المجلد الخامس، العدد الأول، 2018م.
· العدوان، زيد سلمان، محمد فؤاد الحوامدة: تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة عمان، 2011م.
· الكندي، عبد الله، وعطا، إبراهيم محمد، تعليم اللغة العربية للمرحلة الابتدائية، مكتبة الفلاح، الكويت، 1996م.
· امبو سعيدي، عبد الله بن خميس، والحوسنية، هدى بنت علي، استراتيجيات التعلم النشط، دار المسيرة، ط2، عمان، الأردن، 2016.
· أبو الحاج سها احمد، والمصالحة، حسن خليل، استراتيجيات التعلم النشط، مركز ديبونو لتعليم التفكير، 2016م.
· أحمد، محمد مفضي، أثر استراتيجية اوجد الخطأ في تحصيل طلاب الصّف الثّاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية، القدس، فلسطين، 2010م.
· آل مهدي، عبد الله بن ناصر، فاعلية برنامج مقترح لعلاج الصعوبات الاملائية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة نجران،
· بدوي، رمضان مسعد، التعلم النشط، دار الفكر، عمان، الأردن، 2010م.
· بشور، منير، التعليم في العالم العربي في القرن الحادي والعشرين، دار نلسن، بيروت، لبنان، 1995م
· زايد، فهد خليل.، أساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة. عمان. دار اليازوري، 2006م.
· زاير، سعد علي، وسماء تركي داخل (2015): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، ط1، دار المنهجية، عمان.
· زاير، سعد علي، وآخرون: " الاملاء العربي مشــــــــــكلاته. قواعده. طرائق تدريسه "، دار صفاء للنشر والتّوزيع، عمّان، 2016م.
· زيتون، حسن حسين، تعلم التفكير رؤية تطبيقية في تنمية العقول المفكرة، عالم الكتب، القاهرة، ط3، 2008م.
· سرايا، عادل: تكنولوجيا التعليم المفرد وتنمية الابتكار، دار وائل، عمان، 2007م.
· شحاته، حسن سيد ، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق. القاهرة. الدار المصرية اللبنانية، 2004م.
· طلبه، خلف عبد المعطي عبد الرحمن، برنامج تعليم مدمج قائم على نظرية تجهيز المعلومات لعالج الأخطاء اللغوية في كتابات طالب الدبلوم العام شعبة اللغة العربية بكلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة، مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، العدد عدد12، المجلد 22، 2021م.
· عبد الباري، ماهر شعبان، تعليم المفردات اللغوية، دار المسيرة، عمان، الأردن،2011م.
· محمود، عبد الرزاق مختار، وآخرون، تصور مقترح لعلاج الأخطاء الاملائية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية باستخدام أنشطة القرائية (الصفية واللاصفية)، المجلد الرابع، الدد الأول، 2022م.
· وزارة التربية، جمهورية العراق. منهج الدراسة الاعدادية، ط 1، 1990م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Asst. Prof. Hussein Kareem Fozan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.